Hoppa till innehåll

Tafs abborre!


_tobbe_

Recommended Posts

Har bundit några abborrflugor som jag tänkte pröva i sommar. Tanken är att köra med gäddspöt då det bara är på det jag har sjunklina. Jag har funderat på tafs och funderar på vad jag ska ha mot flugan. Funderar på att ha vanliga gäddtafsen på ca 70-80 cm och sedan ca 1 m fc 0,40 som jag fäster flugan i. 0,40 vill jag köra pga gäddor eller ska jag köra ståltafs eller gå grövre fc? Flugorna är ca 1 dm lång och bunden på stl 2 och 2/0. 

Vad kör ni med för tafsar? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har 0.40 Fluorocarbon av god kvalitet så är det sällsynt att gäddorna kniper av det, men det förekommer. Väljer du en mjuk och fin 0.40 FC som Savage Gear Soft Fluorocarbon så är 
Tycker att det där handlar lite om etik och moral och blir smått förbannad när spinnhjon i produktion efter produktion på youtube blir av med 5 beten med dubbla trekrokar á 150kr/st för att dom ska intala konsumenten att abborren inte hugger utan 0.22 fluorocarbon som tjockast. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Väldigt sent svar här. Men abborre (med jigg) är det primära jag fiskar. Körde initialt mestadels 0,25fc-tafs. Men kör numera nästan uteslutande 0,40-0,45. Har inte märkt av att abborre skyggar för grövre tafs. Däremot tycker jag också det handlar om etik och moral (likt SBG). Känns inte helt bra att pynta gäddmunnar med krokar. Visst kan de bita av en 0,40+fc också, men det är väldigt sällan. Nu har jag inte påbörjat mitt flugfiske efter abborre än, men tänker spontant att det är flugans storlek som får bestämma tafstjocklek. Har dock svårt att tro att 10cm+ flugor skulle påverkas alltför negativt av 0,40-tafs.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...