Hoppa till innehåll

Hardy HBX 13.6


PiteåDanne

Recommended Posts

Hej 

Jag har fått tag på ett HBX 13.6 fot #8/9 på eBay som just nu är påväg till mig. Är ju stört förtjust i Zephrus spöna så ska bli riktigt spännande att prova detta. 

Är det någon som har lite erfarenhet med detta spö och kan beskriva det? Samt kanske ge tips på ev linor? 

 

Tack på förhand

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskade med HBX och Zephrus side by side förra året. Två ruggigt bra spön. Som jag minns det är spöna lika aktionsmässigt men HBX är lite bättre på allt. Fantastiskt bra spö. Du blir garanterat supernöjd :) 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Jonas said:

Jag fiskade med HBX och Zephrus side by side förra året. Två ruggigt bra spön. Som jag minns det är spöna lika aktionsmässigt men HBX är lite bättre på allt. Fantastiskt bra spö. Du blir garanterat supernöjd :) 

Det låter ju väldigt lovande! :)

Jag kör med nextcast zone klumpar till Zephrus funderar på att fortsätta på samma spår på HBX ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kass på klumpar. Fiskar typ ett par resor om året. Tror jag körde Rio. Lånade rullar från Hardy/Abu och vill minnas att Drugge hade nått finger med i spelet vad gällde klumparna. Körde typ float sinktip och det rocka järnet.

Sitter det gött på en Zephrus i samma längd klass skulle jag gissa att det är toppkombo🤷‍♂️

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Är den djupare?

Ja nsx är djupare än både zephrus och hbx och är dessutom rätt klassad för ovanlighetens skull. Har tyckt att de tidigare Hardy spöna jag haft varit underklassade men med nsx fick jag gå ner till den rätta linklassen som står på spöna för att det skulle kännas bra 😊

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, MagnusDomeij said:

Hardy HBX är byggda på första gen Zenith mandriller har jag fått berättat för mig. Har HBX 13,6 och har haft Zenith version 1 o 2. Kör Rio versitip klass 9 och Nextcast Zone 500 gr på detta och det funkar ypperligt.

Okey det visste jag inte Magnus :)

Det där med vikter är ju alltid en smaksak! 

Jag körde själv också med zone 500 grain på både zephrus och hbx 13.6 och 550 grain på 14.6

Var samma visa med Zenith (underklassade) 

Nu på nya Ultralite Nsx 13.6 8/9 så var 500 grain zone för tung så till min förvåning har hardy gjort rätt klassning på spöet den här gången 32-35 gram är perfekt där. Medan Zenith/Zephrus/HBX skulle ha 37-38 gram på en 8/9 :)

Läser man de brittiska forumen så anser den stora majoriteten där också att hardy hittils gjort underklassade spön men helt plötsligt hittat rätt på NSX

 

 

Redigerad med Denho486
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...