Hoppa till innehåll

Tips på lina önskas...


pavloshundar

Recommended Posts

On 4/9/2021 at 3:26 PM, sn said:

Rekomenderar Rio lightline.

Funkar perfekt till långsamma spön, och i trånga situationer. Jag kör med Sage circa #3 och lightline wf modellen.

Ja den är hyfsat bra, men jag tycker den slår över för hårt, jag behövde en väldigt lång tafs för att den skulle presentera tillräckligt bra för mina krav.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Ixoye said:

Ja den är hyfsat bra, men jag tycker den slår över för hårt, jag behövde en väldigt lång tafs för att den skulle presentera tillräckligt bra för mina krav.

Håller med att man måste anpassa kastet, men det är en vanesak. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 2/19/2021 at 4:07 PM, berndt said:

Testa du dina canespö, linan betyder mer än vad spöt gör. Själv har jag provat över 130 olika spön. Men inte hittad något dåligt spö. Däremot är det fel lina på spöt kan det kännas riktigt dåligt. Jag kan utan vidare påstå att linan betyder mer än 95%. Fel lina på rätt spö kan kännas katastrofal.

håller med dej Bernt. Det är som man och hustru,lirar inte det får man byta eller bli utbytt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns många linor, cortland TB, rio creek som någon nämnde, SA smouth creek . GL fario tactical. Kort framtapering är att föredra, känner man sen för det kan man gå upp en klass om du inte väljer Rio creek eller cortland Tb dom är redan en klass tunga. Vilket i och för sej även GL tactical är men den har inte så kort framtapering.

Det är en djungel. Var ute och fiskade med han som tar fram guidelines grejor och han föredrar en vanlig wf lina som typ peachen. Det håller jag med om, funkar överallt och har kort framtapering.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/21/2021 at 5:03 PM, Ola Mörrum said:

Finns många linor, cortland TB, rio creek som någon nämnde, SA smouth creek . GL fario tactical. Kort framtapering är att föredra, känner man sen för det kan man gå upp en klass om du inte väljer Rio creek eller cortland Tb dom är redan en klass tunga. Vilket i och för sej även GL tactical är men den har inte så kort framtapering.

Det är en djungel. Var ute och fiskade med han som tar fram guidelines grejor och han föredrar en vanlig wf lina som typ peachen. Det håller jag med om, funkar överallt och har kort framtapering.

Vilken tapering man föredrar beror ju på vad man använder för flugor, för delikata presentationer med små torrflugor är en lång avsmalnande framtapering att föredra, peachen har väl en normal framtapering, varken kort eller speciellt lång för att passa till det mesta, det jag gillar med Barrios smallstream är att den trots kort klump har en hyfsat lång framtapering som gör den lämplig för torrflugefiske på kort distans, GL fario tactical påminner mycket om Barrios lina, men den är en klass tyngre, så med den bör man gå ner en linklass för att få likvärdig prestanda.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Ixoye said:

Vilken tapering man föredrar beror ju på vad man använder för flugor, för delikata presentationer med små torrflugor är en lång avsmalnande framtapering att föredra, peachen har väl en normal framtapering, varken kort eller speciellt lång för att passa till det mesta, det jag gillar med Barrios smallstream är att den trots kort klump har en hyfsat lång framtapering som gör den lämplig för torrflugefiske på kort distans, GL fario tactical påminner mycket om Barrios lina, men den är en klass tyngre, så med den bör man gå ner en linklass för att få likvärdig prestanda.

Jo, men för lätt fiske (nu tänker jag ur eget perspektiv) bortsett från den stora sländan, är det inte så stor skillnad på flugorna.

En lina med kort tapering får ett kraftigare överslag än en triangeltaperad. 

Vad har peachen, 2,5 m framtapering, är kort tycker jag. Den enda av ovan nämnda linor som har kortare framtapering är TB:n.

Oavsett är det en fördel vid korta kast med kort framtapering. 

Sen anpassar man tafsens längd också till flugan storlek.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Ola Mörrum said:

Jo, men för lätt fiske (nu tänker jag ur eget perspektiv) bortsett från den stora sländan, är det inte så stor skillnad på flugorna.

En lina med kort tapering får ett kraftigare överslag än en triangeltaperad. 

Vad har peachen, 2,5 m framtapering, är kort tycker jag. Den enda av ovan nämnda linor som har kortare framtapering är TB:n.

Oavsett är det en fördel vid korta kast med kort framtapering. 

Sen anpassar man tafsens längd också till flugan storlek och fiskesituation.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...