Hoppa till innehåll

Hardy Ultralite


Nybörjarn

Recommended Posts

Hej 

 

Är det nån som har testat Hardy Ultralite 9' #5? Är det värt pengarna? Ska tillägga att jag idag har ett 20 år gammalt Fenwick Iron Hawk 9' #6

Jag ska köpa ett nytt spö i vår och tänkte gå ner en klass då jag har ett #7.

Eller har ni tips på nåt annat för runt 5-6000?

Jag är ingen kastvirtuos heller precis

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago, Line-speed said:

Bara o köp...  Lite pengar för en bra rulle...  Som ett fynd egentligen.. 

Jag brukar köpa 4-5 rullar åt gången till varje klass så jag har olika alternativ till linor.. 

Även flara spön i varje klass e absolut lika viktigt.. 

Oskönt svar...speciellt till någon som gissningsvis är nybörjare. Och om man nu är hot-shit på flugfiske så bör man väl förstå att Nybörjarn troligtvis pratar om ett spö?

  • Like 2
  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej ! Hardys spö-serie the Ultralite kom på marknaden i mitten av 1990 talet och lämnade igen i början av 2000. Mycket bra spön lätta i vikt men kraftfulla och tåliga spön. De är underbara att fiska med och lätta att kasta med. Du kommer inte att bli besviken med ett sådant spö och du kan använda det en hel dag utan att bli trött. Hardy Ultralite spöna har i motsats till övriga Hardy-spön ingen spigot samling men top-over och det fungerar perfect det också och medverkar till spöts låga vikt. På bilden under ser du mitt Hardy Ultralite Travel 8,6" #5 efter action. Rullen är en Hardy Golden Sovereign 5/6/7.Öringen vägde 2,4 kg. Skillnaden mellan det spö som du planerar att köpa är att ditt är två-delat, Ultralite Travel är i fyra delar. Tight lines ! // Steen

12-7-14 regnbåge 2,4 sämsholm.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va fanken svabblar alla om!! Har ni tittat lite väl djupt ner i flaskan i natt eller.

Det är självklart det relativt nya spöt Hardy ultralite som han vill ha info om.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag inte testat detta spö själv.

Och till dig nybörjare, DET ÄR INGEN ÖRING PÅ BILDEN UTAN EN REGNBÅGE ?????

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Sovereign said:

Hej ! Hardys spö-serie the Ultralite kom på marknaden i mitten av 1990 talet och lämnade igen i början av 2000. Mycket bra spön lätta i vikt men kraftfulla och tåliga spön. De är underbara att fiska med och lätta att kasta med. Du kommer inte att bli besviken med ett sådant spö och du kan använda det en hel dag utan att bli trött. Hardy Ultralite spöna har i motsats till övriga Hardy-spön ingen spigot samling men top-over och det fungerar perfect det också och medverkar till spöts låga vikt. På bilden under ser du mitt Hardy Ultralite Travel 8,6" #5 efter action. Rullen är en Hardy Golden Sovereign 5/6/7.Öringen vägde 2,4 kg. Skillnaden mellan det spö som du planerar att köpa är att ditt är två-delat, Ultralite Travel är i fyra delar. Tight lines ! // Steen

12-7-14 regnbåge 2,4 sämsholm.jpg

Välkommen till min forntidsvärld ! Men jag trivs väldigt bra med mina lite äldre Hardy-spön och de håller fortfarande som underbara fiskeredskap ,tycker jag.Läste just på Hardys hemsida om det nya Ultralite-spöt och det var vel om erfaringarna kring detta du undrade? Jag tycker du skall ta reda på om de nya byggs med taperingen från den ursprungliga serien Ultralite som förebild, om så får du nog ett mycket lätt, starkt ( sintrix-fibern) förlåtande och underbart flugspö kan jag tänka mig, ok till mer än 2-3 gångar priset av en av de från första serien (second hand) men det är ju en annan fråga.//steen

 

 

Redigerad med Sovereign
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Redtag88 sa:

Va fanken svabblar alla om!! Har ni tittat lite väl djupt ner i flaskan i natt eller.

Det är självklart det relativt nya spöt Hardy ultralite som han vill ha info om.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag inte testat detta spö själv.

Och till dig nybörjare, DET ÄR INGEN ÖRING PÅ BILDEN UTAN EN REGNBÅGE ?????

Några har tagit helg tidigt 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Bäckis77 sa:

Kolla Flyfishing Masters i Malmös youtube kanal. Där finns video när han testar både det nya UL som kom nu 2020. Och modellen innan. Du bör kolla båda videor för han tycker det är två väldigt olika spön har jag för mig. Lycka till. 

