Hoppa till innehåll

Tips på lina önskas...


pavloshundar

Recommended Posts

Skulle vara mycket tacksam om någon skulle kunna ge mig ett tips på en lina till ett par spön jag har. Fiskar med dem i små rinnande vatten där det ofta är trångt bakom med buskar och höga bankar som gör att bakåtkast är nästintill omöjligt... Spöna är ett glasfiberspö 7’ # 3-4 och ett splitcanespö 6’6” #4 båda med en parabolisk aktion....  skulle vilja ha förslag på en lina som laddar spöt med bara någon/några meter av linan utanför spöspetsen. Fiskat/provat med ”vanliga” Wf linor och även silkeslinor men  tycker inte att jag får det där skjutet i linan jag skulle vilja ha... tack på förhand för alla tips...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så ser det ut som om linan är slutsåld... någon som kan ge tips på annan återförsäljare än direkt från Barrio .... som kan ha den i lager.... bra om man skulle slippa betala skatter och tullavgifter nu när England valt att lämna EU.....  fler tips på fler linor mottages tacksamt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Barrio har ju enbart direktförsäljning så den möjligheten kan du räkna bort. Däremot kan jag gå i god för att linan är värd sitt pris även med skatt & tullavgifter pålagda - det är en riktigt, riktigt bra lina för trånga länen och fungerar jättebra även för "normala" distanser & förhållanden.

Ett alternativ kanske kan vara Orvis Superfine-lina? Vet inte om den finns kvar men kan möjligen vara värd att leta efter. Hört flera användare som använder den just på sina mjuka Superfine-spön och är helnöjda. Kort klump!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt vänliga svar... ja, många har mycket gott att säga om Barrios linor... synd att den är slutsåld... kanske finns någon på forumet som har den liggandes och inte använder den.... ska söka och läsa på om Orvislinan .... får se var man landar med för lina att prova...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kollar på lite samma saker. kollar på linor till glasfiberspön och splitcane i klasserna 3-4. Inte testat denna lina ännu utan mer lagt timmar på att läsa på om olika linor. Landat i att jag ska testa Rio Single Hand Spey. Den ska ladda snabbt, vara överraskande bra på överhandskast men framförallt väldigt bra för roll/spey vilket ju kan vara trevligt med mycket buskar bakom. Det jag är lite orolig för är hur bra den är på att presentera små torrisar.

Annars kör jag Rio Gold och Rio Perception idag och egentligen har jag inte så mycket att klaga på...Mer varit på jakt efter en lina som kanske är snäppet vassare när man har mycket vegetation bakom sig. Vill testa Royal Wulf TT också då den ska vara grym på att presentera torrisar och för roll/spey men den ska vara sämre på att ladda spöt med lite lina ute, spec för nybörjare/sämre kastare vilket jag ändå klassar mig själv som så inte vågat testa den ännu. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Skrölkungen sa:

Vill testa Royal Wulf TT också då den ska vara grym på att presentera torrisar och för roll/spey men den ska vara sämre på att ladda spöt med lite lina ute

TT är bra lina till era behov, funkar över & underhands kast lika bra och hjälpar med torrfluga presentationerna. Rekommenderar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

För mig är det naturligt att köra med en lätt Skagit lina ex OPST 200gr= 13 g/4,1m + en spets på vad man gillar. Allt mellan 5/7/ 10fot. Detta konceptet använder jag till mina 10/11 fot/ # 2-3.  Belackarna säger att det plaskar med Skagit men det är bara skitsnack från dom som inte vet. Allt handlar om kastteknik alltså inte så mycket om linan Jag kan med mina linor servera den skiraste lilla torrfluga utan att det plaskar.

Ett tips är att titta på yOU-TUBE där finns mycket som handlar om sk Micro Skagit. Korta spön i små vatten. Kolla gärna på danskan Silja Longhurst när hon fiskar med Micro skagit. 

Redigerad med berndt
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era tips, uppskattas mycket. Tittat på föreslagna videon (tack Berndt) och andra... finns massor av tips att hämta på nätet...(fiskesugen blir man) och läst på om de olika linorna mm ni tipsat om. Kommer absolut att prova på att fiska med något av de spön jag har med en Rio intouch Single hand Spey lina jag köpt och det blir nog att även skaffa något nytt spö i #3-4 och även prova med några av Splitcane spöna jag har... mycket man vill prova på när det är något nytt som det är för mig... får väl försöka sälja av något av splitcanespö för att kunna köpa/byta åt mig lite nya prylar att prova på.... extra sugen att testa spön i de lägre (#2-4) klasserna...

Redigerad med pavloshundar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pavloshundar sa:

Tack alla för era tips, uppskattas mycket. Tittat på föreslagna videon (tack Berndt) och andra... finns massor av tips att hämta på nätet...(fiskesugen blir man) och läst på om de olika linorna mm ni tipsat om. Kommer absolut att prova på att fiska med något av de spön jag har med en Rio intouch Single hand Spey lina jag köpt och det blir nog att även skaffa något nytt spö i #3-4 och även prova med några av Splitcane spöna jag har... mycket man vill prova på när det är något nytt som det är för mig... får väl försöka sälja av något av splitcanespö för att kunna köpa/byta åt mig lite nya prylar att prova på.... extra sugen att testa spön i de lägre (#2-4) klasserna...

Testa du dina canespö, linan betyder mer än vad spöt gör. Själv har jag provat över 130 olika spön. Men inte hittad något dåligt spö. Däremot är det fel lina på spöt kan det kännas riktigt dåligt. Jag kan utan vidare påstå att linan betyder mer än 95%. Fel lina på rätt spö kan kännas katastrofal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, Fase said:

Har du kollat på RIO Creek? Har själv inte fiskat med den men hört att den ska vara bra vid fiske där det är trångt och man behöver göra kast med bara några meter lina ute. Jag tror att den är en linklass tyngre än vad klassen på asken visar.

Jag har provat Creek linan, och jag tyckte den vände över för kraftigt för att vara lämplig för torrflugefiske, sen är den en klass tyngre, Barrio linan däremot är rättklassad och presenterar torrflugor väldigt bra för att vara en kortklumpslina.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Cortland troutboss #4 är klockren! Grymt skjut i linan! Ingen annan lina behåller skjutegenskaperna så länge har fiskat ca 30 gånger och fortfarande lika bra! Fiskar med orvis superfine Carbon #4 och det är ett mjukt spö! 

Redigerad med Seppo Cortland Pro Team
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Guideline Fario Tactical verkar vara en intressant kortklumpslina, den är en klass tyngre än AFTM, men det går ju att köpa en klass lägre om man tänkt använda den till ett mjukt spö, jag väntar på att Barrio ska få ordning på tillverkningen, men det ser mörkt ut att få tag i en lina från UK i dessa dagar så jag funderar själv på denna lina för fiske i mindre vattendrag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du sugen på ett till alternativ är jag övertygad om att nam M-Style WF4F är en Lina som passar bra med. Nam har verkligen lyckats med sitt linprogram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jonas said:

Är du sugen på ett till alternativ är jag övertygad om att nam M-Style WF4F är en Lina som passar bra med. Nam har verkligen lyckats med sitt linprogram.

Såg den, men jag vet inte hur dom tänker, en klass 4 har en klump på 7 meter som väger 11g! det är ju helt sanslöst, dvs 2 klasser tyngre än standard....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...