Hoppa till innehåll

Switch spö för lax o havsöring.


Ola Mörrum

Recommended Posts

Funderar på att ta upp Lax o HÖ fisket igen och tittar på spön. Ni som är uppe i ert fiske vad tycker ni man ska köpa. Tittar mest på Guideline för deras grejor är ju prisvärda, finns säkert fler men man har ju sina favoriter. 11 fot klass 7 eller 8 ska kasta enhands med grejorna så för tungrott ska det inte vara.

Brainstorma gärna. kul att höra vad ni tycker.

 

God jul på er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ola Mörrum said:

Ja, det är fina grejor. Skulle kanske prova ett sådant.

Jag har ett #7 och visst funkar det som enhands men jag tycker nog det blir väl tungt att gå med om du endast vill köra enhands. Tror inte 6:an är så mycket lättare.

Så egentligen är det kanske inte riktigt vad du söker.

Kan rekomendera LTS explosive light 10' #6/7 trevligt spö och ett rent enhands. 

Frågan är nog vad man ska ha det till? Ett spö som man när det krävs anända en hand eller ett spö som man kan använda som tvåhands när det behövs?

Personligen tycker jag att de switchspö jag hållt i är tvåhands som det nån gång går att göra enhandskast med. 

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 fot enhands eller tvåhands. Har en Opal Switch 11´# 7 som jag enbart kastar med tvåhandsfattning. Kompisen som har friska leder kastar bara enhands med samma spö.

Hur löser man det enklast jo naturligt vis, lättare/tyngre och linlängd. Linans längd är det absolut avgörande när det gäller vattenankrade kast. Jag och kompisen har varsin Gudieline  Kispiox 11`#7-8. Han föredrar en OPST 250gr/ 4,1m, när han kastar enhands, den hanterar han suveränt. Själv har jag till samma spö en skagit på 350gr/ 6,20m för min tvåhandskastning. Märk väl att jag är 192cm lång, vilket helt klart innebär att jag kan hantera längre linor än en kortare person. Men även jag kastar med 250gr/4,1m när förhållandena kräver en så kort lina. Då justeras ju längden med hjälp av överhänget utanför spötoppen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Christian1971 said:

Jag har ett #7 och visst funkar det som enhands men jag tycker nog det blir väl tungt att gå med om du endast vill köra enhands. Tror inte 6:an är så mycket lättare.

Så egentligen är det kanske inte riktigt vad du söker.

Kan rekomendera LTS explosive light 10' #6/7 trevligt spö och ett rent enhands. 

Frågan är nog vad man ska ha det till? Ett spö som man när det krävs anända en hand eller ett spö som man kan använda som tvåhands när det behövs?

Personligen tycker jag att de switchspö jag hållt i är tvåhands som det nån gång går att göra enhandskast med. 

Idag finns det betydligt mer grejor. När jag fiskade lax och havsöring  var "switchspöna" 11 fotare klassade i klass 8-9 och det var enhandsspö. Det är ett sådant jag är ute efter.

Det jag provat som är närmst är ett Lpxe 11, 7-8

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av de många jag provat de senaste åren så är det ett som verkligen stått ut över de andra, ett spö som är fullkomligt okänt här hemma ( utom i en liten krets bland mina kamrater ) och som jag hittade i Skottland.

Spöt heter Grahams of Inverness - "Seatrout Special" 11´3" 7/8

Kastar fantastiskt fint både underhands och överhands.

Ett annat alternativ är absolut Guidelines nya ULS Hybrid 10´ #7 som ju definitivt är anpassat för både under- och överhands. Kastar väldigt fint med GL:s lina med samma namn i anpassad klass.

Tyvärr måste jag sälja båda spöna pga hälsoskäl så skulle du vara intresserad så skicka mig ett PM.  :-))   

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline uls 10 fotare är i kortaste laget då jag tycker att 11 fot är absolut minimum för tvåhands.. 

Har själv en Hardy Demon 11fot switch...bra spö me mkt kraft men något tyngre än dom dyrare spöna. De jag gillar me den är korta butten o downlock på rullfästet.. 

Även då jag fiskar mest minimala smålaxälvar så blir de oftast 12-13 fotare....lättate att styra linan när de blir ofta pocketfiske o även köra lax mellan stenarna... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Sunray said:

Av de många jag provat de senaste åren så är det ett som verkligen stått ut över de andra, ett spö som är fullkomligt okänt här hemma ( utom i en liten krets bland mina kamrater ) och som jag hittade i Skottland.

Spöt heter Grahams of Inverness - "Seatrout Special" 11´3" 7/8

Kastar fantastiskt fint både underhands och överhands.

Ett annat alternativ är absolut Guidelines nya ULS Hybrid 10´ #7 som ju definitivt är anpassat för både under- och överhands. Kastar väldigt fint med GL:s lina med samma namn i anpassad klass.

Tyvärr måste jag sälja båda spöna pga hälsoskäl så skulle du vara intresserad så skicka mig ett PM.  :-))   

Absolut, uls spöt ska jag absolut tänka på. Annars är jag sugen på elva fot i samma klass. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, berndt said:

11 fot enhands eller tvåhands. Har en Opal Switch 11´# 7 som jag enbart kastar med tvåhandsfattning. Kompisen som har friska leder kastar bara enhands med samma spö.

Hur löser man det enklast jo naturligt vis, lättare/tyngre och linlängd. Linans längd är det absolut avgörande när det gäller vattenankrade kast. Jag och kompisen har varsin Gudieline  Kispiox 11`#7-8. Han föredrar en OPST 250gr/ 4,1m, när han kastar enhands, den hanterar han suveränt. Själv har jag till samma spö en skagit på 350gr/ 6,20m för min tvåhandskastning. Märk väl att jag är 192cm lång, vilket helt klart innebär att jag kan hantera längre linor än en kortare person. Men även jag kastar med 250gr/4,1m när förhållandena kräver en så kort lina. Då justeras ju längden med hjälp av överhänget utanför spötoppen

Ja, precis min tanke. Höll själv på med kapning av linor då när Göran Andersson kom ut med klumpar som var till för att klippa i.

Om jag inte minns fel hade jag väl 8,5 -9 m klumpar till min 11 fotare.  Fiskade mycket i mörrum. 

Tack för alls tips. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...