Jump to content

Recommended Posts

Insett det tråkiga att jag måste köpa nya vadare 😪 Finns roligare saker att köpa men ett måste.
Hur man än vrider och vänder så är det lite lotteri med vadarna vilka man än köper. Har man tur håller dom tätt sin livslängd eller så får man reklamera byta osv.

Då jag inte har en fysisk butik på hemmaplan måste jag beställa. 
Vilken nätbutik ska man köpa från som har bra reklamations rykte? Samt vilket märke har bra reklamations rykte.

Vill gärna få tips ang era erfarenheter gällande vadare o reklamationer. 

Prisklass max 5000kr 

@JSCJag har ett par Vision Kura nu som jag tycker är prisvärda. Fick reklamera första paret då limningen i ena hälen släppt men fick ett nytt par direkt som håller tätt. Mycket smidigt hanterat av butiken. Köpta på Fiskecenter i Umeå / www.flugbindning.com . Nästa vadare blir nog med lite fler lager från Patagonia eller Simms. /Gustaf

Patagonia har rent generellt bra rykte om sig när det gäller hantering av reklamationer. Det är också det enda märket jag själv har erfarenhet av gällande reklamation av vadare.

Jag hade ett par Rio Gallegos av tidig årsmodell som började läcka i grenen efter nåt år (känt fel på just den modellen och en viss tillverkningsbatch från typ 2013-2014 eller nåt). Jag kontaktade Patagonia i Europa direkt (dvs inte via återförsäljare) och fick snabb hjälp direkt. De skickade fraktsedel och några veckor efter retur hade jag ett nytt par vadare. Samma sak hände en polare och Patagonia löste problemet trots en krånglande handlare.

En polare köpte ett par (dyra) Vision på Fishline som började läcka. Han fick snabb hjälp av Fishline men Vision godtog inte reklamation (inte helt oväntat eftersom det inte gick att bevisa att det var konstruktionsfel eller liknande). Samtidigt har jag flera polare/släktingar som kört med Vision i flera år utan några som helst problem.

Simms verkar ha bra rykte rent generellt men jag har ingen egen erfarenhet av dem gällande vadare eller reklamationer. Det är väl Flyfish Europe som hanterar deras reklamationer antar jag?

Gällande handlare direkt så har jag fullt förtroende för Fishline.

Edited by Sahlberg
  • Like 1

Du kommer få många olika åsikter i detta, flera tycker du ska köpa de dyraste och andra de billigaste... Vissa tycker att man absolut ska snåla på sina vadar medans andra tycker att det är det viktigaste man kan spendera pengar på. 

Själv har jag ägd 3 par simms för att jag tycker kvalitén är bäst och de sitter formgjutet! Har haft ett pinnhål på 10år och simms skickade mig ett nytt par nya istället för att laga.
Så Simms är de jag kan rekommendera oavsett om det är de dyraste eller de billigaste modellerna 👍🏻 

Men många gillar Visions vadare och de ska också ha bra kvalité för mindre pengar :)

• Like 1

För utom Simms, Patagonia och Vision som jag håller med föregående talare om är bra så bör även Orvis nämnas. De gör också bra vadare och de har ett brett storleksregister precis som Simms samt att de har fina vadare i anpassade storlekar för tjejer också om man söker det.

Förr då jag startade mitt fiske fanns inte monsterdyra vadare, men det fanns många vadare som läckte. <<<<<i dag vill jag hylla många vadare och min topp tre är: Simms, dyra men pålitliga som en Lutheransk fru. Två, Phatagonia, som namnet vill återspegla, hård natur och bra hållbarhet. Guideline som jobbar hårt för att slå sig in som en av de stora och det är bra att utmana för då är man ofta som bäst. Sen är Vision och andra märken goda utmanare vilket ställer alla aktörer på krav, detta gillar jag då prestanda ökar!!!

Hittade Simms freestone gamla modellen(den gråa) för bra pris. Över tusenlappen billigare än nya modellen. 
Är den mycket sämre än den nya?  Skiljer sig några hundralappar från Vision koski som ska vara bra. 
Eller ska man gå på freestone nya. 

@JSC Hade den gamla modellen i 5-5,5 säsonger. Men förra säsongen gick skorna sönder så jag köpte ett nytt vadarpaket och det blev då den nya modellen. Hade aldrig problem med läckage trotts ganska hårdhänt hantering (vilket nog var anledningen att skon gav upp...) De gamla vadarna är nu backup.

Den stora förbättringen är dragkedjan till fickan som sitter på magen. På den nya modellen är dragkedjan vattentålig/gummerad.  På den gamla modellen var inte vattentät och kedjan hade lust att hoppa ur. Sen är det medföljande midjebältet rejälare på den nya modellen.  
I övrigt kan jag inte komma på några större skillnader. 
Hade valt den äldre modellen om det skiljer så mycket i pris.

• Like 1