Hoppa till innehåll

10" #7, tvåhands


Recommended Posts

Hej!

Inför kommande öring premiärer i blekinges åar så hade jag önskat ett simplare tvåhandsspö, jag har idag en 10" #7 enhands som jag använder till kustfiske. Detta spö har en avtagbar butt, där jag själv kan fabrikera ett handtag så att jag får till tvåhands-fattning.

Sen kommer jag såklart behöva en lina till detta, för enhands fisket har jag en GuideLine Camo Pro #7, den klumpen väger 17gr/12m som jag tycker laddat spöt bra, vad skulle kunna vara en passade lina för tvåhands? Kan jag fabrikera själv mha en överklassad dt lina som jag väger upp och klipper till, eller vad är speciellt med tvåhandslinor egentligen?  

Slutligen, kommer det fungera? Förväntar mig inga 30m kast, men vegetationen/träden kring åarna här nere talar för dåligt med utrymme bakåt och nästintill ingen vadning såvitt jag vet, så att kasta i en 45 gradig vinkel över en 5-10m å är väl vad jag hade velat göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om målet är att göra ett vattenbaserat kast på 10 meter över en å så behöver du varken tvåhandsfattning eller en speciell lina. Det är ju bara att lära dig att göra ett någorlunda "speykast" med enhandsfattning. Det går fint att göra med alla normala WF-linor. Om du vill ha en lina som är gjord för exakt det: Rio Single hand spey som demonstreras i klippet. Finns dock många fler linor att välja bland. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lina jag ofta använder till ändamålet du söker är GL ddc connect. Har ett par #7/8 som jag klippt ned till runt 16g. Använder dessa till underhandskast på #5-6 spöna. 

Det finns många skagit linor som också skulle passa. Sök på enhandsskagit så lär du få massa träffar.

Denna har jag och jag gillar den. https://fishline.se/rio-skagit-max-short-shd-flyt-fluglina/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, SBG said:

Om målet är att göra ett vattenbaserat kast på 10 meter över en å så behöver du varken tvåhandsfattning eller en speciell lina. Det är ju bara att lära dig att göra ett någorlunda "speykast" med enhandsfattning. Det går fint att göra med alla normala WF-linor. Om du vill ha en lina som är gjord för exakt det: Rio Single hand spey som demonstreras i klippet. Finns dock många fler linor att välja bland. 

 

 

Håller med där ang. 10 fot tvåhands.

Jag har själv ett 10 fot #7, som jag monterade en förlängd ändbutt på, just för tvåhandsfattning.

Men det funkade inte alls för mig.

10 fots spö för mig, är ett EN-handsspö.

Tycker 11 fot är ett både-och-spö, men 11,5 fot och uppåt känns mer som tvåhands.

Men det är ju så klart individuellt.

Till 10 fot #7an, skaffade jag en billig DT12, flytlina, som jag kapade ner till ca. 7 meter, och satte en ögla mot skjutlinan.

Vikten på klumpen hamnade på ca. 19,5 gram.

Den linan funkar hur bra som helst både för över och underhandskast, både på kort och långdistans.

Vill man ha en LÄNGRE klump, får man kanske gå på en DT11 eller DT10, för att vikten ska stämma.

Fördelen med DT linan som kapas på mitten, är ju att du får 2 klumpar att experimentera med. Har för mig att jag betalade runt en hundring för linan.

Jag använde mig av A.F.T.M. tabellen, med ungefärliga vikter och en våg för att hitta rätt.

På linor som jag tänker kapa ner, brukar jag också provkasta på spöet, alltså mata ut lite i taget, tills jag tycker linan belastar spöt som jag vill ha det.

Sedan kapar jag linan och smälter in en ögla med krympslang. Till öglan använder jag en bit coatad skjutlina.

/M.

Redigerad med osdmike
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, landqvisttim said:

Hej!

Inför kommande öring premiärer i blekinges åar så hade jag önskat ett simplare tvåhandsspö, jag har idag en 10" #7 enhands som jag använder till kustfiske. Detta spö har en avtagbar butt, där jag själv kan fabrikera ett handtag så att jag får till tvåhands-fattning.

Sen kommer jag såklart behöva en lina till detta, för enhands fisket har jag en GuideLine Camo Pro #7, den klumpen väger 17gr/12m som jag tycker laddat spöt bra, vad skulle kunna vara en passade lina för tvåhands? Kan jag fabrikera själv mha en överklassad dt lina som jag väger upp och klipper till, eller vad är speciellt med tvåhandslinor egentligen?  

Slutligen, kommer det fungera? Förväntar mig inga 30m kast, men vegetationen/träden kring åarna här nere talar för dåligt med utrymme bakåt och nästintill ingen vadning såvitt jag vet, så att kasta i en 45 gradig vinkel över en 5-10m å är väl vad jag hade velat göra.

Har en 10' #7 som jag byggt om på liknande sätt, för min del är detta kanon när jag fiskar felsläng och det är bökigt och jäkligt.

Till detta har jag kört med Guideline ULS 3D+ 7/8 och när det är riktigt trångt OPST 275grain med hardy och rio tips.

Till en #8 har jag kört med Rio skagit trout spey shooting head 225grain och tips från hardy och rio, denna lina finns även med integrerad skjutlina viket är smidigt om man vill fiska in flugan nära.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar själv uls hybrid 10 fot klass 7. Tycker den är riktigt trevlig att tvåhands kasta med. Mycket trevligare att gå med den än min 12.6 #7 även om den senare kastar längre.

 

Ps. 11 fot för enhandsfatning tycker jag blir för tungt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otroligt att så många tittar på linvikter hit å dit. Vid vattenankrade kast är det ju bara en liten del i D-bågen som belastar spöt Själv kör jag på mina 11 fotare allt mellan 250-400 gr=16,2-25,9g vilket funkar alldeles utmärkt. Mest en smaksak vad man själv tycker känns bäst. Längden på linan har mycket större betydelse än vikten.

Provade senast i går ett Orvis Helios 11´#8 där det står viktangivelse på klingan 360-485gr=23,3-31,4g. Provade först en 17fots =5,18m Rio Skagit 375g=24,3 kastade skapligt. Men betydligt bättre gick en Skagitlina på 20fot=6,10 och 350gr=22,7g alltså 1,6g lättare. Båda linorna var laddade med 10 fots Rio flytspetsar runt 5-6 g.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...