Hoppa till innehåll

Tips för nymffiske?


BertKarlsson

Recommended Posts

Hallojsan!

Jag är ny här på forumet och i flugfiskets värld. Jag skulle behöva lite tips för nymffiske i strömmande vatten. Jag fiskar harr och öring.

Kan ni berätta hur jag nymffiskar uppströms UTAN indikator, jag har förstått att man håller spötoppen ovanför nymfen och följer med strömmen. Men känner man verkligen hugg? Har ni tips på hur jag ska bära mig åt för att fånga harr och öring med denna metod?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enklast att kasta rakt ut eller lite snett uppströms och hålla kontakt med flugan (med förtyngd nymf) utan att den draggar (ej rör sig fritt) för mycket. Med tiden lär man sig balansen. Man vill ha en viss kontakt så man känner huggen och krokar fisken.
Sen finns det överkurs med selektiv vakande fisk och mer ytnära nymffiske som är betydligt svårare. Där blir man aldrig riktigt klok. Svårt frustrerande och konfunderande kan det vara ibland, men är just det som är charmen med flugfiske tycker jag. En rejäl utmaning med belöning av lycka när man har överlistat fisken!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Kasta inte för långt, klumpen + tafsen ofta räcker, kasta 45˚ uppströms

När flugan landar i vattnet, menda uppströms och lyft spötoppen högt i riktning mot linan,sedan följer du nymfen nedströms och samtidigt  sänker sakta spötoppen mot vatten ytan, när fluglinan börjar sträckas då stoppar du spörörelse och väntar att nymfen stiger mot ytan. Oftast kommer hugget just vid nymf stigningen mot ytan...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klassiskt uppströms nymffiske a'la Sawyer görs med en infettad tafs (och kanske lite av linan) som "indikator". Målet är att få nymfen att drifta nerströms, likt en fridriftande torrfluga fast under vattnet (3 dimensioner inte två som på ytan), på det djup där fisken befinner sig. Minsta rörelse eller uppbromsning av den infettade tafsen ska generera ett mothugg. Ibland är det fisk-ibland botten eller vegetation. Tafsen ska vara infettad till de 2/3 överst och tafsspetsen gärna sjunka. Vid uppströms sightnymfande håller man koll på fisken och försöker "se" när fisken tar din nymf. Det kan vara en rörelse i sidled eller att man ser den vita munhålan då öringen öppnar munnen. Ett tips är att sätta en färgglad ögla på linan typ Roman Moser Minicon som med sin knallröda hylsa gör det lättare att se hur lina och tafs rör sig. Finns många filmer om uppströms nymffiske på tuben tex: 

Lycka Till med detta superspännande fiske :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ istället för indikator-tofs, är Indikatorvax, som funkar mycket bra, särskilt när fisken skyggar för "tofsen".

Kleta på 10-15 cm. av vaxet ca. 20-30 cm. in på buttdelen av tafsen.

Neonfärgen syns tydligt mot vattenytan, och indikerar när tafsen stannar upp vid hugg.

Vaxet kommer så småningom smetas ut och inte synas lika bra, så då rengör man tafsen och lägger på ett nytt lager.

Har använt det på NZ med framgång på mycket skygg fisk.

4:20 in i filmen.

https://youtu.be/DsK8wM9NqHQ?t=260

 

???

 

 

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...