Hoppa till innehåll

Kapa klinga?


jenslund

Recommended Posts

51 minutes ago, jenslund said:

Har en 10fots 8# klinga som ska bli kustspö. Hur kommer en eventuell kapning av buttdelen påverka aktionen? Antar att det blir mindre styvt. För att få samma klassning,  bör jag kapa även toppen en smula? 

Jag tror att ditt antagande om att klingan blir mjukare är riktig, åtminstone är det min erfarenhet. Du förlorar  en del kraft i butten, något som kan innebära att spöet kommer bära även en lättare lina väl.

Men jag skulle inte ge mig på toppen! Iaf inte utan att testa först med kapad underdel och intakt topp. Tejpa ringarna på spöet först och provkasta med de linor du tänker använda. Känns det inte som du vill kan du kapa lite på toppen, men jag tror inte det tillför något positivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om du kapar toppen blir spöt snabbare och styvare dvs du går upp i klass. Jag har ett äldre LOOP HM kolfiber som var 9,6 fot klass 6 som gick av i toppen ca 6-7 cm och det blev en klass 7 i stället. Ett kortare spö blir snabbare (fysikens pendellag). testa ett äldre spö, vad händer med kastningen om du flyttar handen ovanför handtaget och kastar med olika linor?? Ändras spöts aktion? jag tror att klassningen inte skiljer så mycket??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara värt att prova olika ringsättningar innan du börjar kapa klingan.

Ta bort alt. lägga till en spöring eller två påverkar ju aktionen.

Enbenta spöringar kan göra aktionen följsammare, och tvåbenta snakeringar styvar upp klingan,....eller varför inte blanda en och tvåbenta och se vad som händer.

När ändå ringarna är bortplockade, så kan man vrida klingan och flytta "ryggraden" ,och på så sätt ändra aktionen.

Har provat det själv och man kan förändra spöets aktion betydligt.

Funkar inte det, är det bara fram med sågen. ?

Redigerad med osdmike
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...