Hoppa till innehåll

Nam N-Type, A-Type och M-Type WF5F


Jonas

Recommended Posts

_56V5786.jpg

Nam har släppt tre modeller på flytlinor i WF4-8F. Linorna är tillverkade av RIO och kommer i tre varianter.

N-Type - Linan för situationer med minimala möjligheter till bakast. 25 meter, 7,1 meter klump

A-Type - Allroundlinan som passar de flesta situationer. 27 meter, 9,3 meter klump

M-Type - Linan för maxdistans när man har maximala utrymmen för bakast. 29 meter, 10,8 meter klump


För att göra det här så smidigt som möjligt har jag valt att ladda tre likadana spön, Vision Stifu 9´#5, med respektive lina i WF5F. Hoppas linorna passar bra på de spöna annars har jag tre Loop Q spön i 9´#5 också som ett alternativ. Jag ska nu spola på linorna på någorlunda viktmässigt jämförbara rullar och sen går jag ut i solskenet och jämför linorna side by side en stund. Jag har tyvärr inte tillgång till vatten just nu utan det blir en sväng ut på den snöbeklädda gräsmattan. Jag fyller på med kommentarer i vatten längre fram i vår. Och ska ska även testa med någon av mina favoritfemmor längre fram.

Återkommer med fler bilder och kommentarer senare i eftermiddag. Har ni några speciella funderingar så tveka inte och fråga.

Här hittar ni mer info om linorna: https://namproducts.se/collections/fly-lines

_56V5790.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Jonas changed the title to Nam N-Type, A-Type och M-Type WF5F

Ja... eller kanske oj... va bra de var!  och vad olika. Har tagit en paus för kaffe och skriva av mig lite så nu kör vi ett första intryck.

Vi börjar med N-Type med 7,1 meters klump och 25 meters linlängd. 
Eftersom klumpen är så kort så blir den också tjock och den är väldigt snabb i utrullningen. Klumpen blir med stor sannolikhet även lite plaskig vattnet tänker jag, det gäller att sträcka den perfekt innan den landar. Känslan är lite att man fiskar lax med tvåhandsspö och en riktigt bra flytklump. Den här linan är extremt lätt att ladda och det är superlätt att kastat ut hela linan. Linan rullar ju ut väldigt snabbt/aggressivt så den kommer garanterat hantera större flugor med bravur. Till torrflugor skulle jag länga tafsen med 1-1,5 meter för att lugna ner linan lite gran.

En fundering är varför den bara är 25 meter? jag hade kunna tänkt mig att ha WF4 som 25 men kanske 27m i WF5 och sen lägga på en meter per klass... den här linan som 25 meter i WF8 borde rimligtvis kännas väldigt kort då det borde va en extrem kastkanon?

N-type är ingen harmonisk torrflugelina utan den här linan lämpar sig bäst för tighta lägen och underhandskast eller när man känner att man snabbt behöver kunna ladda sitt spö och positionera om flugan. Linan ger en kastig känsla i spötoppen. Stifuspöt jag kört med nu är snabbt och då funkar linan väldigt bra. Det här är förmodligen ingen lina man vill sätta på en mediumsnabbt eller långsammare spö, jag tror den kombon blir väldigt oharmonisk? Ska bli kul att testa linan på en riktig vass 5:a och se hur den upplevs då...

Känslan i coating, runningline och klump är toppklass. Det är 4-5 minusgrader ute nu och alla linorna hanterar kylan galant. 

A-Type har en klump på 9,3 meter och är 27 meter lång. 
Det är stor skillnad i hur den upplevs mot N-Type. A-Type är mer harmonisk och rullar ut mjukare men det är fortfarande en lina med relativt kort klump och en lite snabbare utrullning. Den laddar blixtsnabbt och det är bara att lyfta linan och kasta ut hela linan direkt om man vill. En väldigt lättkastad lina som borde passa många kastare tänker jag. Den här linan är trevlig att kasta med på alla distanser men den saknar lite den harmonin man får i en lina med längre klump. En lina för alla tillfällen? ja absolut och den här linan kommer passa de som inte är så bra på att kasta. Även den här linan är superenkel att kasta ut hela lina. Det är bara att lyfta klumpen och nån meter runningline och kasta ut den i praktiken.

