Jump to content

Recommended Posts

Posted

Väldigt stor skillnad på det båtfiske som jag ibland bedriver och detta fiske.

Skulle nog vilja säga att det är som två olika världar, du åker fram på stora vatten och jag färdas i vatten där knappt båten ryms🙂

Men hur som ett bra reportage👍

God fortsättning på det nya året och jag önskar alla ett bra skitfiskeår🙂

//Tomas S

• Like 2
Posted (edited)

Du Jonas!...

Du är välkoimmen te Kiruna nångång...å visa dina färdigheter..med dina prylar.!:)

Edited by Ismo
  • Like 1
Posted
9 hours ago Ismo sa:

Du Jonas!...

Du är välkoimmen te Kiruna nångång...å visa dina färdigheter..med dina prylar.!:)

Det fungerar precis lika bra att fiska som jag gör i fjordarna/havet i en fjällsjö. Allt jag gör i fjordarna är 100% överförbart till fjällmiljö. 

• Like 1
Posted
1 hour ago Beretta sa:

Jonas, varför byter du elmotor?

Det är en helt ny generation minnkota motorerer med ny teknik som lanseras nu. 
Sen får vi se hur mycket bättre den nya är i praktiken? Jag får återkomma med det i slutet av april när jag använt motorn ett tag.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
Posted
På 2023-08-12 at 16:58 Jonas sa:

Jo. 
Och båda placeringarna är rätt. Om du jämför båtarna ser du att Ockelbo förändrat akterspegeln mellan 2018 och 2022. I mitt fall påverkar det även hur jag kan placera Talonen i förhållande till givaren. Och som du ser har jag även ett nytt och betydligt större justerbart givarfäste på nya båten

Hej och tack för bra tråd om denna finfina båt. Jag har köpt en från 2016 och använder givarfästet som är fabriksmonterat. Det fungerar väldigt dåligt och jag tappar botten vid väldigt låg fart.

Vilken placering ska jag välja? Och hur gör jag om jag ska sätta ett nytt fäste? Känns läskigt att göra hål i skrovet under vattenytan.

Jag lägger med ett par bilder från placeringar som nämnts tidigare.

IMG_1019 Copy.jpeg

IMG_1013 Copy.jpeg

Posted
18 minutes ago Emiliaskersund sa:

Hej och tack för bra tråd om denna finfina båt. Jag har köpt en från 2016 och använder givarfästet som är fabriksmonterat. Det fungerar väldigt dåligt och jag tappar botten vid väldigt låg fart.

Vilken placering ska jag välja? Och hur gör jag om jag ska sätta ett nytt fäste? Känns läskigt att göra hål i skrovet under vattenytan.

Jag lägger med ett par bilder från placeringar som nämnts tidigare.

IMG_1019 Copy.jpeg

IMG_1013 Copy.jpeg

Orginalfästet funkar inte med större givare så bara ta bort det som jag gjort.

du ska välja en placering så givaren hamnar mellan lamellerna under båten. Du vill inte får turbulent vattenström från en lamell mot givaren. 
anledningen att de är placerade olika på båtarna är att givarfästet inte finns på de nyare båtarna.

Din båt ser förmodligen ut ungefär som min 2018 båt? 

sen rekommenderar jag att du köper en kavitationsplatta från Comstedt om den passar till din givare. Plattan tar bort sprut från givaren och ger betydligt bättre mottagning i högre fart.

borra hål i skrovet. Skruva fast med skruv i rostfrittstål. Lägg i lite sikaflex i hålen innan du skruvar fast.

på andra bilden sitter givaren lite högt. Jag la till två plastplattor som sänkte givaren ungefär 2cm innan jag blev nöjd.

senaste bilden är perfekt. Givarfästet har jag köpt på comstedt.

