Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej igen!

Funderar på att bygga ett spö i vinter på en Cts klinga. Klingan jag tänkte bygga på är Custom Affinity DQ 11' #1-2. Jag har några frågor till er som  byggt på dessa klingor förut. Hur ligger klassningen? Vad skulle ni säga att det är för typ av aktion  dessa klingor. Fått för mig att det är rätt snabba styva spön men tänkt använda lite tyngre lina för att få lite lugnare aktion.  Var är det smidigast att köpa klingan? Fly fishing masters verkar sälja klingor är det ett vettigt alternativ?

/Micke

Posted

Jag själv är mycket förtjust i CTS Affinity DQ har haft ett antal nu har jag 3 st kvar. Min 13 fotare har varit med under många år. Likaså 10´# 2-3 och 11`# 2-3 underbara spön som passar mig. Detta med att klassa spön får man ta med en stor nypa salt. Allt är ju till syvende å sist beroende på hur spöt används. Själv Speykastar jag i 99% av alla mina kast. Det betyder att jag kan belasta spöt som det passar mig och mitt sätt att kasta.

Flera spön 16.JPG

Posted

Kontakta juha Jussi Leinonen. Han finns säkert här på forumet. Han har hjälpt mig med dom flesta klingorna. Nej Fly fishing master är ingen höjdare. Har mycket dålig erfarenhet av det företaget.

• 10 months later...
Posted

Hej!

Jag har beställt klinga, rullfäste och korkhandtag till CTS Custom Affinity DQ 12' #6-7 6-delad. 

Information om passande klumpvikt säger 350-500 grains (22-35 gram). 

Är det någon som kan dela erfarenheter med passande klumpar och vikt för CTS Affinity 2-hands i någorlunda samma längd och viktklass?

/Anders

Posted

Jag byggde två cts affinity dq förra vintern

Ett 15ft #10/11 samt ett 13ft #9/10

Bägge använder jag med liknande linvikter som spön i samma klass fast från andra fabrikat.

Posted

Jag har också tagit utgångspunkt i normal klassificering, d.v.s. att scandi klump på 25-28 gram borde passa til 2-hands #6-7, men så hittade jag denna danska websidan www.ussingbech.dk....

Posted

Detta med linvikter är högst individuellt dagens spön har ett väldigt stort viktfönster. Själv kör jag på mi CTS Affinitty DQ 13`# 7-8 allt från 27-33 gram. Vikten spelar inte så stor roll däremot längden på klumpen. Ex en Skagit klump som är kort kan ha betydligt högre vikt då det bara är en liten del av klumpen som belastar spöt. Så den vikten du går på stämmer säkert för det spöt.

Ett ex när jag kör en #8 Rio Scandi Versi T Long =11,6m/33,1g. Den känns betydligt tyngre än när jag kör med Rio Scandi Short=10,1m/31,5. Jag lovar dig att man inte kan känna skillnad på 1,6g däremot är det längden på 1,5m som vi upplever som betydligt tyngre.

Kolla mitt detta klippet.

Posted

Jag har inte byggd eller fiskat med ett CTS spö tidigare, og detta med att många spön har ett stort viktfönster gör delandet av praktiska erfarenheter extra värdefullt! 

Tack @berndt!

Mitt spöbyggande startade annars efter att Christian Hörgren gjorde et Epic DH11 fiberglas (som också har stort viktfønster) till mig. Blev imponerad och inspirerad av hans bygge. Har nu byggd mig flera spön, de flesta baserade på Epic klingor. Det är kul att sätta samman och fiska med ett spö som man själv har lagat 🙂

• Like 1
Posted

Här ser du ett av  mina filmklipp när jag kastar med CTS Affinity DQ 13´#7-8 Aktionen skulle jag säga är 3/4. Det passar mig och många andra som har just DQ som favorit.

Titta på filmen och spela upp den sakta så ser du tydligt hur spöt jobbar.

