Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har talat med Kent Brandt men Jag tror det är Astor som är lokal kontaktperson?

Posted

Konstigt nog är det också de politiker som anser sig vara miljövänliga som stöder utbyggnad av älvar. Dessutom propagerar SJ hårt om hur miljövänliga de är som bara kör på miljövänlig el av förnyelsebara energikällor.Jag säger bara starta upp Barsebäck igen för helvete.

Posted

OK, den här Lars Lövgren är den gubben som inte svarat på mina email heller, så jag försöker få kontakt med Kent Brant i stället. Postar ett meddelande i tråden efter att jag kontaktat honom.

Posted

Ja du det var detta William i tv4+ hade uppe för ett tag sen att det finns ett kryphål i lagen om vattendragen som gör att

ALLA älvar i sverige kan byggas ut.. Det jag inte fattar är att de inte ser att vattnen ger mer pengar som levande än döda!

Kärnkraften öka den i stället återöppna barsebäck 1 igen och så har vi all ström vi behöver och lite till...

Politiker Vem Kan Man Lita På??

I Detta landet som e så miljövetet ska vi verkligen förstöra mer då?

Posted

Har varit i kontakt med Astor Eriksson, ombud för Älvräddarna i Malung, och meddelat Edge intresse för utbyggnadsplanerna i Ejeforsen och lagt fram förslaget som Jonas var inne på när han Kontaktade Lars Lövgren, att Älvräddarna skulle kunna erhålla en fri annonsplats på startsidan.

Om du, Jonas träffar Astor på fiskevårdområdets möte  (April?) så går det ju att ventilera det då. Jag har ju inga befogenheter att lova nå´t, men meddelamdet är i alla fall framfört.

Han tyckte att det här med att sätta ut samtliga kommunfullmäktigeledamöters email adresser på starsidan va´en BRA ide!

Senaste nytt i ringdansen om Ejeforsen är att 3 av 4 instanser lämnat negativa utlåtanden (Nej) om en utbyggnad av Ejeforsen.

Naturvårdverket, Länsstyrelsen och Kammarkollegiet har sagt NEJ!

Fiskeriverket skall ha lämnat sitt utlåtande nå´n gång i månadsskiftet April-Maj.

Ni kan ta kontakt med Gustav Hartzell på Fiskeriverket och fråga hur det går med utlåtandet om Ejeforsen, tycker jag, så dom fattar att vi bryr oss och är förbannade. Han har telefon 0611 18252.

Sista ordet är inte sagt än, men fan om kraftbolagen får sätta en endaste klo i Fuluälven, då tar dom snart hela skiten!

Posted

Nå´t vi snackade om var att Edge och Älvräddarna skulle kunna inbjuda till en presskonferans på plats. Bjuda in Dalademokraten, Dagens Nyheter, Falukuriren, Svenskan, Gefle Nya, å allt vad tidningar finns och ha en presskonferans på plats (vid älven), som en demonstration till kraftbolagen att; Här håller vi inte käften! Inte en droppe till!

Den Här Astor va´en snacksalig göbbe som själv suttit i fullmäktige, kunde jargongen och att formulera sig, så tidningarna skulle kunna få all den info dom vill ha och lite till.

Posted
Nå´t vi snackade om var att Edge och Älvräddarna skulle kunna inbjuda till en presskonferans på plats. Bjuda in Dalademokraten, Dagens Nyheter, Falukuriren, Svenskan, Gefle Nya, å allt vad tidningar finns och ha en presskonferans på plats (vid älven), som en demonstration till kraftbolagen att; Här håller vi inte käften! Inte en droppe till!

Den Här Astor va´en snacksalig göbbe som själv suttit i fullmäktige, kunde jargongen och att formulera sig, så tidningarna skulle kunna få all den info dom vill ha och lite till.

Förbannat bra idé det där! :D Nå, "Edge"? ;)

Posted

Gött jöbbat! ;)

Kan du IM:a Astors tfn nummer till mig?

Presskonferensen är en bra ide, den tror jag på. Frågan är bara hur vi löser det praktiskt? Jag flyttar upp till Dalarna igen i slutet av april och efter det så är det inga problem för mig att slänga ihop en presskonferens men före flytten vet jag att jag har extremt tajt med tiden, fast det är ju nu det är aktuellt... :-

Jag drar till Öje på tordag och stannar en vecka, ska se om vi kan få ihop något under den tiden.  :)

Fast som det låter tycker jag det verkar som att Fuluälven redan är säker? 3 av 4 instanser borde väl räcka för att den ska vara säker?

Om det blir en presskonferens och det finns några Edge-forummedlemmar som är intresserade av att vara med och säkra våra vatten så tror jag att det skulle vara ett smart drag rent medialt. Jag hör av mig direkt jag vet något mer.

Posted
Gött jöbbat! ;)

Kan du IM:a Astors tfn nummer till mig?

Presskonferensen är en bra ide, den tror jag på. Frågan är bara hur vi löser det praktiskt? Jag flyttar upp till Dalarna igen i slutet av april och efter det så är det inga problem för mig att slänga ihop en presskonferens men före flytten vet jag att jag har extremt tajt med tiden, fast det är ju nu det är aktuellt... :-

Jag drar till Öje på tordag och stannar en vecka, ska se om vi kan få ihop något under den tiden.  :)

Fast som det låter tycker jag det verkar som att Fuluälven redan är säker? 3 av 4 instanser borde väl räcka för att den ska vara säker?