Posted
4 hours ago Jonas sa:

Orginalfästet funkar inte med större givare så bara ta bort det som jag gjort.

du ska välja en placering så givaren hamnar mellan lamellerna under båten. Du vill inte får turbulent vattenström från en lamell mot givaren. 
anledningen att de är placerade olika på båtarna är att givarfästet inte finns på de nyare båtarna.

Din båt ser förmodligen ut ungefär som min 2018 båt? 

sen rekommenderar jag att du köper en kavitationsplatta från Comstedt om den passar till din givare. Plattan tar bort sprut från givaren och ger betydligt bättre mottagning i högre fart.

borra hål i skrovet. Skruva fast med skruv i rostfrittstål. Lägg i lite sikaflex i hålen innan du skruvar fast.

på andra bilden sitter givaren lite högt. Jag la till två plastplattor som sänkte givaren ungefär 2cm innan jag blev nöjd.

senaste bilden är perfekt. Givarfästet har jag köpt på comstedt.

Tack för svar Jonas,

Jag har en ganska liten givare, en TM150M som är monterad originalfästet. Det ser ut som det du hade 2018.

Båda dina placeringar ser ut att vara lite djupare ner än vad jag har läst är rekommenderat. Jag har förstått det som att underdelen av givaren vara i samma nivå som undersidan av skrovet. Menar du att du har 2 cm under det? Jag ska pröva att sänka ner och se vad som händer.

Har du testat med annan vinkel?

Har en kavitationsplatta effekt också på sån liten givare tror du?

Om inte nåt av ovenstående får effekt blir det att ta upp båten och flytta givaren i sidled närmare motorn.

Posted
På 2024-03-31 at 16:41 Emiliaskersund sa:

Tack för svar Jonas,

Jag har en ganska liten givare, en TM150M som är monterad originalfästet. Det ser ut som det du hade 2018.

Båda dina placeringar ser ut att vara lite djupare ner än vad jag har läst är rekommenderat. Jag har förstått det som att underdelen av givaren vara i samma nivå som undersidan av skrovet. Menar du att du har 2 cm under det? Jag ska pröva att sänka ner och se vad som händer.

Har du testat med annan vinkel?

Har en kavitationsplatta effekt också på sån liten givare tror du?

Om inte nåt av ovenstående får effekt blir det att ta upp båten och flytta givaren i sidled närmare motorn.

Givaren ska placeras lite under skrovet. Den ska även vinklas några grader så den pekar lite lätt upp mot skrovet så vattnet pressas mot den när man kör.

montera så givaren hamnar så nära akterplattan som möjligt. Du vill ha minimalt avstånd mellan givaren och kölen. Vad jag kan se är det inte möjligt att använda kavitationsplatta till den givaren.

• Like 1
  • 1 month later...
Posted
På 2024-04-03 at 08:27 Jonas sa:

Givaren ska placeras lite under skrovet. Den ska även vinklas några grader så den pekar lite lätt upp mot skrovet så vattnet pressas mot den när man kör.

montera så givaren hamnar så nära akterplattan som möjligt. Du vill ha minimalt avstånd mellan givaren och kölen. Vad jag kan se är det inte möjligt att använda kavitationsplatta till den givaren.

Tack för tipsen! Om jag förstår allt riktigt skal jag på min båt montera givaren på samma plats som du har på bilden från 2018, och med fördel använda ett justerbart fäste från Comstedt. På så vis kan jag också utan att ta upp båten justera djup och vinkel på givaren. Riktigt?

Mvh Emil

Posted

En klassiker från min gamla trollingbåt (vi bytte elektronik ofta, då vi testade marinelektronik för Fiskejournalen) är att helt sonika montera en tryckimpregnerad regel som man målar med bottenfärg.

P.s.s.  är det förbannat enkelt att justera givaren. Utan att stöka till det med gelcoat eller då 'plåt'...

Redneck inginuity...

--

Tänk på ur skrovet ligger i vannet _vid plan_ resp. _under planingströskeln_  (a.k.a. 'fören pelkar 'max upp innan det börjar plana') resp. 'normal trolling-/kryp-fart'...

