Jump to content

Recommended Posts

Posted

Miljödomstolen gör sin tolkning av lagarna. Att domstolen överhuvudtaget kan  komma till ett sådant överraskande beslut, leder väl tanken till att lagarna behöver ändras.

Med risk att svära i kyrkan , menar jag att det behövs mobilisering på riksnivå, för att påverka lagstiftningen i rätt riktning.

Älvräddarna är en för liten organisation, de har gjort nytta, men är nu ett ganska åldrande gäng. Det behövs kontaktnät med verkliga beslutsfattare , för att komma nån vart! Om vi gnäller här införe varandra , och det stannar vid "tafatta " försök att påverka, har vi inte en chans.Våra motståndare är inte dumma , och de är välorganiserade.

Vår chans är att bli flera, som sluter upp kring krav på tvingande lagstiftning ; kalla det en Stopplag för fortsatt vattenkraftutbyggnad.

Vår chans är också att bli mer välorganiserade,effektivare, mer påvekande på det politiska systemet. Hur detta ska gå till, är en av de viktigaste frågorna.

Vi kan hålla på att kritisera domstolsbeslut, eller Jämtkraft eller ...

Men först då vi kan påverka lagstiftningen , har vi chansen att styra utvecklingen åt rätt håll.

Vi vill väl inte vara förlorare, och vi behöver inte vara förlorare heller.

Vreden kan vara en bra början , sen tillkommer hjärnan , och hjärtat!

Posted

Bra svar Magnolia!!

Hur skall vi gå tillväga då, jag vet att du förespråkar

ett helt nytt parti. Men en-fråge-parti tas ju nästan

aldrig på allvar dvs hur skall vi slippa att bli ett nytt

FI?? Kommer du på mässan??

Vi kanske kan diskutera dessa frågor vidare där

om vi bara kan komma överens om partiets hållning

i övriga frågor tror jag till 100% på denna ide.

Alltid bättre att jobba innan för system ramar

då det i alla fall finns en möjlighet till påverkan

av makthavarna. Det andra alternativet leder ju till

fängelse och ordentliga böter.

Mvh P-A

Posted

Bra! Absolut inte ett enfrågeparti,men vi är väl rätt många som står i mitten! :D

Och för att citera Winston Churchill,

Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. ("Det här är inte slutet. Det är inte ens början på slutet. Men det är, kanske, slutet på början"). Citatet reflekterar Churchills bedömning av krigssituationen efter att de brittiska styrkorna hade besegrat Nazityskland vid slaget vid El-Alamein i Egypten år 1942.

Jag är också en envis dj-vul.. ;) Antar att du också är det P-A!

Två djävlar ,är en bra början! :)

Posted

Envis som synden!!

Det är skönt att veta att vi inte stå ensamma

i blåsten. Tror nog att vi kan få med

många eldsjälar i detta projekt

Flyguy, Jonas, Uigedalen, Triggerhammer, Tallisker, Flisan etc.

Jag anser att naturskyddsfrågan och energipolitiken

är så avgörande att de andra frågorna bleknar i betydelse.

Vi måste kunna se den stora bilden och inte ruta in oss

i små fack som vanliga politiker gör.

En annan avgörande sak är ju att ingen av oss har haft något

sammarbete med dom förkastliga älvdödarna, så att inte hela

iden faller på dålig trovärdighet.

Mvh P-A ;D

Posted

Hörde att Norrbyströmmen var mål för nästa utbyggnad  :o

Sedan bäcken mellan ankdammen och fontänen hemma i stan  :P

Skämt och sido, vi är för få med för lite inflytande och miljö- och friluftsintressen kommer för en lång tid framöver komma i andra hand i dessa frågor tror jag.....tyvärr.

Men vi är ju rätt snabba på att acceptera och anpassa oss, bara det går grov fisk i kraftverksdammarna så står vi där och fiskar lik förbannat....

Hur mycket gör de få mediamedel vi sportfiskare vi har? Fiskepress, tvserier och hemsidor? Vad gör sportfiskarna, naturvårdsverket, intresseorganisationer? Vad gör vi själva?

Nåja, tråkigt i alla fall att fina vatten förstörs gång på gång....

Posted

Det var väl ändå fan.... >:(

Är det någon som hört hur det gick för Malungs kommun, lyckades dom få svartbygget i ån lagligförklarat till slut?

Lagen är tydlig, ån får enligt lagen inte röras om det inte enbart innebär "obetydlig miljöpåverkan".

