Jump to content

Recommended Posts

Posted

"Det är också viktigt att givaren monteras  på rätt ställe. Mellan två lameller på skrovet. Se min lösning."

Visst menar du lamellerna på utsida/undersidan av båten?

Ska försöka knäppa några bilder på mitt skepp ikväll, det mesta är monterat sånär som på Garminloden. För att byta ekolod/givare, monterar du lös motorbrunnslocket samt väggen ovanför fotstödet under pulpeten? Är det färdig kanal för att dra sladdarna? Tips?

Posted

Jag har dragit kabel på båda sidor. De ligger i plaströr som vi poppat fast under listen på utsidan så det inte syns utifrån.

Rören ligger under relingen så de syns inte när är i båten. 

IMG_9861.jpeg

IMG_9864.jpeg

IMG_9863.jpeg

IMG_9859.jpeg

IMG_9860.jpeg

Posted

Hej

Tack för goda råd. Var ute en liten tur för att testa riggarna och hållarnas placering. Funkar ok.

Märkte att båten går för fort för min smak. Idag sitter det en 3 bladig black max propeller, jag funderar på vad som skulle bli vettig prop för mig. Vill sänka trolling farten, men inte tappa för mycket prestanda om det är möjligt.

20230809_203706.jpg

• Like 1
Posted

Ok, ser ju bra ut. Jag är rätt säker på att Mercury har ett trollingläge på motorn. Vet däremot inte hur man gör för att aktivera det. Alternativt att det va något som min fyrbladiga stålpropeller tillförde? Eftersom jag inte trollar har det inte varit aktuellt att kolla upp det. Minns däremot att jag prata just det med Mercury när de hälsa på i min monter på båtmässan. Jag ska kolla upp det.

Posted

Släng i ett drivankare?

Posted

Jo har 2 drivankare, funkar kanon, men det är ytterligare en sak att hålla reda på när man fiskar..

Kunde jag hitta en kompromiss där farten är acceptabelt låg, utan säckar vore jag glad

Posted
12 minutes ago Beretta sa:

Jonas, du har inte samma placering på givaren som din förra B18?? Var du inte nöjd med den placeringen?

Jo. 
Och båda placeringarna är rätt. Om du jämför båtarna ser du att Ockelbo förändrat akterspegeln mellan 2018 och 2022. I mitt fall påverkar det även hur jag kan placera Talonen i förhållande till givaren. Och som du ser har jag även ett nytt och betydligt större justerbart givarfäste på nya båten

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

@Jonas motorfästet för frontmotorn du skriver att det är original. Original ifrån Minn Kota eller Ockelbo?

För havsöringsfiske vad är bäst där utav frontmotor och talon?

Posted

Original Ockelbo.

frontmonterat steg 1

Posted
8 minutes ago, Jonas said:

Original Ockelbo.

frontmonterat steg 1

👍

Tittar på uppgraderingar av min Buster XL ifrån 2013 på uppgraderingar att göra under vintern.

Posted

Här kommer en film som Lagunens Camping och stugor i Strömstad har gjort med mig i slutet av augusti där ni kan se min nya båt med nuvarande utrustning och hur jag använder den till mitt havsöringsfiske. 

• Like 1
  • 3 months later...
Posted

-36 grader här, 1 meter snö. Båten står miltals ifrån mig på vinterförvaring... aldrig som nu har jag längtat efter våren.

Jonas, kan du inte lägga upp några färska bilder och filmer på din B18CC? Känner att abstinensen är oerhört stoooor.

MVH L-O Landén

• Like 1
Posted
1 hour ago Beretta sa:

-36 grader här, 1 meter snö. Båten står miltals ifrån mig på vinterförvaring... aldrig som nu har jag längtat efter våren.

Jonas, kan du inte lägga upp några färska bilder och filmer på din B18CC? Känner att abstinensen är oerhört stoooor.

MVH L-O Landén

Det lät tufft😅

Här kommer lite från sista halvåret 

https://ockelboboats.se/jonas-nordigaards

• Like 1
Posted
12 hours ago, Jonas said:

Här kommer ett klipp från SVT Gokväll 21 december där jag och Martin Falklind är ute ihop: https://www.svtplay.se/video/jawvR4z/gokvall/tor-21-dec-2023-19-00?id=KRN1Jo1

spola till 17 minuter 32 sekunder

Klippet spelades in i mitten av juli.

Minken Nordigårds... ;)

Skaplig reklam på bästa sändningstid. Märkte du något efter programmet?

• Like 1
Posted
7 hours ago Bigsalmon sa:

Minken Nordigårds... ;)

Skaplig reklam på bästa sändningstid. Märkte du något efter programmet?

Det märks att det är stor skillnad på exponeringen jämfört med all annan media. Gokväll har kanske 800 000 - 1 000 000 tittare och det var flera personer jag inte hört från på 10-20 år som hörde av sig efter programmet + att det kommer fram en och annan som känner igen dig. Det var väldigt kul att få va med och visa upp den här delen av Sverige. Vi har en ovanligt vacker och fin miljö här och ett öringfiske i skärgårdsmiljö som jag tycker är svårmatchat.

Nu längtar man till första april🤗

• Like 1
Posted
På 2024-01-05 at 15:14 Fisk sa:

Vad har du för rigglängd på elmotorn?

Jag har kört 60” på min Ulterra. Det är perfekt.

Har däremot beställt en ny till våren. Riptide Instinct Quest WR https://www.comstedt.se/blog/368637/minn-kota-lanserar-nya-produkter

förhoppningsvis hinner jag få den till båtmässan i Göteborg om du vill komma förbi och kika? Ska dra igång med utlottning av fribiljetter i nästa vecka :)

Posted
6 hours ago, Jonas said:

Jag har kört 60” på min Ulterra. Det är perfekt.

Har däremot beställt en ny till våren. Riptide Instinct Quest https://www.comstedt.se/blog/368637/minn-kota-lanserar-nya-produkter

förhoppningsvis hinner jag få den till båtmässan i Göteborg om du vill komma förbi och kika? Ska dra igång med utlottning av fribiljetter i nästa vecka :)

Hoppas jag får möjlighet att komma förbi och kika 🙂