Jump to content

Guideline fario (rulle)

Recommended Posts

1 hour ago, Elaola said:

Nån som använder denna rulle? Är bromsen mjuk som silke? Hållbar? Funderar att hugga en till min femma då det är bra priser just nu.

Mjuk som silke? 

Bromsen är len som de flesta rullar i den där prisklassen antar jag. 

Jag har några stycken, har använt dem i några säsonger och har inget att klaga på. En del påpekar att det är låg bromsstyrka på rullen i de minsta storlekarna men för mig är det inget problem, har aldrig behövt bottnat den på normal fisk och en tafs/knut av normal torrflugedimension ryker antagligen om man skulle bottna mot rusande fisk. 

• Like 1

Tack för svar Sahlberg. Bromsstyrkan är inget som bekymrar mig. Viktigare att bromsen är mjuk då fisken drar iväg på tunna tafsar. Var helt inne på en Danielsson Dryfly men blev sugen på farion då den väger lite mindre, rymmer mer backing och jag misstänker att den kräver mindre underhåll. Vet att många förespråkar Danielsson i alla lägen men jag får ta och fundera lite.

4 hours ago, Elaola said:

Tack för svar Sahlberg. Bromsstyrkan är inget som bekymrar mig. Viktigare att bromsen är mjuk då fisken drar iväg på tunna tafsar. Var helt inne på en Danielsson Dryfly men blev sugen på farion då den väger lite mindre, rymmer mer backing och jag misstänker att den kräver mindre underhåll. Vet att många förespråkar Danielsson i alla lägen men jag får ta och fundera lite.

Jag växlar mellan just Fario och Danielsson Dryfly på mina #4 och #5-spön. Visst, det går knappt att få lika lika mjuk uppstart på bromsen som på en Danielsson men efter att ha testat rätt mycket rullar är det ändå Fario som blivit kvar tillsammans med Danielsson då jag tycker att den är en riktigt bra mix av vikt, utseende, storlek och broms. 

11 hours ago Sahlberg sa:

Jag växlar mellan just Fario och Danielsson Dryfly på mina #4 och #5-spön. Visst, det går knappt att få lika lika mjuk uppstart på bromsen som på en Danielsson men efter att ha testat rätt mycket rullar är det ändå Fario som blivit kvar tillsammans med Danielsson då jag tycker att den är en riktigt bra mix av vikt, utseende, storlek och broms. 

Hehe nu blev det svårt att välja. Jag misstänker att båda rullarna kommer att vara i min ägo så småningom. Om du var tvungen att välja att fiska endast med en av dem, stilla och strömmande, torrt och nymfer, vilken skulle du välja

3 hours ago, Elaola said:

Hehe nu blev det svårt att välja. Jag misstänker att båda rullarna kommer att vara i min ägo så småningom. Om du var tvungen att välja att fiska endast med en av dem, stilla och strömmande, torrt och nymfer, vilken skulle du välja

Jag älskar mina Dryfly men om jag bara får välja en rulle så tycker jag nog att broms är skönt att ha ibland...men jag har trots det fler Dryfly än Fario numera... 

Om vi säger så här; om du är bra på att drilla fisk, dvs bra drillrutin och mest fiskar på fisk i normal storlek så är ju Dryfly en enkel och fin rulle med fantastiskt surr när fisken rusar. 

Om du fortfarande är lite mer ovan gällande drillning och/eller ofta fiskar på större fisk som kan rusa mycket så kan det vara skönt med en broms och att ha den att falla tillbaka på under drillningen. 

Min brorsa som inte fiskar så jättemycket köpte t.ex en Fario efter att ha testat mina, han känner sig mer säker med en riktig broms på rullen. 

• Like 1