Det är här det faller, det handlar inte så mycket om lagar längre utan om tolkningar av lagens intentioner. De här tolkningarna som Miljödomstolen gör är mer känsliga för det rådande politiska klimatet än för lagens text. Jag har en bestämd känsla av att "obetydlig miljöpåverkan" betyder något helt annat nu än i somras..... :P

Det är här vi får rycka in, precis som i Vojmån försöker man sätta praktiska prejudikat på lagtexten, om utdikning av ett sjö/älvsystem och en utbyggnad av ett källflöde i naturskyddade områden går att hänföra till "obetydlig miljöpåverkan" ligger det mesta illa till i framtiden!

Viktigt är att det nu blir ett överklagande och att vi under den processen låter oss göra hörda utav bara fan!

Underskatta inte "Älvräddarna", trots ett blygsamt ansikte utåt i debatten är det väl dom som skall ha credit för det mesta motstådet i Fulälven? Lokalt ligger dom i ordentligt och som det nu är är det viktigt att det finns en färdig organisation för att föra fram motståndet. Det är nu det skall fram, inte till nästa val!

"Älvräddarna" och "Sportfiskarna" är de bästa organisationer vi har att tillgå i dagsläget och det är det som räknas, börja med att sätta in stödåtgärderna där.

För övrigt ser det ut som om Malungs kommun får klara sig utan besök från undertecknad även i år, ett nytt exemplar av mitt årliga avståndstagarbrev har nu gått iväg, inte för att dom bryr sig, men det känns bättre så... :-

Hoppas det blev det sista i raden.

Posted

Det är väl självklart att man vill försöka att vara med att påverka så att dessa naturbrott inte sker mot våra åar och älvar men hur skall vi kunna organisera oss bättre då? för att våra protester skall få mera tyngd!,jag tror att sportfiskarna i dagsläget har största chans att kunna lobba för våra åsikter mot politikerna och det vore en bra början om vi gav dom det medlemsstöd dom behöver för att kunna föra våran talan.

Men visst jag ställer up till 100% med lite civil olydnad och ställer mig gärna framför grävarna för att visa att vi menar allvar med vårat naturintresse och miljötänkade, så jag ställer upp om det behövs nämn bara plats och tid.Och vem vet det är kanske dags att vi kjedjar oss vid en dammlucka eller fodertrålare för att visa att vi menar allvar.

Posted
Det var väl ändå fan.... >:(

Är det någon som hört hur det gick för Malungs kommun, lyckades dom få svartbygget i ån lagligförklarat till slut?

Lagen är tydlig, ån får enligt lagen inte röras om det inte enbart innebär "obetydlig miljöpåverkan".

Det är här det faller, det handlar inte så mycket om lagar längre utan om tolkningar av lagens intentioner. De här tolkningarna som Miljödomstolen gör är mer känsliga för det rådande politiska klimatet än för lagens text. Jag har en bestämd känsla av att "obetydlig miljöpåverkan" betyder något helt annat nu än i somras..... :P

Det är här vi får rycka in, precis som i Vojmån försöker man sätta praktiska prejudikat på lagtexten, om utdikning av ett sjö/älvsystem och en utbyggnad av ett källflöde i naturskyddade områden går att hänföra till "obetydlig miljöpåverkan" ligger det mesta illa till i framtiden!

Viktigt är att det nu blir ett överklagande och att vi under den processen låter oss göra hörda utav bara fan!

Underskatta inte "Älvräddarna", trots ett blygsamt ansikte utåt i debatten är det väl dom som skall ha credit för det mesta motstådet i Fulälven? Lokalt ligger dom i ordentligt och som det nu är är det viktigt att det finns en färdig organisation för att föra fram motståndet. Det är nu det skall fram, inte till nästa val!

"Älvräddarna" och "Sportfiskarna" är de bästa organisationer vi har att tillgå i dagsläget och det är det som räknas, börja med att sätta in stödåtgärderna där.

För övrigt ser det ut som om Malungs kommun får klara sig utan besök från undertecknad även i år, ett nytt exemplar av mitt årliga avståndstagarbrev har nu gått iväg, inte för att dom bryr sig, men det känns bättre så... :-

Se mitt inlägg från igår på föregående sida...... :(

Posted

Bojkott drabbar ju tyvärr många oskyldiga.

Edge med sammarbetspartners, sponsorer, kontaktnät och medlemmar borde kunna organisera något stort. Mässansvariga på sportfiskemässan/flugfiskemässan borde också kunna hjälpa till. Nån som har en bra idé och sedan bara samla krafterna mot mer publicitet kring fallet. Vad är tidsfristen igentligen innan något överklagan är behandlad och klar?