När du är uppe i plan är det inte jättemycket av skrovet som är i vannet... 

Posted
On 1/19/2024 at 8:06 AM, Beretta said:

Okey, vad är det som ska bli "mycket bättre"? Vad är deras säljargument?

Same, same - but different?

;)

Posted
På 2024-05-11 at 18:34 Emiliaskersund sa:

Tack för tipsen! Om jag förstår allt riktigt skal jag på min båt montera givaren på samma plats som du har på bilden från 2018, och med fördel använda ett justerbart fäste från Comstedt. På så vis kan jag också utan att ta upp båten justera djup och vinkel på givaren. Riktigt?

Mvh Emil

Du kan montera direkt mot skrovet. Givarfästet är snyggt men vill du spara några kronor kan du skippa det. 
du behöver ingen funktion för att höja och sänka givaren. 

Posted
På 2024-01-19 at 08:06 Beretta sa:

Okey, vad är det som ska bli "mycket bättre"? Vad är deras säljargument?

Nu har jag kört med nya motorn ett tag. Typ en trettio turer.

det är brutal skillnad i kvalitetskänsla. Motorn är betydligt tightare byggd. 
den väger också dubbelt upp. Typ 60kg.

Kraften i motorn är helt annan. Med min gamla ulterra 80lb 24v gjorde båten 2,6 knop. Med nya med motsvarande spec gör den 3,5 knop. 
nya fjärrkontrollen är överlägsen. Touchen från gamla i-Pilot lunk är borta och  u använder man två AA batteri istället (håller ca en vecka).

Om man får problem med batterihaveri är motorn enkel att tilta. Omöjligt med gamla.

Jag gör av med ca 20% batteri på en normal guidedag. (Dubbla litium 100 kopplade i 24v)

kan även nämna att motorn är så stark att jag fortfarande kan navigera i storm. Körde 5 timmar i 20-23 m/s 14 april (söndag sea trout open). Gamla motorn palla ungefär 13-14 innan jag fick slå på vanliga motorn som stöd.

listan kan göras lång, återkommer.

Vill man ha en fantastisk motor med senaste tekniken (borstlös drivning) är den helt outstanding.

Posted

Just det. En 60” Instinct quest WR är ungefär 15cm kortare än en 60” Ulterra så jag kör  en 72” rigg på min nya.

Posted

Om vi kör på Comstedts listpriser så är det det här du behöver om du vill kopiera min lösning:

https://www.comstedt.se/produkt/riptide-instinct-quest-wr
72” 24/36v  90/115lb Instinct quest WR

https://www.comstedt.se/produkt/exide-equipment-li-ion-12v-2
2x EV1300S 12V 100amp + en väl tilltagen kabel för att parallellkoppla batterierna till 24v.

https://www.comstedt.se/produkt/tbs-omnicharge2-24v-20-30a
Har en 24v 20amp till elmotorn och en 12v 40amp för förbrukning (Lion 100amp samt startbatteri 72amp /orginal) installerad

https://www.comstedt.se/produkt/anslutningssats-for-minn-kota-2

https://www.comstedt.se/produkt/mka-58-forstarkningsplatta

https://www.comstedt.se/produkt/rta-55-faste-komposit-quest-rt

https://www.comstedt.se/produkt/mkr-30-fjarrstrombrytare

Posted

Sen har jag valt att ta bort gångjärnen och skruva fast luckan i fören med popnitskruv i aluminium/rostfritt. jag har kvar orginalmotorfästet från Ockelbo. För att få det att funka utan att positionera om fästet och borra nya hål så behövde jag förstärkningsplattan. Jag tänker att om man gör det här rätt från start och vi tar fram ett lite bredare motorfäste på Ockelbo så kan man skippa förstärkningsplattan. Både nya snabbfästet och förstärkningsplattan är brutalt dyra så jag skulle nog överväga att skippa det om man vill spara in någonstans. Motorn väger 60kg så det är oavsett ingen smidig sak man lyfter av och på som gamla varianten.

