-
Recently Browsing 0 members
No registered users viewing this page.
-
By Lennart Grann · Posted
Hur många av de 65000 är kollektivanslutna. Jag röstade nej i omröstning för att jag numera inte är direktansluten medlem, men jag är medlem i Habo SFK som är sk. förbundsklubb. Klubben har 250 medlemmar och av dem är det ett tiotal tävlingsfiskare som är direktanslutna. -
Ja det är mina hemmatrakter. Öring finns kvar i ån men harren är lätträknad. Jag har suttit i styrelsen för Habo SFK i tio år men avgick för några år sedan med ålderns rätt. Klubben är med i Sportfiskarna, men det är för att tävlingsfiskarna vill ställa upp med lag i DM och SM i mete och pimpel. -
Jag lär ångra mig men har en ny sexa 🙂 Hursomhelst, ett sparsmakat och välbyggt custom Loop Greyline 696-3 inkl extratopp. Det är alltså inte fabriksbyggt utan någon på hemmaplan har gjort det. Dock i många avseenden en liknande stil som originalet. Tredelat #6 i längden 9’ 6”. Skicket är fint och utan något att oroa sig för. Levereras med spösocka, tub saknas dock. Pris 1600:- Finns i Göteborg. Kan fraktas spårbart och försäkrat för 200:-
-
Just vad gäller säl och skarv är jag tveksam till att ha exempelvis drivna ornitologer i styrelser som driver våra frågor. Vet inte inte om det är ett problem men jag tror jägarna är betydligt bättre på att driva sina medlemsfrågor precis som ni skriver ovan.
-
@Lennart GrannJag var I Habo och promenerade lite förra veckan. Följde en å där med harr och öring. Fint. Minns inte vad den hette bara. Vi samla pengar till den förra gången det var flugfiskeeventet från fluga till antispinn om jag inte minns fel? Är det där du håller hus kanske? tack för infon. Bra skrivet
-
Det är 20 år sedan skarvarna började dyka upp i Stockholms skärgård (jag fiskade där ibland på den tiden) och alla som fiskade där var oroliga över utvecklingen. Först på senare har har Sportfiskarna agerat, men inte på långa vägar så kraftfullt som man borde. Sveriges Fiskevattenägarförbund har uträttat betydligt mer. Mitt hemmavatten, Vättern, har invaderats av signalkräftor som haft en katastrofal påverkan. Vi i fiskeklubbarna runt sjön har agerat, men Sportfiskarna har inte ställt upp. Nu är Vätterns unika harrbestånd i stort sett utrotat till förmån för en främmande invasiv art som myndigheterna betraktar som "en viktig ekonomisk resurs som skall förvaltas hållbart". Det är väl så i hela Sverige att yrkesfiskets ekonomi är viktigare än fiskbestånd i balans med naturen, och yrkesfiskarna (ingen skugga faller över dom) har en stark organisation. Det har inte vi. -
Jag känner att jag inte riktigt vet vad du pekar på? Vill du vidareutveckla det Lennart?
-
Ämnen
-
Images
Recommended Posts