Hoppa till innehåll

Gopro videos


PiteåDanne

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har varit sugen länge att skaffa en gopro kamera men har lite funderingar.

Vad använder man för program för att redigera sina videos? och när man tittar på olika videos på youtube är det ofta musik med från alla möjliga artister och låtar. Hur får tag på dessa låtar så man kan använda dom i sina videos? och vad säger youtube om detta när man använder musiken och laddar upp i sina videor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skippa musiken! Låt "naturen", vattnets porlande, trädens susning  och kanske lite "fiskplask höras"! Har aldrig hört musik när jag varit ute och fiskat vare sig i skog o mark eller på fjället och har aldrig förstått varför det ska behövas läggas på musik vare sig till film om fiske eller annan naturfilm. Visst kan en del tycka att musiken förhöjer stämningen men för mig är det ett onaturligt inslag .Jag gillar musik i övrigt men i helt andra sammanhang. Nu är ju detta vad jag tycker och det finns naturligtvis många som tycker helt annorlunda och det må vara upp till var och en vad man vill ha. Lycka till med filmningen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara redigerat några väldigt enkla filmer i Microsofts Videoredigerare och det är inte svårt att få till ett skapligt resultat. Men en varning utfärdas - det är vanebildande och har du en gång satt dig är det svårt att slita sig. Det kan alltid blir bättre!

När du väl är inne i programmet/appen är det inte svårt att fatta hur man klipper, lägger till musik m.m.

Musik på t.ex. Spotify är upphovsrättsskyddad och får inte användas. Om du söker på t.ex. "fri musik" hittar du stycken du kan använda. Jag använde en gång en Princelåt, men den videon låg inte ute många dagar innan den försvann med förklaringen att jag inte fick använda musiken. Vilket jobb att hålla koll på all musik som används!

Musik som är ok att använda hittar du här: https://smartbizz.se/gratis-musik-for-sociala-medier/#.YBKTPehKiUk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många som gör mer "professionella" filmer använder nog egen musik eller musik från t.ex. Epidemic sounds. Det kostar men då finns det hur mycket som helst att välja på. Annars finns det diverse sidor med musik som är gratis att använda.

Medföljande, enkla videoredigerare finns det på både Mac och PC. Proffsen använder Premiere Pro för det mesta. Det kostar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Bigsalmon said:

Jag har bara redigerat några väldigt enkla filmer i Microsofts Videoredigerare och det är inte svårt att få till ett skapligt resultat. Men en varning utfärdas - det är vanebildande och har du en gång satt dig är det svårt att slita sig. Det kan alltid blir bättre!

När du väl är inne i programmet/appen är det inte svårt att fatta hur man klipper, lägger till musik m.m.

Musik på t.ex. Spotify är upphovsrättsskyddad och får inte användas. Om du söker på t.ex. "fri musik" hittar du stycken du kan använda. Jag använde en gång en Princelåt, men den videon låg inte ute många dagar innan den försvann med förklaringen att jag inte fick använda musiken. Vilket jobb att hålla koll på all musik som används!

Musik som är ok att använda hittar du här: https://smartbizz.se/gratis-musik-for-sociala-medier/#.YBKTPehKiUk

 

3 hours ago, Legobiten said:

Många som gör mer "professionella" filmer använder nog egen musik eller musik från t.ex. Epidemic sounds. Det kostar men då finns det hur mycket som helst att välja på. Annars finns det diverse sidor med musik som är gratis att använda.

Medföljande, enkla videoredigerare finns det på både Mac och PC. Proffsen använder Premiere Pro för det mesta. Det kostar.

Tack för att ni tar er tid ?

Jag all den här gratis musiken har jag redan hittat men där hittar jag inga "vanliga" låtar ett bra exempel är denna videon som jag tycker är otroligt välgjord och bra! 

 

Som ni ser har Youtube tillkännagivit artister och låtar i beskrivningen av videon och misstänker att upphovsrätts ägarna godkänt den genom att lägga till reklam i videon annars hade Youtube tagit ner den. 

 

Men var har han fått tag på musikfilerna som te x Ellie Gouldings låt "Burn" i andra videos han har så är det flera populära artister han använder sig av som utan tvekan är upphovsrättsskyddat men i och med att det är reklam i filmen så har det blivit godkänt på Youtube. 

Som exempel om jag skulle vilja använda favorit låten av Metallica eller ACDC hur hittar jag den? Bara som ett exempel. 

