Hoppa till innehåll

Cts - klingor.


Lawson

Recommended Posts

Hej igen!

Funderar på att bygga ett spö i vinter på en Cts klinga. Klingan jag tänkte bygga på är Custom Affinity DQ 11' #1-2. Jag har några frågor till er som  byggt på dessa klingor förut. Hur ligger klassningen? Vad skulle ni säga att det är för typ av aktion  dessa klingor. Fått för mig att det är rätt snabba styva spön men tänkt använda lite tyngre lina för att få lite lugnare aktion.  Var är det smidigast att köpa klingan? Fly fishing masters verkar sälja klingor är det ett vettigt alternativ?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag själv är mycket förtjust i CTS Affinity DQ har haft ett antal nu har jag 3 st kvar. Min 13 fotare har varit med under många år. Likaså 10´# 2-3 och 11`# 2-3 underbara spön som passar mig. Detta med att klassa spön får man ta med en stor nypa salt. Allt är ju till syvende å sist beroende på hur spöt används. Själv Speykastar jag i 99% av alla mina kast. Det betyder att jag kan belasta spöt som det passar mig och mitt sätt att kasta.

Flera spön 16.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej!

Jag har beställt klinga, rullfäste och korkhandtag till CTS Custom Affinity DQ 12' #6-7 6-delad. 

Information om passande klumpvikt säger 350-500 grains (22-35 gram). 

Är det någon som kan dela erfarenheter med passande klumpar och vikt för CTS Affinity 2-hands i någorlunda samma längd och viktklass?

 

/Anders

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta med linvikter är högst individuellt dagens spön har ett väldigt stort viktfönster. Själv kör jag på mi CTS Affinitty DQ 13`# 7-8 allt från 27-33 gram. Vikten spelar inte så stor roll däremot längden på klumpen. Ex en Skagit klump som är kort kan ha betydligt högre vikt då det bara är en liten del av klumpen som belastar spöt. Så den vikten du går på stämmer säkert för det spöt.

Ett ex när jag kör en #8 Rio Scandi Versi T Long =11,6m/33,1g. Den känns betydligt tyngre än när jag kör med Rio Scandi Short=10,1m/31,5. Jag lovar dig att man inte kan känna skillnad på 1,6g däremot är det längden på 1,5m som vi upplever som betydligt tyngre.

Kolla mitt detta klippet.

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte byggd eller fiskat med ett CTS spö tidigare, og detta med att många spön har ett stort viktfönster gör delandet av praktiska erfarenheter extra värdefullt! 

Tack @berndt!

Mitt spöbyggande startade annars efter att Christian Hörgren gjorde et Epic DH11 fiberglas (som också har stort viktfønster) till mig. Blev imponerad och inspirerad av hans bygge. Har nu byggd mig flera spön, de flesta baserade på Epic klingor. Det är kul att sätta samman och fiska med ett spö som man själv har lagat 🙂

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
21 minutes ago, Berka said:

Byggde färdig mitt CTS Affinity DQ 12' #6-7 i dec-21. Dette blev resultatet. Kastar bra med Salmologic Logic head 26 gram. Fikk stor havsöring i Argentina med spöt i jan-22.

IMG_20211207_174117_856.jpg

IMG_20220104_053023_608.jpg

Snyggt bygge helt i min smak! 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...