M-Type har en mer normal klump, 10,8 meter och linan är 29 meter. 

29 meter är rätt långt... och jag tänkte att jag kanske skulle behöva kasta in mig lite först men den här linan är superfin och extremt harmonisk. Det är min favorit av de tre och en av de bättre linor jag testat. Det var förvånansvärt enkelt att kasta ut även den här linan.

Vill man ha en presentationslina är den här förstavalet. Den rullar ut underbart mjukt på kortare distans och det är inga problem att snabbt växla till ett distanskast och skjuta ut hela linan. Jag tror linan kommer passa ännu bättre på ett spö med känsligare topp som kommer ladda de kortare kasten bättre. Fick jag bara välja en lina tror jag att M-type är den jag skulle satsa på. I alla fall till klass 5 fiske?

Alla tre linor har samma färg på klumpen. Tycker det är en väldigt trevlig och bra färg som syns bra utan att vara skrikig.

Kan nämnas att jag använde 9 fots 3X nylontafs från Vision på samtliga linor till den här första lintesten. I ett skarpt läge hade jag anpassat tafslängden utifrån linmodell och använd flugstorlek.

Ska kasta in mig lite mer imorgon och testa med andra spön med så får vi se om jag kommer med fler intryck då. Är det fler av er som testat linorna så fyll gärna på med era egna erfarenheter.

_56V5801.jpg

_56V5804.jpg

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är mest intresserad av vinteregenskaperna, tror du att den funkar som HÖ-lina om man är ute efter en flyt??? VIlken skulle du välja isåfall, har fallit pladask för SA VOlantis, men den här kan ju vara ett alternativ kanske. Bra test iaf, vore kul om nån mer testat (och speciellt i 2-3gradigt vatten).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-01-29 at 14:20 MagnusDomeij sa:

Riktigt kass av de att inte visa linprofilerna. Ni för att jag kan ana hur de ser ut men hade vart bra ändå om de visade den. 

Linprofilerna finns på hemsidan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Barkarby sa:

Är mest intresserad av vinteregenskaperna, tror du att den funkar som HÖ-lina om man är ute efter en flyt??? VIlken skulle du välja isåfall, har fallit pladask för SA VOlantis, men den här kan ju vara ett alternativ kanske. Bra test iaf, vore kul om nån mer testat (och speciellt i 2-3gradigt vatten).

Det tror jag absolut. Som vinterlina fungerar de utmärkt. Vilket spö ska du kombinera med? Spontant tror jag du vill ha A-type men det beror lite på klassen. Om man behåller klumplängden när man stegrar klasserna så kommer M-type vara en snabbare lina i högre klasser och då tror jag den kanske är bäst... jag ska kolla upp det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var ute i solen igår och körde linorna med ett Hardy Zephrus Ultralite 9' #5 samt ett Nam 9,1 #5. 

Zephrusspöt var en helt fantastiskt kombo med de här linorna. Det är väldigt bra klinga i det spöt med bra power men samtidigt en känsligare topp. Det här spöt hanterade alla tre linorna bra och man fick en mycket mer harmonisk känsla med både N-typ och A-type som båda har lite mer markerade klumpar. Både M-type och A-type var helt underbara på det spöt. En superkombo helt enkelt. 

Namspöt tyckte jag gjorde sig bäst med A-type men även N-type var trevlig tillsammans med det spöt. M-type var ok men den linan gjorde sig bättre i kombination med Hardyspöt.

Ska ut och köra en vända till nu. Det är ju sjukt fint väder här ute på Orust idag igen :)

_56V5810.jpg

_56V5816.jpg

_56V5819.jpg

_56V5822.jpg

_Z3B7756.jpg

_Z3B7767.jpg

_Z3B7829.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stämmer vikterna på deras hemsida så är det ju väldigt tunga linor hela bunten? 

11g på #4 och 13g på #5? Även om de räknar hela klumpen (som på de två kortare motsvarar eller är kortare än 30 fot) så känns det väl väldigt tungt på pappret iaf? 

Blir lite fundersam eftersom jag inte upplever Náms spön speciellt underklassade. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Sahlberg sa:

Stämmer vikterna på deras hemsida så är det ju väldigt tunga linor hela bunten? 