 

Redigerad med Denho486
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra skrivit "Canefreak" håller fullständigt med dig i allt, när vi fiskar och för övrigt är ute i naturen är det mycket annat runt omkring oss som är värt att lyssna till och njuta av. Har ibland sett o hört vadande flugfiskar med hörlurar och musik som tränger ut, men vi är olika i vad vi gillar i olika sammanhang.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Bigsalmon said:

Det enklaste är väl att fråga de som gjort filmen... :)

 

 

2 hours ago, Arnold said:

Bra skrivit "Canefreak" håller fullständigt med dig i allt, när vi fiskar och för övrigt är ute i naturen är det mycket annat runt omkring oss som är värt att lyssna till och njuta av. Har ibland sett o hört vadande flugfiskar med hörlurar och musik som tränger ut, men vi är olika i vad vi gillar i olika sammanhang.

Håller med till fullo och jag ämnar inte lägga musik i allt det jag gör. Men vid vissa tillfällen när man klipper ihop en film passar det med musik som när man packar bilen, kliver in i helikoptern, visar stillbilder på naturen osv osv. 

 

Jag har frågat men får inga svar därför vände jag mig till edge. Tänker att det måste finnas filmskapare här som har koll! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

I gopro-appen kan du till viss del redigera. Dock lite begränsat. Jag har precis kommit igång att göra filmer, har åtskilliga timmar fiske (och skidåkning) som jag vill klippa och håller på att klippa. Sitter på en mac och kör i imovie...har ingen erfarenhet sen tidigare men jag tycker att det blir jäkligt bra! Men det beror så klart på kravbild. Jag köper enstaka låtar som jag använder i filmerna. (Dock osäker hur det funkar vid uppladdning på youtube)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2021-01-28 at 4:14 PM, Denho486 said:

 

Tack för att ni tar er tid ?

Jag all den här gratis musiken har jag redan hittat men där hittar jag inga "vanliga" låtar ett bra exempel är denna videon som jag tycker är otroligt välgjord och bra! 

 

Som ni ser har Youtube tillkännagivit artister och låtar i beskrivningen av videon och misstänker att upphovsrätts ägarna godkänt den genom att lägga till reklam i videon annars hade Youtube tagit ner den. 

 

Men var har han fått tag på musikfilerna som te x Ellie Gouldings låt "Burn" i andra videos han har så är det flera populära artister han använder sig av som utan tvekan är upphovsrättsskyddat men i och med att det är reklam i filmen så har det blivit godkänt på Youtube. 

Som exempel om jag skulle vilja använda favorit låten av Metallica eller ACDC hur hittar jag den? Bara som ett exempel. 

 

Har du låtarna på CD är det bara att rippa till mp3. Funkar i Windows mediaspelare om jag inte minns alldeles fel. 

Annars går det också att plocka ner ljudet från Youtubevideos och spara som mp3-filer. Här presenteras några olika sätt: https://uk.pcmag.com/how-to/116879/how-to-convert-youtube-videos-to-mp3-files

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, YoSki said:

Har du låtarna på CD är det bara att rippa till mp3. Funkar i Windows mediaspelare om jag inte minns alldeles fel. 

Annars går det också att plocka ner ljudet från Youtubevideos och spara som mp3-filer. Här presenteras några olika sätt: https://uk.pcmag.com/how-to/116879/how-to-convert-youtube-videos-to-mp3-files

Tack det var något sånt här jag misstänkte att man använde! :)

 

Tusen tack 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Denho486 said:

Tack det var något sånt här jag misstänkte att man använde! :)

 

Tusen tack 

Dock är risken stor att videon plockas ner snabbare än kvickt eller att det blir tyst där du använt musiken. De scannas automatiskt av och om upphovsrättsinnehavaren inte vill så blir det ingen musik. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Legobiten said:

Dock är risken stor att videon plockas ner snabbare än kvickt eller att det blir tyst där du använt musiken. De scannas automatiskt av och om upphovsrättsinnehavaren inte vill så blir det ingen musik. 

Så är det. Går rätt snabbt nuförtiden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Legobiten said:

Dock är risken stor att videon plockas ner snabbare än kvickt eller att det blir tyst där du använt musiken. De scannas automatiskt av och om upphovsrättsinnehavaren inte vill så blir det ingen musik. 

 

7 minutes ago, YoSki said:

Så är det. Går rätt snabbt nuförtiden...

Ja precis så är det väll men de flesta eller många verkar välja att det visas reklam i videon istället så kan upphovsrätts innehavaren tjäna en slant? Också tas väll möjligheten att jag ska tjäna pengar på videon bort också men jag har inga sådana ambitioner. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...