Hoppa till innehåll

Sätta fart på flugan med tvåhands?


Recommended Posts

Tjeeeenare!

Jag är färsk på tvåhands och köpte mig ett lätt tvåhands på 12 fot i klass 7-8 i höstas. Tanken är att jaga grov vandringsöring med detta. Jag har fått någorlunda ordningen på kastningen men hur sätter jag fart på flugan?

Jag brukar försöka lägga flugan tvärs ut eller lite snett nedströms men det känns som flugan mest hänger med strömmen.. Jag vill få fart på flugan som när jag fiskar streamer med min enhands 7a och jag tar hem lina.

Det känns ju inte optimalt att ta hem lina med ett tvåhands då skarvarna mellan skjutlina och klump blir ett hinder.. 

Hur gör ni för att sätta fart på flugan?

 

Redigerad med EsbjörnKöhler
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan menda nedströms för att få fart på flugan eller synta (dra) hem flugan precis som du gör med ditt klass 7.

Ta hem den tills du har klumpen vid spötoppen, du drar alltså inte in öglorna i ringarna.

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för er hjälp!

Jag använder mig av Rio's Slickshooter 50 lb (den grövsta) just nu och den skjuter bra men det känns ändå som att den kommer skära ner i mina fingrar om jag tar hem lina och det smäller på. 

Har ni tips på en coatad som skjuter bra?

Jag får nog öva lite på att menda också..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, EsbjörnKöhler said:

Tack för er hjälp!

Jag använder mig av Rio's Slickshooter 50 lb (den grövsta) just nu och den skjuter bra men det känns ändå som att den kommer skära ner i mina fingrar om jag tar hem lina och det smäller på. 

Har ni tips på en coatad som skjuter bra?

Jag får nog öva lite på att menda också..

 

Använd din skjutlina, skulle du tycka den skär in så finns det finger skydd men det tror inte jag du kommer behöva.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Rob said:

Kör flytlina och lättdressad tub/fluga då ökar du farten! Menda, så att du får mer fart där hugget "ska" komma.

Alright! Men främst vid sommar/sensommar och lågt vattenstånd va? Vet att alla har sina taktiker. Vissa som nästan bara fiskar ytligt på aktiv fisk som jagar och vissa andra är och dunkar ner djupt med tunga spetsar.

 Är ju dock alltid roligare att kasta med flyt och när dom smäller på högt upp såklart ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, EsbjörnKöhler said:

Alright! Men främst vid sommar/sensommar och lågt vattenstånd va? Vet att alla har sina taktiker. Vissa som nästan bara fiskar ytligt på aktiv fisk som jagar och vissa andra är och dunkar ner djupt med tunga spetsar.

 Är ju dock alltid roligare att kasta med flyt och när dom smäller på högt upp såklart ? 

Jo precis, på våren är det ju i regel kallt och högt...så då vill man ju snarare få ner hastigheten. Sen beror det ju lite på hur sträckorna ser ut...vissa sträckor går ju inte att fiska på ett vettigt sätt utan hemtag....tyvärr...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

7 hours ago, Henka said:

Hel lina typ Vision Hybrid är lösningen för mig, då slipper jag eländiga skarvar som rasslar i spötoppen och kan fiska precis så långt in som jag vill :)

Har faktiskt funderat på en sådan lina. Ser dock att den linan är flyt så om jag vill sätta på tippar ska jag väl isf välja en 23 grams istället för 27 då mina tippar väger 6 gram eller? 27 gram är alltså den totala vikten som passar mitt spö.

Redigerad med EsbjörnKöhler
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, EsbjörnKöhler said:

 

Har faktiskt funderat på en sådan lina. Ser dock att den linan är flyt så om jag vill sätta på tippar ska jag väl isf välja en 23 grams istället för 27 då mina tippar väger 6 gram eller? 27 gram är alltså den totala vikten som passar mitt spö.

Ja, det är flytande belly och skjutlina, och de är lite luriga de där vikterna.
För hybridens vikt är bara klump utan tip, så för att få till exakt 27 så får man räkna lite baklänges.
Om du ska gå på en 23 eller 19 och har 6-grams tippar redan så halkar du ju lite mitt emellan,

en 19+6 blir 25 vilket kanske kan upplevas lite lätt, och 23+6 blir 29 (visst är jag duktig på matte ?) vilket
kan upplevas som en aning tungt.

Jag fiskar mest enhands överhandskast med mina switchspön, underhandskast kör jag nästan bara i trånga lägen eller när det blåser förjävligt så jag brukar välja att gå på lite lättare vikter så jag kan dubbeldra som en dåre ?.