11g på #4 och 13g på #5? Även om de räknar hela klumpen (som på de två kortare motsvarar eller är kortare än 30 fot) så känns det väl väldigt tungt på pappret iaf? 

Blir lite fundersam eftersom jag inte upplever Náms spön speciellt underklassade. 

Min första känsla är att femman i namspöt är mycket snabbare om man jämför med sexan i samma spö? Kan kolla det senare. 

Mm vikten är intressant. Och linorna laddar som sagt snabba spön väldigt bra. Inget av spöna jag testat med kan ju sägas va en softare femma.
Jag är nyfiken på att se linprofiler och vikter klass för klass. Ska se om det går att ordna?

Jag förutsätter att man pratar om klumpens vikt oavsett längd när man säger 13g? Det funkar ju inte så bra att använda AFTM systemet på linor med kortare klumpar. 

Bibehåller man samma längd på profilen i alla klasser så blir det väldigt stor skillnad i hur en fyra fungerar jämfört med en åtta. Fyran kan va harmonisk och soft i presentationen medans åttan blir en blixtsnabb kastkanon med sin vikt på samma tapetingslängd. Cortland gjorde så med en av sina gamla linor, classic sylk, och det fick precis den effekten. Frågan är om Nam gjort så? jag är tveksam då det inte är så man brukar göra? Ingen lina blir ju den andra lik när man byter klass om man väljer den vägen?

Min bild är oavsett att WF5F linorna ligger typ på ungefär en halv klass upp viktmässigt men inte mer. Typ (AFTM 9,7g?) Det här är ju rätt normalt numera och inget jag lägger vikt vid. Linorna har som sagt funkat bra med alla femmor jag testar med hittills.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nam fixa fram en linspecifikation per linklass så nu ser man hur de tänkt.

Linorna behåller alltså taperingslängden och blir därför snabbare ju högre linklass. Fick även veta att man gjort runninglinen något tjockare i klass 7 och 8:a för att lungan ner de linorna något. Linorna blir även längre ju högre klass vilket är helt rätt tänkt.

Det här betyder i praktiken att man behöver validera linorna i varje klass för att få en riktigt bra bild då linorna byter karaktär mellan klasserna. Kommentarerna i den här tråden gäller mina åsikter kring WF5F.

Jag ska grotta in mig i ett par nya klass 4 spön senare i vår och då ska jag passa på att testa nams linor i WF4. Tror de kan vara riktigt sköna då de bör bli lite lugnare vilket borde passa den klassen perfekt.Line spec edge_N-type_M-type_A-Type.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
17 hours ago Matte sa:

Har du hunnit testat linorna i praktiskt fiske ännu? Ni har väl full sommar där nere??

Helt klart intressanta linor, har ju ett Nam 9,1 klass 6 sedan tidigare, och det spöt behöver en ny lina, därav min fundering!

Nej inte än. Men jag har ett Nam 9’ #6 sen tidigare. Och jag har tagit hem linor till det spöt med. Jag kan kolla vilken jag tycker bäst om? Sen tror jag inte 9’1’’ och 9’ är samma spö. Din modell är med stor sannolikhet långsammare än mitt spö?

Jag är rätt säker på att linan som heter  M, dvs den med längst klump är den jag hade gillat bäst till ditt spö men A är garanterat ett utmärkt alternativ om man vill ha en lina som laddar lite snabbare.

