Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utbyggnadshot i Fuluälven

Featured Replies

Olika kraftbolag har möjlighet att driva frågan att få bygga ut.

• Replies 104
  • Views 13.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ja det ser mörkt ut, skall stå klart hösten 2025  

• https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/klart-for-kraftverksbygge-vid-ejforsen-satsar-23-miljoner-pa-omdiskuterad-vattenkraft# "– Ett utmärkt exempel på den gröna omställningen, säger Fredrik E

http://www.sportfiskarna.se/aktuellt/nyhet.asp?id=888

Det här kommer vi motarbeta kraftigt, räkna med det.

Det är dags att göra det nu! http://www.sportfiskarna.se/aktuellt/nyhet.asp?id=1056

Den där skitkommunen skall få veta min åsikt, se nu för Guds och Djävulens skull till att Era också blir noterade! >:( >:( >:(

Man tror inte det är sant.... :'(

http://www.malung.se/nyhetsarkiv.asp?ArticleID=96

Var det någon "Älvräddare" där, som har något att berätta?

"Inte en droppe till!!"

Vad är det som är fel på världen idag :'( :'( :'(

Jensa 18 h

Är det sant? :o

Om Malungs kommun inte vill rätta sig efter lagar, regeringsbeslut och utlåtande från alla remissinstaner, då måste det vara MYCKET lönsamt med certifieringspengarna!

Och då, mina vänner, ligger alla kvarvarande strömsträckor i landet jävligt risigt till! :betis)

"Wise men talk bacause they have something to say; Fools because they have to say something" - Plato

Scandinavian Split Cane

www.scandcane.com

Är det sant? :o

Jag fick själv läsa texten några gånger innan det gick in...... :-

"På grund av Malungs kommuns agerande i fallet med utbyggnaden av Ejforsen, Fuluån, kommer jag förutom att agera mot planerna även att personligen bojkotta all form av turism, såväl sportfiske som skid- och annan form av turism inom kommunen. Jag kommer även att uppmana alla jag känner att göra likadant.

Jag kommer dessutom att meddela berörda entreprenörer om anledningen till min utevaro.

Den totala brist på raka ryggar gentemot kraftbolagen och respekt för lagar och regeringsbeslut angående ett Natura2000-område gör att jag inte kan agera annorlunda.

Med vänlig hälsning,

Stefan Räjert, Pålsboda"

Texten är fri att använda, helt eller delvis för den som vill.

Skicka till kommun@malung.se eller till lämplig kommuntjänsteman. ;)

Det gäller att ta dom där det svider mest, i plånboken, så om nu bara jag skiter i dom så skiter dom väl gott i det. Men om vi blir några stycken börjar det kosta.... 8)

HJÄLP!

"Inte en droppe till!!"

Snodde delar av din text och brände iväg ett email.

Fan vad illa jag mår......

"Wise men talk bacause they have something to say; Fools because they have to say something" - Plato

Scandinavian Split Cane

www.scandcane.com

Lyfter den här, ge dom ett julkort! ;)

"Inte en droppe till!!"

Lyfter den här, ge dom ett julkort! ;)

Redan fixat :)

• Author

Jag har funderat ganska länge på det här och jag har svårt att se hur man ska få någon bra effekt av en bojkott av kommunen?

För mig är det solklart att det är el-certifikat, elbolagen och skogsbolagen (Om jag inte minns helt fel driver Korsnäs frågan om utbyggnaden av Ejeforsen) som är de stora bovarna och det är dem man ska ta i tu med. Tyvär så tror jag inte man vågar säga emot när "rätt" gubbar berättar var skåpet ska stå och det är därför ett sånt här beslut går igenom. Bedrövligt? Absolut! men är en kommunbojkott rätt sett, det tror jag inte.

1. vilka drabbas främst av en bojkott av sportfiskare? jo, fiskevårdsföreningarna som jobbar för fisket med knappa medel och vikande ideelt intresse.

Faktum är att jag idag tycker att exempelvis Malungs fiskevårdsområde totalt sett har utvecklats åt rätt håll de sista åren och jag stödjer personligen den ökande förståelsen för modernt sportfiske i föreningen som jag sett den sista tiden.

Att bojkotta exempelvis Malungs fiskevårdsområde som straff för att Kommunfullmäktige inte klarar pressen från "tunga" personer i Sälenområdet (Lima fiskevårdsområde) tycker jag känns fel, tänk på att Malung är en otroligt stor kommun med många viljor, varför ska personer med, ur sportfiskesynpunkt, rätt inställning lida för beslut som tas över deras huvud?

