Hoppa till innehåll

Tips & råd önskas - avslutning/huvud


Recommended Posts

Hej!

Önskar gärna få era tips och råd för hur jag bäst avslutar mina flugor, antingen inför lackning eller avslut med disc/kona. Se gärna bild nedan på för exempel. Jag har bara bundit ett 10-tal flugor så ha gärna överseende med all oerfarenhet.. :) Har mest bundit på TTT:s och BTT:s, med nobody och med.

Ovandelen av tuben byggs på med så mycket mer material pga vinge, hackel så att discen är svår att få rak. Hur bör jag göra för att få tubens huvud bättre? Gäller samma för avslut mot krokögat?

Väldigt tacksam om någon orkar bemöda sig.

Tack!

/Gustaf

Ex sned disc 1.jpg

Redigerad med Jonsson_umea
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Binder du på enkel eller dubbel tub? Om du har en tunnare tub i den grövre är det lättare att få till ett litet huvud.

Micke Frödin visade mig en gång hur man kan "fuska". Lacka huvudet med superlim som får sugas in i tråden. När det har torkat skär du helt enkelt bort så mycket av huvudet att konan täcker det som är kvar. Vill du inte ha kona lackar du med head cement eller UV-lim. Det blir skitsnyggt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Jonsson_umea said:

Även denna rackare får ett enormt huvud. Att bygga på höjden som ex Frödin ger ju mig rena flervåningshuset? Alla vingar kammas ur ordentligt men kanske ändå för mycket? /Gustaf

1831052989_Exstorskalle1.thumb.jpg.0a87a62fa4c5b19b9729aaa053052832.jpg

Du kör med för liten kona. Så enkelt kan det också vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket tacksam för tipsen, @Bigsalmon.

Hur stor påverkan på gången i vattnet tror du flugan får av en sned kona/disc? Hade tänkt pröva ett par stycken  och se, men undrar ju om balansen harmoniserar så de helt enkelt inte tippar och lägger sig. Vingarna är väl de som håller flugan upprätt? För mycket hackel skulle kräva ännu längre och fylligare vingar?

//Gustaf   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Jonsson_umea said:

Mycket tacksam för tipsen, @Bigsalmon.

Hur stor påverkan på gången i vattnet tror du flugan får av en sned kona/disc? Hade tänkt pröva ett par stycken  och se, men undrar ju om balansen harmoniserar så de helt enkelt inte tippar och lägger sig. Vingarna är väl de som håller flugan upprätt? För mycket hackel skulle kräva ännu längre och fylligare vingar?

//Gustaf   

Gången skulle jag inte bekymra mig om. Den kanske tom fiskar bättre med en oregelbunden, vinglig gång. Bara den inte snurrar och tvinnar tafsen.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Jonsson_umea said:

Tar in det tipset med en gång, @Henka, tack! Svårt att uppskatta mängden hår och hackel som ex Tellis och Frödin använder i sina filmer. Har du fler tips får du gärna rulla ut dom med. :) 

/Gustaf

Det är jättesvårt att uppskatta mängden hår i en vinge på bild.
Blixtljus och allt möjligt kan förvränga intrycket.

Min tumregel (pun intended) är att om du håller tummen bakom flugan så ska du kunna skymta den genom vingen.

 

Komplicera det inte onödigt mycket, det är ingen slump att de där som gör flugor på film och bild och i böcker och tidningar och allt möjligt lever på att sälja material.
En plastslang och lite olika hår i svart skulle räcka gott för att fiska bra i  princip i alla förhållanden...
Men, det skulle ju i längden förta lite av nöjet med flugbindning ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avsluta med ett hackel istället för en sista vingsektionen om du ska ha disc. Om du inte har disc avslutar du med en vingsektion. Sedan så är ett tips att använda så få bindvarv du kan att fästa in materialet med. 3-5 varv räcker, ta lite snabblim på tråden om du är osäker på om det ska fästa. Och som någon skrev, mycket mindre material i både vinge och hackel om jag får välja. Flugan rör sig bättre helt enkelt om man använder mindre material.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena! 

Mycket klokt har redan skrivits, men tänkte att du kan få mina $.02 ändå.

1. Börja enkelt. Att köra, tail, kroppshackel, ribbing, 3 vingar, dubbla fronthackel, jc etc. från början är inte så lätt. Dessutom blir det långt mellan tillfällena att träna på att få till huvudet ? Tänk dubbingboll, vinge, hackel, vinge och till sist ev kona/disc.  Vill du ha tyngd utan kona/disc så rullar du några varv "blytråd" under dubbingen eller binder på koppartub. Allt utom dubbingbollen på smal tub.

