Jump to content

Öring och harr bestånd.

Guest
 Share

Recommended Posts

Hej tänkte lite nyss hur ”viktigt” är det att släppa tillbaka stor öring, harr eller röding? Stora Gäddor t.ex är ju rätt viktigt för att det inte ska bli en massa små gäddor, är det samma med ädelfiskarna?

Vill man ha ett hållbart fiske ska den mesta fisken tillbaka.  

Beror ju på vart man fiskar men så tänker jag. En lite bäck mez öring tex finns det väl inte någon anledning att ta någon fisk om inte beståndet är väldigt kraftigt

Jag fiskar i stor sett uteslutande vatten med vild fisk och jag sätter tillbaka det mesta jag får. Men jag tycker inte man ska vara rädd att ta upp en fisk om fiskereglerna antyder att bestånden klarar det. Jag är tveksam till rättfärdigandet av rena no-kill vatten då det är svårt att försvara den typen av vatten i en bredare diskussion. Anser man bestånden så hotade att ingen fisk får tas upp i ett vatten är det kanske lämpligare att man stänger vattnet helt i några år än att man enbart tillåter sportfiske med no-kill?

Är jag sugen på att äta fisk en dag så tänker jag att det är bra genetiskt att sätta tillbaka de största. Vill jag behålla fisk inom ramen för gällande regler brukar jag försöka ta dem så nära minimåttet som möjligt. Jag tror det är bättre att ta upp två-tre mindre än en stor.

Jag tror många vatten mår bra av ett visst uttag. Och det spelar inte så stor roll om uttaget görs med fluga, spinn eller nät så länge uttaget är balanserat. Många vatten utan uttag slutar ju med tusenbrödrabestånd.

• Like 2