Jag tycker en namninsamling och ett protestbrev till kommunfullmäktige och drivande part i frågan är ett mycket mer rättvist och demokratiskt sett att gå tillväga. Förmodligen får det även en bättre effekt totalt sett då det inte är en lika desperat åtgärd + att man spar på lite krut inför framtida diskussioner.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Det är ingen organiserad bojkott Jonas, mer ett personligt ställningstagande. Jag kan inte förmå mig att på något sätt stödja verksamheten i en kommun som beter sig på det här sättet. Jag är inte ute efter några fvo´n eller näringsidkare utan markerar bara mitt missnöje och avsky på det enda sätt jag kan.

Märkligt är dock att turistföretagen verkar tiga still. När kommunen på det här sättet hotar deras underlag för verksamheten tycker åtminstone jag att de borde gå i taket, men de kanske väljer att inget se?

Att skicka sura mail till kommunen och sedan glatt fara dit och fiska rimmar illa med min världsbild.

Men det är bara jag, givetvis skall Ni ha Er träff i Ogströmmen utan att jag surar för det, jag hoppas på en kanonträff med mycket skoj, inte snack om den saken! :D

"Inte en droppe till!!"

• Author

jahapp, svar med rött.

Det är ingen organiserad bojkott Jonas, mer ett personligt ställningstagande. Jag kan inte förmå mig att på något sätt stödja verksamheten i en kommun som beter sig på det här sättet. Jag är inte ute efter några fvo´n eller näringsidkare utan markerar bara mitt missnöje och avsky på det enda sätt jag kan.Fast i slutändan så tror jag tyvärr att den enda effekten en bojkott av Malungs kommun får är att man utarmar resurssvaga fiskevårdsområden som ligger längst ner i kedjan. +att det är att ger helt fel signal till de fiskevårdsområden i kommunen som faktiskt gör sitt bästa för att fisketuristerna ska få vatten som ligger i linje med dagens fiskefilosofi.

Märkligt är dock att turistföretagen verkar tiga still. Idag finns vad jag vet i stort sett inget turistföretag som har någon betydande fisketurismverksamhet i Malungs kommun. Det jag byggt upp vid Ogströmmen drivs visserligen via min fars företag och det har även en väl utvecklad organisation och vision men det är ingen i familjen som lever på den verksamheten, det är en ren hobbyverksamhet som familjen med min far och mina bröder i spetsen sköter sommartid för att vi tycker det är kul att umgås med de trevliga och positiva människor som vi har att göra med. Den dag min familj tröttnar på att ta hand om fisketurister eller inte löser det tids-/jobbmässigt så kommer den verksamheten att vara ett minne blott. När kommunen på det här sättet hotar deras underlag för verksamheten tycker åtminstone jag att de borde gå i taket, men de kanske väljer att inget se? Tyvärr så väljer de flesta med sakkunskap och medel av olika slag ofta att efter några år att köra sitt eget race och låta diverse småpåvar hållas och jag kan inte säja att jag klandrar dem för tyvärr så tycker jag att det oftast saknas både kompetens och förståelse inom kommunens ramar för att hantera den här typen av frågor.

Mitt långsiktiga förslag är att man ska ha en oberoende och samtidigt skattemedelsfinansierad centralorganisation med regionala undergrupperingar som får i uppgift att hjälpa till vid hanteringen av samtliga fiskevårds och fisketurismrelaterade frågor på kommunal basis. Man kan egentligen inte begära att enskilda människor, småföretag och ofta kompetenssvaga kommuner(när det gäller fisketurism och fiskevård) ska behöva slåss mot skogsbolag och elföretag med miljardomsättning, speciellt inte när det är så svårt att se vidden av enskilda beslut utan att man besitter specialkompetens...

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Det är som Du förstår inte Dig och Ditt/Ert företag jag är ute efter Jonas. Egentligen är jag inte ute efter mer än att göra kommunen uppmärksam på att deras rävspel uppmärksammas, även långt utanför kommunens gränser. Om jag därtill kan få hjälp av Fvo´n och entreprenörer som kan tala om för kommunen att underlaget för deras verksamhet faktiskt hotas om man tar det här uppträdandet som acceptabelt så är jag glad för det.

Saken är att jag aldrig skulle kunna trivas med mitt fiske och kunna koppla av när sånt här försiggår i samma vatten, eller grannvattnet till mitt valda fiskeställe och korkad vore jag väl om jag bara sket i det, höll tyst och drog någon annan stans utan att säga ifrån?

Jag är fri att välja fiskeställe efter hur mycket det lockar och Malungstrakten lockar nu inte alls.

"Man kan egentligen inte begära att enskilda människor, småföretag och ofta kompetenssvaga kommuner(när det gäller fisketurism och fiskevård) ska behöva slåss mot skogsbolag och elföretag med miljardomsättning, speciellt inte när det är så svårt att se vidden av enskilda beslut utan att man besitter specialkompetens..."