Kanske viktigt att alla springer på samma boll en gång så syns lite mer?

Posted
Se mitt inlägg från igår på föregående sida...... :(

Nja, det går kanske hand i hand med att få tillstyrkt i MD, men det jag syftade på var det första steget kommunen tog, en ansökan om att lagligförklara den befintliga (svartbyggda) anläggningen.

http://www.malung.se/nyhetsarkiv.asp?ArticleID=96

Jag hörde inget mer om den utvecklingen, men bara den ansökan fick mig att utlysa min enmans (kanske ett par till... ;)) bojkott. Även om kommunen skiter i om jag kommer eller inte så kanske dom bryr sig om när de oskyldiga näringsidkarna påpekar att resultatet av kommunens krypande för elbolagen inte enbart är cash i den kommunala kassakistan....

Blir vi några stycken så kommer faktiskt ögonbryn att lyftas. ;)

Posted
Nja, det går kanske hand i hand med att få tillstyrkt i MD, men det jag syftade på var det första steget kommunen tog, en ansökan om att lagligförklara den befintliga (svartbyggda) anläggningen.

http://www.malung.se/nyhetsarkiv.asp?ArticleID=96

Jag hörde inget mer om den utvecklingen, men bara den ansökan fick mig att utlysa min enmans (kanske ett par till... ;)) bojkott. Även om kommunen skiter i om jag kommer eller inte så kanske dom bryr sig om när de oskyldiga näringsidkarna påpekar att resultatet av kommunens krypande för elbolagen inte enbart är cash i den kommunala kassakistan....

Blir vi några stycken så kommer faktiskt ögonbryn att lyftas. ;)

Ok...jag citerar vidare ur tidningen.... :)

"Miljödomstolens utslag innebär att resterna av den gamla kraftstationen, som ursprungligen byggdes 1917, nu blir lagligförklarade.

Anläggningen byggdes enligt de bestämmelser som gällde då. Samtidigt medger Miljödomstolen att ett nytt minikraftverk får byggas upp vid den befintliga dammen."

Posted
Ok...jag citerar vidare ur tidningen.... :)

"Miljödomstolens utslag innebär att resterna av den gamla kraftstationen, som ursprungligen byggdes 1917, nu blir lagligförklarade.

Anläggningen byggdes enligt de bestämmelser som gällde då. Samtidigt medger Miljödomstolen att ett nytt minikraftverk får byggas upp vid den befintliga dammen."

Allright, då slogs det två flugor i en smäll då, tack för Ditt tålamod. ;)

Hoppas inte förfarandet med kraftverket i Ljungå, som Tomas berättar om, blir vägledande i överklagandeprocessen. "Inget prejudikatsvärde", kyss mig! >:(

I båda de här fallen är det väl ändå prejudikatsvärdet som är oerhört viktigt för all framtida hantering av vattenkraft i mindre vattendrag! :P

Posted

Självklart är det bra att jobba på olika sätt. Älvräddarna och Sportfiskarna behövs. Om vi ser på en organisation som Greenpeace , så är syftet med deras "spektakulära" aktioner , att få uppmärksamhet och sympati från allmänheten , som då skänker pengar till det mer långsiktiga och tålmodiga arbetet. Det senare är sannolikt mer effektivt , när det gäller påverkan , det förra ger resurserna....

Jag tror att många av oss underskattar den parlamentariska vägen . Med hur många röster vann den borgerliga alliansen  det senaste valet? Jag kommer inte ihåg siffran , men det var inte så stor marginal.

Hot om en valbojkott från flera tusen väljare , om inte detta block förband sig att stoppa utbyggnad av vattenkraft, det kunde ha gett resultat. Den makthungriga alliansen hade nog varit rädd för att förlora ett gyllene tillfälle.

Naturligtvis har  spelteori och strategi stor betydelse inom politiken .

Om vi hotade båda blocken med valskolk, så kunde ju tanken komma upp , att dessa "skolk" skulle jämna ut sig.

Vi hade således varit tvungna att försöka förutsäga valutgången , och låtit den borgerliga alliansen veta, att utan klara och entydiga löften till oss, så skulle vi med stor sannolikhet skjuta deras seger i sank!

Sen kan tankar och rykten om ett nytt parti eller organiserat valskolk, i sig göra de etablerade nervösa, och få dem att röra sig i vår riktning. Naturligtvis kan de i stället sluta allianser, för att minska vårt inflytande.