Ett alternativ kan ju vara att gå på en 19gr hybrid och en 12' hybridspets, det skulle komma aningen närmare.
Men hybridtiparna är ju svindyra och vilka andra tippar som helst gör jobbet så börja med att testa vad du har...
Kanske fjällsport har Hybrid i lite olika vikter som du kan få provkasta? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Henka said:

Ja, det är flytande belly och skjutlina, och de är lite luriga de där vikterna.
För hybridens vikt är bara klump utan tip, så för att få till exakt 27 så får man räkna lite baklänges.
Om du ska gå på en 23 eller 19 och har 6-grams tippar redan så halkar du ju lite mitt emellan,

en 19+6 blir 25 vilket kanske kan upplevas lite lätt, och 23+6 blir 29 (visst är jag duktig på matte ?) vilket
kan upplevas som en aning tungt.

Jag fiskar mest enhands överhandskast med mina switchspön, underhandskast kör jag nästan bara i trånga lägen eller när det blåser förjävligt så jag brukar välja att gå på lite lättare vikter så jag kan dubbeldra som en dåre ?.


Ett alternativ kan ju vara att gå på en 19gr hybrid och en 12' hybridspets, det skulle komma aningen närmare.
Men hybridtiparna är ju svindyra och vilka andra tippar som helst gör jobbet så börja med att testa vad du har...
Kanske fjällsport har Hybrid i lite olika vikter som du kan få provkasta? 

Kan med säkerhet säga att Fjällsport garanterat inte har Hybrid ?.. Sortimentet på flugfiske är väldigt begränsat där.

Men jag kör nog på det jag har och skaffar eventuellt en coatad skjutlina som jag tänkt sätta någon form av krympslang/ annan form av lappning i skarven så den inte tar i ringarna så värst. Känns som en duglig lösning.

Det har verkligen varit förvirrande att ge sig in i den här switch/tvåhands världen med alla linor men jag ångrar det inte.. Så jäkla mycket skönare och roligare att fiska med! ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket spö är det du har? Skriv det här så kommer du säkert få tips om vilken vikt som passar men tänk på att även längd på linan är viktigt. 

Mitt numer sålda Lpxe 12,5 7/8 trivdes jag med 27-31g o längd på max 10,5m

Det finns lite annat att tänka på med. Om du ska jaga nattöring så kan det vara bättre med lättare vikt på linan för att inte skrämma öringen och även då ha en coatad skjutlina som känns i handen i mörkret men det är en smaksak med coatad lina. 

Ett tips om du ska köpa tippar är att köpa Hardys. De ligger runt 180kr jämnfört med Rios som ligger på 350kr.

Vill du jättegärna ha hel lina så kan du knyta o bränna ihop en coatad runningline med en klump.

Tänk på på att provdra linan om du bränner, lappar ihop den. Provdra i en fiskevåg så vet du hur många kilo den klarar. Jag provdrar mina öglor och linor jag syr ihop upp till 10-12kg.

 

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Christian1971 said:

Vilket spö är det du har? Skriv det här så kommer du säkert få tips om vilken vikt som passar men tänk på att även längd på linan är viktigt. 

Mitt numer sålda Lpxe 12,5 7/8 trivdes jag med 27-31g o längd på max 10,5m

Det finns lite annat att tänka på med. Om du ska jaga nattöring så kan det vara bättre med lättare vikt på linan för att inte skrämma öringen och även då ha en coatad skjutlina som känns i handen i mörkret men det är en smaksak med coatad lina. 

Ett tips om du ska köpa tippar är att köpa Hardys. De ligger runt 180kr jämnfört med Rios som ligger på 350kr.

Vill du jättegärna ha hel lina så kan du knyta o bränna ihop en coatad runningline med en klump.

 

Jag har ett TSD Mavros 12. Har Tellis 7/8 Conic VTS lina med dom tipparna som följer med .

Är supernöjd med den kombon och det passar verkligen som handen i handsken. Det är väl bara det att jag är så van med att ta hem lina i mitt fiske och trigga öringen på det viset. Känns som det är receptet ibland för att reta öringen till att hugga helt enkelt.

Har testat coatad skjutlina tidigare en gång och jag tyckte det var trevligare både när det kommer till att hålla i och slippa sträcka ut och trassla med som en mono lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har en combo som du är sjukt nöjd med, med coatad skjutlina och klump. Då kan du bara smälta ihop dom permanent, om du inte har något emot att det blir just permanent. Då slipper du skarven.

Vet inte om det fungerar att smälta ihop PVC och polyurethane.

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga problem med att svetsa PU öglor på PVC lina.  PVC och PU har lite olika smälttemperatur, men det funkar.

Jag använder en plattång istället för värmepistol.  Denna från Jula med justerbar temperatur funkar utmärkt på båda materialen.  PU ca 190 grader PVC ca 220 grader.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/har-och-skaggvard/plattanger/lock-plattang-804178/

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, EsbjörnKöhler said:

Kan med säkerhet säga att Fjällsport garanterat inte har Hybrid ?.. Sortimentet på flugfiske är väldigt begränsat där.

Men jag kör nog på det jag har och skaffar eventuellt en coatad skjutlina som jag tänkt sätta någon form av krympslang/ annan form av lappning i skarven så den inte tar i ringarna så värst. Känns som en duglig lösning.