Posted

Tack för videon Berndt👍
Hur tycker du att cts affinity dq serie skulle jämföras med gloomis classic glx serie?

Glx serien är en serie jag gillar aktionen på, då med 11’6” som favorit.

är de jämförbara aktionsvis eller finns det någon annan serie som är liknande?

Posted

Jag har väldigt liten erfarenhet av G Loomis men dom jag har provat har inte den aktionen jag söker. Dom är i snabbaste laget för mig. Dom G Loomis  som jag gillar är dessa du ser på bilderna. Äldre spön som tyvärr inte tillverkas längre. 

35.jpg

153.jpg

• 8 months later...
Posted (edited)

Byggde färdig mitt CTS Affinity DQ 12' #6-7 i dec-21. Dette blev resultatet. Kastar bra med Salmologic Logic head 26 gram. Fikk stor havsöring i Argentina med spöt i jan-22.

IMG_20211207_174117_856.jpg

IMG_20220104_053023_608.jpg

Edited by Berka
  • Like 3
Posted
21 minutes ago, Berka said:

Byggde färdig mitt CTS Affinity DQ 12' #6-7 i dec-21. Dette blev resultatet. Kastar bra med Salmologic Logic head 26 gram. Fikk stor havsöring i Argentina med spöt i jan-22.

IMG_20211207_174117_856.jpg

IMG_20220104_053023_608.jpg

Snyggt bygge helt i min smak! 👍

• 2 years later...
Posted

Funderat på bygga ett Affinity DQ 12'6" #3-4. Hade velat ha ett över 13' men inte hittat ngt annat i denna klass.

Någon som beställt via ctsfishing.com (Nya Zeeland) och skickar dom det via ngt annat EU-land så man slipper tull/moms(VAT) eller dyl?
Frakten verkar vara gratis.

Någon som använt deras set med rullfäste+korkhantag? https://ctsfishing.com/product/cts-dh-grip-reel-seat-set/
Tycker drygt 1000:- var ett ganska saftigt pris

Hittar inga spöringar för 12'6" #3-4 på deras sida, dock för 12'6" #5-6. Borde väl funka lika bra, eller hur tar man reda på vad som bör vara annars?

Har aldrig byggt spön, bara fulfixat ringar/spötopp ganska enkelt. Är det nått man bör tänka på speciellt? Tittat på en del youtube och många har sånna där elektriska spöroterare, men tänkte bara rotera för hand med spöt i nått klykliknande.

Posted (edited)
On 12/5/2024 at 8:37 AM, StyvtSpö said:

Funderat på bygga ett Affinity DQ 12'6" #3-4. Hade velat ha ett över 13' men inte hittat ngt annat i denna klass.

Någon som beställt via ctsfishing.com (Nya Zeeland) och skickar dom det via ngt annat EU-land så man slipper tull/moms(VAT) eller dyl?
Frakten verkar vara gratis.

Någon som använt deras set med rullfäste+korkhantag? https://ctsfishing.com/product/cts-dh-grip-reel-seat-set/
Tycker drygt 1000:- var ett ganska saftigt pris

Hittar inga spöringar för 12'6" #3-4 på deras sida, dock för 12'6" #5-6. Borde väl funka lika bra, eller hur tar man reda på vad som bör vara annars?

Har aldrig byggt spön, bara fulfixat ringar/spötopp ganska enkelt. Är det nått man bör tänka på speciellt? Tittat på en del youtube och många har sånna där elektriska spöroterare, men tänkte bara rotera för hand med spöt i nått klykliknande.

Har handlat från CTS sida och även från Epic. Det har funkat bra båda två. Men det blir tull och moms. Har inte testat deras rullfäste och handtag, men det är säker bra grejer - beror ju lite på hur man vill att det ska se ut. Spöringar är också lite smaksak - men man bör placera dem ungefär enligt rekommendation - speciellt i toppen (som vanligen är känsligare för brott) så att de tål belastningen så bra som möjligt och inte går av i onödan :) .

Edited by Henko