(Jonas)

Jag begär ingenting av enskilda människor och småföretag, mer än att dom kan tänka sig att lyssna och reflektera. Av kommuner däremot begär jag utan att blinka att man, oavsett kompetens inom fiskevård, ger blanka fan i att försöka tänja på lagar, förordningar och regeringsbeslut för att någon kapitalstark intressent vill det! Maffian körde den här modellen, men att en kommun i dagens Sverige lånar sig till sådant här sväljer jag inte! Transtrands besparingsskog/ Vattenfall borde också hålla sig för goda för de här metoderna.

"Forsens brus överröstar alla grubblerier och tankar, kvar finns endast naturen och dess orörda frihet.

Flugan landar med precision strax ovanför den tilltänkta ståndplatsen. Precis i ögonblicket då flugan passerar känner du det välkända rycket och mothugget kommer som en reflex. Kanske är det öringens hårda kamp som väntar? Spänningen som följer när rullen tjuter och linan skjuter ut mot strömfåran är obeskrivlig. När skymningen sedan faller sprids doften av den smörstekta harren, samtidigt som du hör eldens sprak och forsens avlägsna brus."

Visst låter det behagligt, så här marknadsför sig Malungs kommun som sportfiskeeldorado.

Samma kommun som vill "köra över" regeringen för att få till stånd en dräpt älv.

Nej tack!

Däremot önskar jag Dig all framgång med verksamheten, Jonas. Hoppas att Du får all tid i världen för att driva det här och aldrig tröttnar, utan bara njuter!

Kom ihåg, kommunalfolk är inte för evigt.... ;)

"Inte en droppe till!!"

• Author

Vi snackar egentligen samma språk men med lite olika infallsvinklar. All form av uppmärksamhet och protest kring kommunens svaga och enligt mitt tycke bedrövliga handlande är i grund bra så jag stödjer din bojkott som enskild person även om jag föredrar en annan metod i ett större och mer organiserat sammanhang.

Jag skulle egentligen helst vilja dra åt tumskruvarna på drivande parten, som jag tror är Korsnäs/Transstrands besparingsskog i det här fallet? Är det någon som kan bekräfta det? +att jag skulle vilja veta exakt vad som är den stora moroten för deras del samt för kommunen.

Det är som Du förstår inte Dig och Ditt/Ert företag jag är ute efter Jonas. Egentligen är jag inte ute efter mer än att göra kommunen uppmärksam på att deras rävspel uppmärksammas, även långt utanför kommunens gränser. Om jag därtill kan få hjälp av Fvo´n och entreprenörer som kan tala om för kommunen att underlaget för deras verksamhet faktiskt hotas om man tar det här uppträdandet som acceptabelt så är jag glad för det.

Saken är att jag aldrig skulle kunna trivas med mitt fiske och kunna koppla av när sånt här försiggår i samma vatten, eller grannvattnet till mitt valda fiskeställe och korkad vore jag väl om jag bara sket i det, höll tyst och drog någon annan stans utan att säga ifrån?

Jag är fri att välja fiskeställe efter hur mycket det lockar och Malungstrakten lockar nu inte alls.

"Man kan egentligen inte begära att enskilda människor, småföretag och ofta kompetenssvaga kommuner(när det gäller fisketurism och fiskevård) ska behöva slåss mot skogsbolag och elföretag med miljardomsättning, speciellt inte när det är så svårt att se vidden av enskilda beslut utan att man besitter specialkompetens..."

(Jonas)

Jag begär ingenting av enskilda människor och småföretag, mer än att dom kan tänka sig att lyssna och reflektera. Av kommuner däremot begär jag utan att blinka att man, oavsett kompetens inom fiskevård, ger blanka fan i att försöka tänja på lagar, förordningar och regeringsbeslut för att någon kapitalstark intressent vill det! Maffian körde den här modellen, men att en kommun i dagens Sverige lånar sig till sådant här sväljer jag inte! Transtrands besparingsskog/ Vattenfall borde också hålla sig för goda för de här metoderna.

"Forsens brus överröstar alla grubblerier och tankar, kvar finns endast naturen och dess orörda frihet.

Flugan landar med precision strax ovanför den tilltänkta ståndplatsen. Precis i ögonblicket då flugan passerar känner du det välkända rycket och mothugget kommer som en reflex. Kanske är det öringens hårda kamp som väntar? Spänningen som följer när rullen tjuter och linan skjuter ut mot strömfåran är obeskrivlig. När skymningen sedan faller sprids doften av den smörstekta harren, samtidigt som du hör eldens sprak och forsens avlägsna brus."

Visst låter det behagligt, så här marknadsför sig Malungs kommun som sportfiskeeldorado.

Samma kommun som vill "köra över" regeringen för att få till stånd en dräpt älv.

Nej tack!

