Jump to content

Recommended Posts

1 hour ago, Christian1971 said:

Hej

Är detta en "bra" matfisk?

https://www.gardsfisk.se/

Jag har snabbläst på deras hem sida under ”om oss” men hittar inget om vad fisken utfordras med. Mysko tycker jag. Alla minns vi säkert diskussionen om den norska odlingslaxen och kemikalierna i fiskfodret... så jag tänker att om de inte har något tydligt statement om vad gårdsfisken äter och att det inte är industrifoder förstås, så hamnar inte gårdsfisken på någon tallrik i mitt hem.

• Thanks 1

Nedan är ett svar på deras FB. Personligen har jag för dåliga kunskaper om detta är bra eller dåligt?

"Vad äter fiskarna för foder? Går de att mata med insekter i framtiden? Finns det ekonomi i det? 

Gårdsfisk arbetar väldigt mycket med foderfrågan då det är en av de viktigaste delarna i att producera världens mest hållbara fisk. Vi är med i flertalet projekt där vi testar nya råvaror från bland annat restflöden som kan vara intressanta.

Vårt foder köps i dagsläget in från Frankrike och vi ställer höga krav på vad som får finnas i fodret. Det första som vi tittar på är det som kallas för FIFO (Fish In Fish Out) och är ett mått på om vi använder mer fisk än vad vi stoppar in i uppfödningen. Till Rödstrimman så har vi 5% fiskmjöl och 0% fiskolja vilket ger ett FIFO på 0,17. Till Clarias så är det 15% fiskmjöl och 2% fiskolja vilket ger ett FIFO på 0,67. Vi producerar alltså mer fisk än vi stoppar in. Fisken som finns i fodret är ifrån MSC märkta bestånd (EJ Östersjön) och består av avskär ifrån övrig fiskindustri.

Eftersom att vi valt fiskar som kan leva på en vegetabilisk kost så är merparten av fodret vegetabilier, vete, soja och majs är de största delarna. Sojan är certifierad av ProTerra (Avskognings fri soja). Fodret innehåller EJ palmolja.

Vårt mål med fodret är att vi redan i år ska kunna byta ut fiskmjölet i Rödstrimmans foder så att det blir 100% vegetabiliskt men samtidigt så förbättras fiskens egenskaper av att tillsätta algmjöl och algolja där vi får en bättre sammansättning av Omega3 fettsyrorna.

Långsiktigt så arbetar vi för att kunna producera ett svenskt foder där ingredienserna kommer ifrån Sverige. Soja kan med fördel ersättas med andra proteiner som tex, raps, åkerbönor eller andra grödor. Vi arbetar för att kunna bygga infrastrukturen som krävs för ett svenskt foder. I dagsläget så finns det ingen fiskfoderfabrik vilket är det första steget mot ett svensk foder med svenska råvaror. Insekter är inte tillräckligt attraktivt än, varken prismässigt eller hållbarhetsmässigt. Är ganska säker på att våra fiskar är bättre proteinomvandlare än insekter vilket innebär att restflöden ifrån lantbruket, livsmedelsindustrin och skogsindustrin bör användas till fiskfoder. Hoppas på att detta gav svar på din fråga! Ha det fint // Johan"

Edited by Christian1971

Jag tror det svaret är bra! 👍 Från teflonminnet vill jag minnas att i ”vanligt” fiskfoder är det mycket fiskmjöl o mycket läskiga kemikalier för att fodret inte ska kunna självantända under lagring och transport, frågan är om man kan undvika sådana kemikalier i foder som är nästan bara baserat på vegetabilier? Kanske du skulle ställa frågan på fb? Taggar @Andreas89 på chans här för att jag tror han har sakkunskap. Det har inte jag, jag har bara ett teflonminne. 😂😇

• Thanks 1

Jag pratade med Gårdsfisk på delikatessmässan i Mölndal för ett par år sen och köpte en rökt Clarias mal av dem. Tillväxten på de här fiskarna är helt fantastisk. Om jag inte minns fel växte de från typ noll till 2 kg på ett halvår? De är extremt tåliga, kan odlas i slutna system och har inga direkta nackdelar annat än att de är känsliga för kyla.  Oavsett så smaka fisken bra. Jag tror på den här arten som framtidsföda. 

Minns inte exakt vad man mena med kyla men jag har ett svagt minne av att gränsen var typ 10 plusgrader? Man behöver alltså odla dem i tempererade dammar. Frågan är hur man löser det på kostnadseffektivt vis? Kanske att man kan ha odlingar i anslutning till större industrier och ta tillvara på överskottsvärme som annars går förlorad?

• Thanks 1