Det har verkligen varit förvirrande att ge sig in i den här switch/tvåhands världen med alla linor men jag ångrar det inte.. Så jäkla mycket skönare och roligare att fiska med! ?

 

Jag ville bara briljera med att jag faktiskt varit i Åre och visste nåt.
Har faktiskt bara suttit i bilen och väntat utanför fjällsport när polaren köpte tafsmaterial ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Henka said:

Jag ville bara briljera med att jag faktiskt varit i Åre och visste nåt.
Har faktiskt bara suttit i bilen och väntat utanför fjällsport när polaren köpte tafsmaterial ?

Hör dig. Jag ville absolut inte försöka dumförklara dig! ? Hade du gått in dock skulle du fatta vad jag menar ;) 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/13/2021 at 9:11 PM, Norrbaggen said:

Inga problem med att svetsa PU öglor på PVC lina.  PVC och PU har lite olika smälttemperatur, men det funkar.

Jag använder en plattång istället för värmepistol.  Denna från Jula med justerbar temperatur funkar utmärkt på båda materialen.  PU ca 190 grader PVC ca 220 grader.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/har-och-skaggvard/plattanger/lock-plattang-804178/

Det är ju intressant! Då kan man i praktiken alltså smälta den utan att själva klumpen/skjutlinan tar skada eller? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, EsbjörnKöhler said:

Det är ju intressant! Då kan man i praktiken alltså smälta den utan att själva klumpen/skjutlinan tar skada eller? 

 

Fast styrkan blir aningen sämre då de är bara den smälta coatingen som änden av kärnan sitter fast.. 

Den blir ganska stark men har vart med om att  kärnan sitter dåligt om man värmt för lite eller för mkt... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går ju också att skala av coatingen både på klumpen och skjutlinan ca. 5 cm., och sammankoppla dem med en kirurgknut eller blodknut.

Men det gäller att man ser till att justerar kärnan på båda linorna så coatingen från båda kommer så nära varandra som möjligt, innan man drar åt knuten. 

Det brukar gå att få till en glipa mellan coatingen på 1 - 1,5 cm mellan de båda, även om det är lite pyssel.

Lätt att täcka glipan me Aquasure.

Skarven kommer säkert märkas när linan far genom ringarna, men är inget som stör.

Tycker däremot att det känns bra att känna var skarven går mellan klump å skjutlinan.

Funkat bra för mig. ; )

20210115_171954.jpg

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Line-speed said:

Fast styrkan blir aningen sämre då de är bara den smälta coatingen som änden av kärnan sitter fast.. 

Den blir ganska stark men har vart med om att  kärnan sitter dåligt om man värmt för lite eller för mkt... 

Min tanke är att länka ihop skjutlina och klump med öglorna som redan finns på linan och som man vanligt gör, sedan bara smälta en tub över för att göra det smooth. Förstår du hur jag menar?

Då är det starkt och man slipper klippa sönder lina då jag bara vill ha tuben för att göra en glidande övergång.

Har ingen aning om hur det blir men det kan ju vara värt att testa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, EsbjörnKöhler said:

Min tanke är att länka ihop skjutlina och klump med öglorna som redan finns på linan och som man vanligt gör, sedan bara smälta en tub över för att göra det smooth. Förstår du hur jag menar?

Då är det starkt och man slipper klippa sönder lina då jag bara vill ha tuben för att göra en glidande övergång.

Har ingen aning om hur det blir men det kan ju vara värt att testa.

Tror bestämt att kanten på krympslangen kommer fastna mer i ringarna än öglorna..    Kanske funkar me lite uv-lim att kanten blir mjukare. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan i tråden var fart på flugan.  Du kan forsöka men att kasta linan lite mer tvärströms och föra spöt mot egen brädd under utfiskningen.  Coated skjutlina eller hellina vil fånga vattnet bättre så att det sätter större fart.

 

Nästa fråga om skarvar, der finnst et hav av trådar på forumet om öglor och skarvar.  Om du har flätkärna på både klump och skjutlina kan du splitsa dessa kärnor.  Du kan även göra splitsen under coatingen på båda sidor av skarven.  Coating mot coating, endast et knappnålshål i coatingen på varje sida av skarven.  Altså permanent skarv klump skjutlina.

Att montera krympslang midlertidigt över en öglakoppling med så låg temperatur att coatingen inte smälter bara för att få en smooth övergång har jag inte tro på.  I stället för att ögla direckt på skjutklumpen vid att dubbla denna, gå häller för att svetsa en ny ögla med en bit skjutlina som vist i videoen.  För linor til lättare fiske kan du säkert skarva skjutlina och klump permanent vid att  enbart svetsa omlägg på ca 5-6cm.

 Jag använder skjutlinor med PU coating til öglor (olika färger på öglorna indikerar för mig linklass på klumpen).  Linor med monokärna funkar inte bra att smälta.  Likaså Snowbee linor ,här är coatingen hopplös att få en hållbar svets.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...