Det här är oavsett riktigt bra linor så chansen att du inte skulle gilla dem ser jag som liten? Oavsett ska jag gå ut och testa lite. Det är ett fantastiskt väder här idag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Ajuste - har fiskat med en Loop Grafit samt en Flymax 356. Den senare passar perfekt;)
    • Hopp. Det dröjde ett tag med uppdatering - då jag inte har rört flugprylarna förrens nu... Oaktat, Har kastat en del på kusten (men inte fått fisk på det än) med SA Sonar Emerger resp. Infinity, bägge 6wt. Jag för enkelt ut hela klumpen + fem meter tafs med infinityn (som ju väger som en sjua). Även emerger tippen i 6wt (väger också som en sjua) med 10 fot Versileader samt 2 meter 0.35 Stroft går ypperligt, men är kanske i tyngsta laget med den tafsen. Har kastat singelmärla, samt märla droppad en halvmeter efter en balsapopper (i rätt liten storlek) som skall agera attraktor och flöte... Har även testat poppern med en droppas San Juan Worm - och då behöver man ju flöte... Spöt har en behaglig metronomaktion och är extremt förutsägbart. Halvaktion ungefär (nederdelen är lite märklig för att kunna bära skapligt vindfångande dropper-riggar). Och det kastar enkelt med 5,5 meter från lina till dropper. -- Men - det är trots allt ganska vindkänsligt. Så undantaget fina dagar med sub-3-m/s kommer jag att köra Radian 6&7 wt på kusten. 
    • Spö i fint skick. Bytes mot en annan sexa i samma prisklass. Pm
    • Spön: Finns ett Meridian 6wt 9' som släpps för ett vettigt bud (eller intressant bytesförslag e.g. Radian 6wt/7wt eller Alpha + 5wt/6wt). Dra pm vid intresse så diskuterar vi. Spöt samlar just nu mest damm - till förmån för Radian-sjuan. Undanber mig dock skambud. Kan göras som kit med en Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - har två så jag kan släppa den ena. Kan även ta ett separat bud på rullen. -- Finns ett Scott Flex, oreggat - fiskat tre dagar -  9' 7wt - 3000:- + frakt.  --   Rullar: Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - bud. Jag har två, så jag kan släppa den ena. Undanber mig dock skambud. Finns en Loop CLW 2-6, bromsad grafitrulle - 500:- + frakt. -- Finns en Loop grafit/seatrout (första modeller) - ofiskad i grönt - 500:- + frakt. -- Finns en Lamson Liquid i något slitet skick med tre spolar (storleken som passar 6wt/7wt ) - dra ett pm med bud om intresse finns. Finns en Loop 2w + spole - bytes mot en dryfly (+ frakt då jag skickar med en x-spole) i bra skick. Eller då 1895:- som en dryfly kostar mig;) --   Linor: Fint skick: Rio Seatrout 6wt, fiskad tre dagar. Alldeles för kort för mig. 350:- + frakt. -- Blandat i använt skick (fullt fungerande) - 250:- + frakt RIO Long Outbound 5wt (en halv säsong) SA Sonar 7wt (hel säsong - finns flera stycken liggandes) SA Sonar 6wt (hel säsong - fick ta bort öglan, kan eventuellt finnas fler liggandes) Wulff TT+ 7wt (inte jättemycket fiskad) Wulff TT+ 6wt (inte jättemycket fiskad) -- 'Flugaskar' - lite missvisande, men flytande och vattentäta. -- Har även ett par flytande genomskinliga vision 'dubbelsakar' - säg 200:- för bägge + frakt. Har även en flytande vit C&F Bonefish som passar bra för öringflugor - säg 400:- + frakt. -- Är just nu ute och ränner på kusten, blir hypotermisk, motionerar mina Radians samt delar ut gratis läpp-piercing till hugade öringar - så det kan ta någon dag innan det kommer ett svar. Men: Dra ett pm, så skickar jag bilder (dock ej på linjävlarna)      
    • Fladen Urban UV400 polariserande solglasögon brun kamouflage, blå lins. Polariserande solglasögon. UV400 skydd. Polariserande solglasögon tar bort störande reflexer som till exempel blänk från vatten, blöt asfalt, snö och andra plana reflekterande ytor. Därför är de det perfekta valet vid aktiviteter som fiske, bilkörning, skidåkning och andra utomhusaktiviteter.   Pris: 250:- + frakt
    • Hopp. Finns en splitter ny grön (ofiskad) - 500:- + frakt (alltså den första modellen, som ser ut som en orginal). Finns även en CLW2-6 (småfiskad) - alltså den andra serien med broms. Samma pris för den. Dra ett pm om du är intresserad.
    • Har ett Cross sw 9' #7 till försäljning. Spöt är i nyskick och aldrig använt. Med original tub och strumpa. Plast kvar på handtag!  Nytt! Superfint spö för kusten eller streamer fisket efter stor vandringsöring mm Säljes för 3500:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
    • Har ett Cross S1 9' #6 MF till försäljning. Spöt är i princip nyskick och knappt blivit använt. Med original tub men med annan strumpa. Inga skador eller skavanker. Mycket fint skick!  En av de bättre sexorna på marknaden.  Säljes för 3300:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...