Däremot önskar jag Dig all framgång med verksamheten, Jonas. Hoppas att Du får all tid i världen för att driva det här och aldrig tröttnar, utan bara njuter!

Kom ihåg, kommunalfolk är inte för evigt.... ;)

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Vi snackar egentligen samma språk men med lite olika infallsvinklar. All form av uppmärksamhet och protest kring kommunens svaga och enligt mitt tycke bedrövliga handlande är i grund bra så jag stödjer din bojkott som enskild person även om jag föredrar en annan metod i ett större och mer organiserat sammanhang.

Jag skulle egentligen helst vilja dra åt tumskruvarna på drivande parten, som jag tror är Korsnäs/Transstrands besparingsskog i det här fallet? Är det någon som kan bekräfta det? +att jag skulle vilja veta exakt vad som är den stora moroten för deras del samt för kommunen.

Fråga dem?:

Transtrands besparingsskog

Börje Cedeskog (förv) Kyrkbyn 106, 780 64 LIMA

borje.cedeskog@limaskog.com

010 297 04 07

Hans Nerback (styrelsen) Mornäs 5, 780 68 TRANSTRAND

hans.nerback@hem.utfors.se

070 518 60 28

Nå´n som har koll på vad som sades på Kommunfullmäktigesammnträdet den 29.e November, angående Ejeforsen?

Scandinavian Split Cane

www.scandcane.com

Inte det datumet, jag hittade protokollet från 19/12, där framgår ganska klart huru man klyver hår..... :-

http://www.malung.se/files/kansliet/kf%5F0...0%2C26%2D28.pdf

Det handlar tydligen inte om "upprustning", som nekas i översiktsplanen, utan ett "återupptagande av driften", med ny utrustning, som dessutom är av en annan storlek än den ursprungliga planen, så då faller översiktsplanens hinder......tycker dessa.

Undrar om inte fler än ett kommunalråd skulle avstått pga jäv.... >:(

"Inte en droppe till!!"

Tack för det. Såg på morgon-nyheterna om detta. Men hittade själv inget när jag sökte på nätet. Söker febrilt efter mera info, men hittar inte mycket. Har du mera att delge?

Väcktes i morse av sorgebeskedet på radion..... :-

Jag citerar Mora Tidning....

"Miljödomstolen ger klartecken för det omstridda kraftstationsbygget vid Ejforsen i Fuluälven...

Mot bakgrund av att flera remissinstanser, såsom Kammarkollegiet, Fiskeriverket, Naturvårdsverket och Länsstyrelsen varit motståndare, var domen överraskande.

Efter besök på platsen, i höstas, har domstolen kommit fram till att en återuppbyggnad av kraftstationen endast får obetydlig negativ miljöpåverkan.

Ur vissa aspekter, som vattenflöde i älvfåran vid lågvatten och synintrycket på platsen, kommer en återuppbyggnad rentav att vara positiv för miljön både i vattnet och på land."  :o :o :o

Vi pratar om en skyddad älvsträcka...... :o

Var ska detta sluta.....?

Man blir fan gråtfärdig... :'(

Pain is temporary, glory is forever   Trout Bum - Boogieman - Whisky Exorcist   Mora/Älvdalen   Hillbilly Pro Staff.
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/

http://www.wickedtrout.se/

:'(  fan vad förbannad man blir  >:( >:(

Trouthunter 4 life

hej

Jag så på nyheterna att någon älv skull byggas ut. Då står de en pajas och säger de var på tiden.

Man blir så jävla förbanad på en sådan person som säger att de händer inget med älven.

Var är dom finna politikerna som vi har nu.Så att vi får ha  älvar som orörda.Fy fan folk som tror att de grön el.

Dom bra förstör vår fina länar och natur. Jag hoppas de kommer liste på edge, >:( >:( >:( >:(

Vad helvete håller dom på med!!!!!

Kan inget av ens favoritvatten få

vara ifred. Kan vi göra något??

Den där jäveln som sa att älven

skulle bli vackrare efter utbyggnad

måste ju vara helt jävla sjuk ihuvudet!!!!!!!

:'( :'( :'( >:( >:( >:(

Det är ju för jävligt. >:(  Ska GIRIGHETEN och DÅRSKAPEN segra över förnuftet än en gång.Hoppas att en överklagan ändrar detta. >:(  >:( 

Fish dont get caught by tackle,they get caught

by fishermen....Mora,Dalarna....Hemmavatten....

Österdalälven.....obotlig bambufiskare...

Det är ju inte klokt för h-vete  :o :o >:( >:( Som om inte nog många "drömvatten" utarmats och förstörts.

Dom har ju ingen jävla förstålse på vad dom förstör  :'( Hoppas detta inte går igenom!!!!!!!!!

Fuck the gold. I´m going straight for the silver.

Pengar, pengar, pengar...