Hoppa till innehåll

Nam 9' #6 4-del Delgado


Jonas

Recommended Posts

_56V5593_1.jpg

Nam är ett nytt Skandinaviskt märke vi diskuterade en del här på Edge under hösten och vintern 2019. Jag har kört ett 9’ #6 4-delat Delgado spö sen havsöringspremiären 2020 och har fiskat med det själv men även lånat ut spöt till mina guidekunder under hela årets säsong. Det som främst karakteriserar det här spöt är att det är väldigt lättkastat. Man har hittat en bra balans mellan kraftreserverna i klingan och ett följsamt djup som gör att spöt är allround och passar de flesta. Spöt är förlåtande och man kan utan problem sätta det i händerna på en nybörjare likväl som att en bättre kastare kommer uppskatta linhastigheten klingan genererar. Jag tycker det här är ett utmärkt havsöringsspö som passar perfekt till mitt eget havsöringsfiske längs Bohuskusten.

Jag har främst kört spöt med A Jensens Vector Intermediatelina i klass 6 kombinerat med en Lamson SL Force II och tycker den linan och rullen matchar spöt perfekt. Det är en harmonisk och superlätt kombo som enkelt smeker iväg långa stabila kast. 

Spöt är hur som helst en fullträff med komponenter, prestanda och kork i handtaget som matchar de dyraste spöna på marknaden. Nams spö ligger däremot en prisklass som är lägre än flera av de mer etablerade märkenas toppserier. Vill man ha ett superspö och inte är rädd att testa nya varumärken är det här ett utmärkt alternativ.

Kommentera gärna testen eller bidra med egna erfarenheter.

Läs mer om spöt här:

https://www.namproducts.com/collections/frontpage/products/90-6-2020

_Z3B5814.jpg

_Z3B5720.jpg

_56V5601.jpg

_56V5599.jpg

_56V5597.jpg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt sköna spön dessa Nam.

Har 2 st enhands #6 + #7 där sjuan har används mest och då till fiske efter vandringsöring och då med lite större flugor, och det funkar super.

Har nyligen köpt ett 2-hands #7 '11.7 och detta har jag inte än hunnit fiska med men på gräsmattan känns det riktigt trevligt.

Jag rekommenderar dessa spön.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago, sepporma said:

Hej, vilken lina använder du?

Till #7 enhands har jag mest använt en äldre Guideline Bullet Nymf trots namnet funkar denna lina ypperligt till större streamers, iallafall med min kastteknik.

Även den nya Guideline Coastal Evolve Intermediate funkar toppen.

När jag fiskar efter öring i älv med lite större flugor vill jag gärna ha en intermediatespets på linan så man får ner flugan dom där extra cm under ytfilmen.

Till #6 har jag använt en drös linor men exempelvis Cortland Trout Boss funkar fint, OBS andra versionen av linan inte den senaste, som jag tyckte var riktigt dålig.....

Men den bästa linan till #6 spöt som jag provat måste jag nog säga är SA Expert Distance den är toppen.

Dock är ju detta med linval väldigt individuellt, en lina jag tycker funkar toppen kan nästa person tycka var urusel för mycket sitter i personens kast stil/teknik.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago M.Thors sa:

Trevligt att läsa om dina erfarenheter av spöt! Tacksamt med grejer som är förlåtande. 

”Delgado” verkar syfta på nån viss tunn högkvalitativ kork. Särskiljer sig greppet på nåt sätt? :) 

Nej jag tycker inte greppet särskiljer på annat vis annat än att det är extremt jämn och bra kvalitet på korken. Mitt spö är välanvänt och korken slits snyggt utan att det bildas gropar eller att korken faller isär. Vad gäller greppet ger det spöt en lätt och behaglig känsla. Jag har själv lite svårt för grepp som upplevs för tjocka då jag tycker det dödar helhetskänslan i spöt. Jag tror handtaget är väldigt likt det som sitter på Helios 3D i samma klass om jag inte minns helt fel? har tyvärr inte kvar det spöt så jag kan jämföra. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Calle55 sa:

Hej!

Hur skulle du jämföra detta spö mot LOOP 7X och Helios 3D?

Loop 7X är ett betydligt snabbare och mer krävande spö. En duktig kastare som gillar snabba spön brukar älska den råa kastprestandan i 7X. Är du inte bra på att kasta är det däremot inget spö jag rekommenderar.

Helios 3D tycker jag är väldigt likt Nam i den här klassen. Jag har tyvärr inte kunnat köra spöna side by side men vad jag kan minnas är de väldigt lika i både aktion och prestanda. Dvs två lätttkastade spön med en härlig prestanda. Båda spöna passar enligt min mening vem som helst oavsett kastnivå.

Läs gärna min jämförelse mellan 7X 9' #6 och Helios 3D 9' #6:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...