2. Som Henka skrev, använd lite material till vingarna. Jag brukar tänka tandpetare, dvs att om jag rullar håret mellan fingrarna ska det vara typ en tandpetare tjockt. 

3. Bind in vingarna framåt (a la Ismo ovan), en i taget. När du sedan viker bak så sprider du håret jämnt runt ca halva tuben. Fäst med 2-3 varv tråd, smeta lite superlim på tråden och linda 2 varv till. Då sitter det.

4. Hackla sparsamt mellan vingarna, 2-3 varv. Vill du göra det enklare så river du av fibrerna på ena sidan av hacklet. 

5. Vill du ha snygga huvuden hyfsat enkelt, och att skära och limma så avslutar du med 1-2 varv hackel. Tycker personligen att det funkar bra att avsluta med en tunn vinge också (fästs in som ovan). Försök linda tråden på sig själv (rätt mkt enklare med lite lim på tråden till hjälp) och klara dig på 3-4 varv på bredden. Kan vara lite klurigt att täcka allt material, men kör du svart tråd så kan du bättra färgen med spritpenna innan du lackar. 

6. Använd tunn och stark tråd. Tycker Veevus 16/0 funkar bra. Rätt billig också. 

Till sist (och som redan sagts); det är egentligen inte så noga. Skallen kan vara stor som en ärta utan att det spelar någon roll. 

Mvh Daniel 

PS. Säg till om du vill ha video på en enkel fluga. Tror jag har en nånstans. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Super @YoSki, tack för bra tips och summering! Kör på Veevus 16/0 faktiskt och tycker det funkar fint. Lim hjälper till mycket men bra tips att minska antalen varv bindtråd då de är fler än nödvändigt nu. Har prövat att binda vingar framåt och ger väl förutom ett snyggt avslut även ett stöd för vingen. Fundersam dock om jag bör undvika det vid bindning på ttt/btt då det kanske vinklar för mycket? Jaja, övning fortsätter! :) Hoppas ha några fräscha att få lägga ut till våren iaf!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Blev avsevärt mycket enklare med mindre hår.. :) Lite väl mycket kropp kanske. Bundet tre vingar på L TTT, alla framåt och med första hacklet i ”mitten” av första vingen. Prövade först med ett hackel men blev för glest. Nu rymdes också micro-discen bättre. ?

/GJ

5CC2B15D-67E0-4389-A37B-B630DB26084F.jpeg

ECCE2783-8DC4-4820-8DD1-1303CF2B4E29.jpeg

1AEA67BD-51AF-47F9-8C0C-D42AEC431E94.jpeg

Redigerad med Jonsson_umea
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2021-01-31 at 8:24 PM, Jonsson_umea said:

Hej!

Blev avsevärt mycket enklare med mindre hår.. :) Lite väl mycket kropp kanske. Bundet tre vingar på L TTT, alla framåt och med första hacklet i ”mitten” av första vingen. Prövade först med ett hackel men blev för glest. Nu rymdes också micro-discen bättre. ?

/GJ

5CC2B15D-67E0-4389-A37B-B630DB26084F.jpeg

ECCE2783-8DC4-4820-8DD1-1303CF2B4E29.jpeg

1AEA67BD-51AF-47F9-8C0C-D42AEC431E94.jpeg

Snyggt! Bra färger också, iaf om du ska fiska i närheten av Umeå ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/31/2021 at 8:24 PM, Jonsson_umea said:

Hej!

Blev avsevärt mycket enklare med mindre hår.. :) Lite väl mycket kropp kanske. Bundet tre vingar på L TTT, alla framåt och med första hacklet i ”mitten” av första vingen. Prövade först med ett hackel men blev för glest. Nu rymdes också micro-discen bättre. ?

/GJ

5CC2B15D-67E0-4389-A37B-B630DB26084F.jpeg

ECCE2783-8DC4-4820-8DD1-1303CF2B4E29.jpeg

1AEA67BD-51AF-47F9-8C0C-D42AEC431E94.jpeg

Ser bra ut.

Vill passa på att tipsa dig om gruppen Lax och öringflugor på Facebook där bla. @Ludvig72 har gjort livebindningar som är jäkligt bra att titta på om du vill se hur proffsen binder.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar! @YoSki @Ulf W De nya tipsen gjorde gott. Ja det blir mest här kring Umeå :) Hoppas kunna pröva Norge i sommar också, kortare 2-3 nätter. Läste lite om Namsen, har ni varit där? Inte så blodiga mil från Umeå iaf. Tack för tipset Ulf! Jag ska kolla in den gruppen. Ser fram emot när knytkalas och bind-träffar kan köra igång igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...