Ska beställa en ny lucka i 4mm aluminium vid tillfälle och göra om motorinstallationen så den blir perfekt. Men det har inte hunnits med än. Det var lite panik att få på den innan sportfiskemässan så därför han vi inte få hem allt och göra det rätt från start.

Oavsett funkar nuvarande lösning bra så det här handlar mer om en kosmetisk förbättring att få en ny lucka utan borrhål för gångjärnen och att vi kan se hur man kan installera motorn med tajtast lösning. Jag återkommer när jag haft tid att fixa med det.

• 3 months later...
Posted
On 9/29/2021 at 10:05 AM, Jonas said:

Hej @richardr

Såg du fixa aviseringen (för er andra som är intresserade så klickar man i högst upp till höger att man vill följa ämnet)

Jag kan ta lite fler bilder så du ser exakt hur jag gjort, återkommer med det.

Vridlåset låser luckan. Spännet som sitter original är en för vek lösning. Jag har inte hunnit med att gå vidare med min ide att skruva fast hela luckan än men jag tror fortfarande det är det optimala. Med det sagt har jag haft båten i tre och en halv säsong nu. Tippar att jag har runt 700-800 timmar gång enbart med elmotor nu och luckan håller än.

Blindmuter... det är det man använder till luckan bak. Jag har ett gäng såna liggande men jag har inte kommit på/kollat upp hur man fäster dem? Att få i dem uppifrån är ju inga problem men när motorn drar igång blir belastningen på dem tuff så de måste ju sitta stenhårt underifrån med? Måste bara kolla upp hur de funkar sen är jag redo att testa min nya lösning.

image.jpg

@Jonas jag har fortfarande inte monterat min elmotor. Såg att du hade bytt till nya modellen av B18. Har du "förstärkt" främre luckan för montering av elmotorfästet som vi diskuterat tidigare?

Posted

@richardr ja, vi skruva fast luckan. Min nya motor är ju på 90lb vid 24v (115lb vid 36V).

tycker inte man behöver det om du kör ulterra 24v men nya Instinct quest WR är brutalt mycket starkare och samtidigt mycket energisnålare. Som exempel så gör båten 3,5 knop med nya motorn. Tror den gjorde 2,6 med ulterra.

måndag tisdag guidade jag två hela dagar och hade 65% kvar på batterierna utan att ladda efter andra dagen.
faktum är att jag mätt förbrukning på resp hastighet per batteri i speed 1-10. Finns säkert någon nörd som gillar det. Lägger upp bilder. Jag har två Exide Lithium 1300S 12v  bluetooth kopplade i 24V och bilderna anger förbrukning mätt på ena batteriet.

IMG_4294.png

IMG_4295.png

IMG_4296.png

IMG_4297.png

IMG_4298.png

IMG_4299.png

IMG_4300.png

IMG_4301.png

IMG_4302.png

IMG_4303.png

Posted
1 hour ago richardr sa:

@Jonas Kul att det fungerar bra med nya elmotorn.

Hur har du skruvat fast luckan?

Gängade popnitar i aluminium och syrafast rostfria torxskruv. Vi borra hål och skruva fast originalluckan. Tog av gångjärnen till luckan. Ska beställa en ny lucka och göra det perfekt till nästa mässa (båtmässan Gbg början feb). Oavsett funkar det perfekt med nuvarande lösning så det är mer av estetiska skäl jag vill ha en ny lucka.

Posted
11 hours ago, Jonas said:

67994AB4-3DA9-430F-B20B-D8ED29D6429D.jpeg

0911D3F6-A7E6-4432-A825-03A67450BCA5.jpeg

@Jonas

tack för bilderna. Vet du vilken blindmutter/blindnitmutter du valde?

Behöver elmotorn komma så långt fram som du har monterat eller går det dra in fästet bakåt så man inte får så mycket överhäng?