Jump to content

Förslag på lämplig Running line för kusten

Recommended Posts

Hej! 

Jag kör kustfisket med en Shooting Head #8 och en variant av limmad (?) running line i nylon. Den har inte mer än två eller tre säsonger (ganska sporadiskt användande) under bältet. Jag är dock osäker på vilket fabrikat det är. 

Den senaste tiden har jag lagt märke till att running linen delar på sig. Se bifogad bild.

Har någon här förslag på bättre alternativ, fabrikat eller teknik?

5FDE6A81-AB87-4265-AAA6-4FD7BBCDA75D.jpeg

Du har testat med en hel wf-lina eller? Idag finns det så stort utbud av kustlinor att det borde gå att hitta något som passar dig perfekt (tänker på klumplängd, densitet och tapering). :) 

Vill du fortsätta med klump och ha en ocoatad så borde väl SA, Rio och OPST vara stabila val:

https://fishline.se/flugfiske/fluglinor/skjutlinor/#display_hidden_filters=&toggle_filters=&filter[price][min]=199&filter[price][max]=719

Menar du en monofil lina som är coatad, typ Rio poweflex eller gripshooter?

Själv har jag använt vision nymph linan när jag vill ha en tunn flytande runningline och där nylon som skjutlina inte duger. Som  fiske från flytring. Min har hållit i tre säsonger. 
Har du provat ren nylon som shooting lina ? Berkley big game och Varivas är det som jag kör med.

Posted (edited)
1 hour ago, M.Thors said:

Du har testat med en hel wf-lina eller? Idag finns det så stort utbud av kustlinor att det borde gå att hitta något som passar dig perfekt (tänker på klumplängd, densitet och tapering). :) 

Vill du fortsätta med klump och ha en ocoatad så borde väl SA, Rio och OPST vara stabila val:

https://fishline.se/flugfiske/fluglinor/skjutlinor/#display_hidden_filters=&toggle_filters=&filter[price][min]=199&filter[price][max]=719

Jag körde WF Lina på kusten några år sedan men kände inte riktigt att det funkade. Dock hade jag ingen linkorg då och löslinan var till mer besvär än nytta. Klumpen och skjutlinan löste en del av de problemen (till priset av nya, tydligen). Det är kanske läge att återbesöka utbudet av WF linor igen. 

Spontana förslag till ett 9’ #7 Hardy Zenith Sintrix (jag skrev #8 tidigare. Fel av mig)? (Medveten om att det är en svår fråga med dagens utbud, men alla har väl en favorit?)

Mvh

Edited by BarraBuster
43 minutes ago, julius said:

Menar du en monofil lina som är coatad, typ Rio poweflex eller gripshooter?

Själv har jag använt vision nymph linan när jag vill ha en tunn flytande runningline och där nylon som skjutlina inte duger. Som  fiske från flytring. Min har hållit i tre säsonger. 
Har du provat ren nylon som shooting lina ? Berkley big game och Varivas är det som jag kör med.

Vilka dimensioner nylonlina använder du? Hur upplever du nylonlinans spolminne? 

Mvh

1 hour ago, BarraBuster said:

Vilka dimensioner nylonlina använder du? Hur upplever du nylonlinans spolminne? 

Mvh

Berkley big game 0,55 och Varivas 30 obs.

Linminnet är inga större problem efter sträckning.  Linkorg är ett måste. De hela linor som jag har använt är Rio seatrout, Jensen horisont och Sa Volantis. De är ungefär likvärdiga. Mitt problem är att fiskar man mycket så håller inte hela fluglinor särskilt länge.