Tack, ska göra det 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har förstått, bl a från FFMs video ovan, att nya Ultralite är väldigt snabba och skiljer sig en hel del från föregångarna Zephrus och Zephrus Ultralite. Föregångarna har varit väldigt populära och är något du kan fundera på. Det finns kanske några exemplar som säljs fortfarande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago mats12 sa:

Har förstått, bl a från FFMs video ovan, att nya Ultralite är väldigt snabba och skiljer sig en hel del från föregångarna Zephrus och Zephrus Ultralite. Föregångarna har varit väldigt populära och är något du kan fundera på. Det finns kanske några exemplar som säljs fortfarande. 

Jag hittade ett Zephrus för 5500 på Willys, så jag kanske ska slå till på det istället. 

Tack för tipset 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Nybörjarn said:

Jag hittade ett Zephrus för 5500 på Willys, så jag kanske ska slå till på det istället. 

Tack för tipset 

Innan du köper ett så dyrt spö tycker jag du ska provkasta. Jag har några olika Hardyspön och de är väldigt olika. Av dessa tycker jag att Zephrus är det mest okänsliga och dessutom underklassat. Detta är dock en 9' #7 och kanske är femman helt annorlunda. Jag har ett gäng klass sju-spön och även bland dessa utmärker sig Zephrus som okänsligt och underklassat.

Ska jag rekommendera ett Hardyspö blir det Wraith. Jag har en sexa och det är det bästa spö jag haft och använt på 34 år.

Men vi tycker alla olika. Därför är det svårt att köpa spö på andras rekommendationer.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Bigsalmon sa:

Innan du köper ett så dyrt spö tycker jag du ska provkasta. Jag har några olika Hardyspön och de är väldigt olika. Av dessa tycker jag att Zephrus är det mest okänsliga och dessutom underklassat. Detta är dock en 9' #7 och kanske är femman helt annorlunda. Jag har ett gäng klass sju-spön och även bland dessa utmärker sig Zephrus som okänsligt och underklassat.

Ska jag rekommendera ett Hardyspö blir det Wraith. Jag har en sexa och det är det bästa spö jag haft och använt på 34 år.

Men vi tycker alla olika. Därför är det svårt att köpa spö på andras rekommendationer.

Tyvärr så är Gävle med omnejd ett svart hål när det gäller bra flugfiskebutiker, men jag får åka en bit

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken tråd... :D

Jag har ett Zephrus Ultralite och har haft vanliga zephrus. båda i 9' #5.

Båda är jättefina spön men ultraliten är lite softare i toppen och ligger lite goare i handen. Men jag har svårt att se annat än att du blir jättenöjd med ett Zephrus? Det är ett jättebra spö som är allround och det kommer vara lättkastat och fungera hur bra som helst till en nybörjare. Välj en lina som är lina som är allround och laddar någorlunda snabbt så har du ett supersoö :)

Nya Ultralite 9' #5 är med på min behovslista för 2021 så kanske återkommer om den senare...

 

Här är lite mer kommentarer:

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Jonas sa:

Vilken tråd... :D

Jag har ett Zephrus Ultralite och har haft vanliga zephrus. båda i 9' #5.

Båda är jättefina spön men ultraliten är lite softare i toppen och ligger lite goare i handen. Men jag har svårt att se annat än att du blir jättenöjd med ett Zephrus? Det är ett jättebra spö som är allround och det kommer vara lättkastat och fungera hur bra som helst till en nybörjare. Välj en lina som är lina som är allround och laddar någorlunda snabbt så har du ett supersoö :)

Nya Ultralite 9' #5 är med på min behovslista för 2021 så kanske återkommer om den senare...

 

Här är lite mer kommentarer:

 

 

Tack för hjälpen. Nu hittade jag ett nytt Zephrus UL för 4500. Visserligen ett #6, jag kanske ska satsa på det istället? För mig spelar det nog ingen större roll om det är en 5a eller 6a egentligen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blev en 6a pga priset. Tack för all hjälp 

Nu saknas bara en lina. Jag fiskar enbart torrt och nymf er, nån som har nåt tips? Jag läste om Snowbee i nån recension, men den finns bara som helvit i Norden. 

Läste även om SA Amplitude trout och infinity. Jag har aldrig fiskat med nån av dom, men antar att dom funkar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/15/2021 at 9:04 AM, Bigsalmon said:

Ska jag rekommendera ett Hardyspö blir det Wraith. Jag har en sexa och det är det bästa spö jag haft och använt på 34 år.

 

Jag har precis köpt ett Wraith 9 fot klass 5 på mellandagsrean, du har inte provat det? Själv har jag inte haft tillfälle att testa det ännu, men det känns rappt, och väldigt lätt i handen för att vara en 9 fots 5'a, jag ser verkligen fram emot att testa det.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...