Om det blir en presskonferens och det finns några Edge-forummedlemmar som är intresserade av att vara med och säkra våra vatten så tror jag att det skulle vara ett smart drag rent medialt. Jag hör av mig direkt jag vet något mer.

Om det kommer till en presskonferens, så blir jag gärna med. Inte för att jag är så rapp i käften eller vältalig, men lite " Manstarkt" skadar aldrig när det gäller att synas och höras. Borde inte vara några problem med att få pressen intresserade för direkta lagbrott (saken ligger faktiskt hos polismyndigheten för utredning och eventuell vidarebefodran till åklagare just nu). Nå´n fler? Gärna glappkäftar............

Posted

Den som är intresserad av att läsa vad de tre negativa utlåtandena innehåller kan ta kontakt med dessa personer och begära kopoir:

Naturvårdverket: Torgny Norberg  08 700082882 (växel: 087000800)

Länsstyrelsen: Stig Åke Svensson  023 81060  (mobil: 0702177120)

Kammarkollegiet: Maria Vidarve      08 1546698

Naturvårdsverkets uttalande är ganska trevlig läsning (kortfattat för att vara ett utlåtande) där de tar kraftigt avstånd från dylika försök till skövling av skyddade områden....................YES!! :D

Posted
Den som är intresserad av att läsa vad de tre negativa utlåtandena innehåller kan ta kontakt med dessa personer och begära kopoir:

Naturvårdverket: Torgny Norberg  08 700082882 (växel: 087000800)

Länsstyrelsen: Stig Åke Svensson  023 81060  (mobil: 0702177120)

Kammarkollegiet: Maria Vidarve      08 1546698

Naturvårdsverkets uttalande är ganska trevlig läsning (kortfattat för att vara ett utlåtande) där de tar kraftigt avstånd från dylika försök till skövling av skyddade områden....................YES!! :D

Briljant Mats! :D

Efter helgen skall det ringas runt, Du vet inte om något finns på "nätet" redan nu?

Om det kommer till en presskonferens, så blir jag gärna med. Inte för att jag är så rapp i käften eller vältalig, men lite " Manstarkt" skadar aldrig när det gäller att synas och höras. Borde inte vara några problem med att få pressen intresserade för direkta lagbrott (saken ligger faktiskt hos polismyndigheten för utredning och eventuell vidarebefodran till åklagare just nu). Nå´n fler? Gärna glappkäftar............

Jag är varken glappkäft eller medial, men nog fasen kan jag hålla i ett plakat.... ;) Eller åtminstone spä på det "manstarka"! :)

Posted

Nä, inte sett nå´t i alla fall. Fast jag har väl inte letat så mycke´heller.  Jo, det skulle vara bra om det blev en sammansvärjning för destination Ejeforsen. vi får se om Jonas kan kuckla ihop nå´t med Astor där uppe. Se´n kan vi ta en pilsner på puben och fira segern............ ;)

• 4 weeks later...
Posted

Jag flyttar upp till Malung igen i slutet av april och då ska jag ta kontakt med Astor. Tyvärr fanns det ingen möjlighet att sno ihop ett möte förra gången men nu när jag kommer hem igen så ska ska jag se om Astor har lust att sätta sig ner en kväll och diskutera. Jag tippar nämligen att Fuluälven bara är ett av många exempel på hotade strömsträckor i Dalarna.

En annan fråga som jag tycker är mycket intressant är att ersättningen i många vattendomarna inte indexuppskrivs... Det är fruktansvärt svagt att man i dagens upplysta samhälle inte ser det som en självklarhet.

Lyfter den här så vi inte glömmer den............
  • 3 weeks later...
Guest Duvall
Posted

Mmmmmmmm. Håller tummarna för att planerna skrotas ögonaböj.

Jonas! Har du hört något på senaste tiden?

• 1 month later...
Guest Duvall
Posted

Sorgligt.

Hoppas att även detta förslag får tummen ner... gärna kompletterat med ett förtydligande om att nya förslag är onödiga då de inte kommer att godkännas.

Guest St:Nikolaus
Posted

Någon som är mer insatt kan väl lägga ut e-post till dom instanser som kan tryckas på?

Vill gärna protestera men är tacksam om hjälp med riktningen!

/St:Nikolaus

Posted

Astor Eriksson på Älvräddarna gnisslar nog tänder nu............det var väl fan vad angelägna Transtrands besparingsskog (som Vattenfall är delägare i) var att få ett kraftverk till stånd!

Älven är källföde från Fulufjället och som rinner i naturskyddat område och det gamla kraftverket från 1920 var ett svartbygge!

Det vore fan om inte masarna med Astor i spetsen kunde få stopp på idiotin. Jag hjälper gärna till så gott jag kan i alla fall.

Jonas, har du någon info om hur snacket går där uppe? Förhoppningsvis vill besparingsskogen kolla reaktionen hos folk och "lejer in" en reporter som skriver lite i tidningen.........

Det är rätt så skrämmande vad dessa certifikatspengar ställer till. Och det är vi som betalar dom!

Guest Niklas
Posted

Hmmm... Missat denna tråd helt.. :-[

Jag märker att jag är förjävla dåligt insatt i vad för stollar som drar igång planerna på att bygga kraftverk och dammar... Är det bara vattenfall eller har olika kraftbolag möjligheten att kläcka såna IDIOTISKA idéer??