Men jag är övertygad om , att det n u och fram till nästa val, ja givetvis ännu längre, är viktigt att även komma med något nytt,

Jag tror inte att domstolarna är korrumperade, det är snarare så att lagstifningen i för stor utsträckning går exploatörerna till mötes. Dessa har haft ett större inflytande över lagstiftningen , än det vi har presterat. Det gäller att ändra på styrkeförhållandena.

I så fall , behöver vi värva politiskt kunniga personer , som vet hur systemet fungerar.

Dessa kan föra fram våra krav , på ett för systemet begripligt sätt.

Om vi till nästa val, har en stor skara väljare , som anser att utbyggnadsfrågan  är en av de viktigaste, och om vi samtidigt deklarerar att vi är beredda på bojkotter, vad händer då?

Jag tror att vi har underskattat vårt inflytande, att vi har varit för snälla, för pessimistiska.Nu är det dags att ändra på detta. Att organisera oss politiskt, det visar att vi menar allvar. Vi ska givetvis slåss även i de enskilda fallen , och jag ser ingen som helst motsättning mellan strategierna.Det är snarast en enda strategi , på fler fronter, med målet att få ökad tyngd och inflytande.

Visioner kan vara både bra och dåliga. Men om vi har 20.000 eller 30.000

väljare som kräver att utbyggnadsfrågan ska bli en viktig frågan i valet, då tror jag att vi har goda chanser att det verkligen blir en valfråga.

Ett synsätt på det politiska systemet, är att det är ett slags "filter" där vissa " så kallade "gatekeepers" (portvakter) sorterar vilka ärenden som ska tas upp i  systemet, d.v.s. bli politiska.Var det någon mer än jag, som tyckte att frågan om vattenkraftutbyggnad "kom bort" i valrörelsen? Om du håller med, vad ska vi göra för att detta inte ska upprepas?

Det gäller alltså att få våra krav att bli ett tydligt politiskt alternativ, vilket det ju självklart är, -eftersom det handlar om hur samhället och naturen ser ut, och vad vi ska leva för.

Någon var inne på media, här har vi ju ett viktigt opinionskapande instrument. Och är vi organiserade på ett bra sätt, så har vi stor chans att påverka media.

Namnfrågor är också viktiga, där är det nog viktigt att namnet på "rörelsen" ska syfta på något positivt för de flesta människor.

Alltså: både långsiktiga (=strategiska) och kortsiktiga (=taktiska) beslut, är nödvändiga, om vi ska ändra på det här.

Och varför är inte det här redan en stor fråga inom politiken? Vi behöver nog knacka dörr,visa bilder från de fina fiskevatten dom finns kvar, helst få ut människor till häftiga och vackra platser, som hotas. Visa hur naturen ödelaggts av utbyggnad. Nästa val kan verka avlägset, men vänta inte för länge....

• 3 weeks later...
Posted

Miljödomstolens beslut överklagat av Länsstyrelsen och kammarkollegiet........

Håll tummarna.....

Intressant mening ur Miljödomstolens beslut......"en uppbyggd kraftstation skulle få en positiv miljöpåverkan"...... :o :o

Man blir tamejfan mörkrädd........... :P

Posted

Håll tummarna.....

Intressant mening ur Miljödomstolens beslut......"en uppbyggd kraftstation skulle få en positiv miljöpåverkan"...... :o :o

Hur i helvete kan en miljödomstol skriva

på det sättet!!!!

>:( >:( >:(

Posted

Håll tummarna.....

Finns det någon länk till där man kan läsa hela beslutet?

Posted

Nån måste ju kunna fråga författaren till den meningen vad fan han menar med det? Och vilken del av miljön som påverkas positivt av det. Det kan ju knappast vara allting i miljön som skulle påverkas positivt.

Angående att organisera sig så är det inte så dumt, men människor är ofta för lata för att det skall få effekt, jag var själv med och höll igång i PiratPartiet. Där fanns det dock förvånansvärt mycket energi hos medarbetarna och allting var ju provisionslöst. Om vi kan få igång ett så pass stort energitryck hos de som tycker som vi, som inte bara är fiskare, då kan det bli spännande. Man måste ha motargument mot deras argument, och gemene man måste kunna dessa och hålla med om dess innebörd. Det som sades om att få upp ögonen för folk angående hur utbyggda vatten kan se ut, och hur de orörda ser ut, låter vettigt.

• 1 year later...
Posted

Kanske blev det så, kanske det är dags att ompröva sina aktuella fiskevatten.... ::);)