Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

har någon erfarenhet av kajaken - Native Titan 10.5 - lite sugen på att införskaffa en kajak för å/sjöfiske samt kustnära havsöringsfiske!

Tackar!

//Czech

Posted

Just den har jag ingen koll på men min favorit är Native Watercraft Slayer Propel 10. Är den modellen ett alternativ så kan jag berätta mycket om den. Jag föredrar den modellen på grund av att jag tycker den ger en perfekt balans mellan vikt, storlek, bärighet. Använder den i sjö, forsar och till havsöring på havet.

Posted

Jag var och kollade på titanen i fredags. Den väger 44 kg så inget du slänger upp på taket själv på ett smidigt vis. Tar du den med trailer så visst. Väl i vattnet är den ju däremot superfin.

Är du i Gbg något så finns båda modellerna på lager vid butiken på Ringön. http://www.plums.se, - Mats Lodalen Där kan man lägga i och testa utanför butiken med. Kan nämnas att den här butiken även har ett extremt välsorterat och bra sortiment med RAM-fästen som lagerförs i butiken.

men som sagt... du vet min rekommendation. Jag började ju med Hobie 2005 och har haft massor av kajaker sen dess. Jag tycker inget slår Native Slayer 10 Propel när man jämför vikt, funktion, kvalitet och stabilitet. Den kajaken är fantastisk för skandinaviska förhållanden från kust till fjäll. Det går även utmärkt att lägga två ovanpå varandra och ta med på tackräcket på bilen.

• Thanks 1
Posted
8 hours ago CZECH sa:

Blev en Slayer 10 Propel

Tack Jonas för din input! 

Du kommer älska den?? Det är bästa modellen som existerar på marknaden just nu tycker jag.

Jag har lite ramfästen för ekolod osv till min med. Passar fint i railsen och man slipper göra åverkan på kajaken. Ska du exempelvis vertikala gös/abborre är det schysst. Kan ta några bilder på det om du vill? Det är en djungel med RAM så det är lätt att man köper massa onödigt i början....

Fiskar jag fluga brukar jag däremot hålla kajaken så ren jag kan. Möjligtvis att jag har på mobilfästet. Men det beror lite på... fiskar jag havsöring är kajaken ren. Fiskar jag gädda, abborre och gös är det grymt bra att ha på ett ekolod med sideimage... 

En supertrevlig grej med native är att tramprörelsen är cyklisk så om man står och fiskar och driftar in i en vik exempelvis så kan man bara böja sig ner och snurra några varv bakåt med med handen så man inte driftar för nära en plats man fiskar av.

Jag har ett ankare som jag alltid lämnar hemma numera... jag använder det inte, skulle säga att det är ett onödigt köp. Med hobie var det intressant men inte till native.

Paddel... har jag bara med om jag ska åka i fors för att kunna styra mig igenom forsarna. Aldrig annars. Funkar perfekt med nån enklare delbar historia.

Har du vulgatafiske i vår kommer du älska kajaken... man tar sig nog ett par hundra meter på någon minut så man blir sjukt effektiv vid fiske på vakande fisk. Kajaken maxar 3,5 knop och marschar i 2-2,5 knop.

Säg till om du passerar Orust så kan vi ta en tur ihop om du har lust? Har några finfina platser för både havsöring och gädda/abborre✌??

Posted

Tackar för alla tips!

intresserad där av dina fästen! Till abborrfisket vill jag ha ett lod på plats (vilket även det är ett nytt område för mig) 

Som du säger till Havsöringsfisket blir den clean!

Orust låter intressant

• Like 1
Posted

Satsa på ett lod på mellan 7-10 tum med side imaging givare.

Jag kör oftast med Solix 10 MSI+ https://www.comstedt.se/produkt/solix-10-chirp-msi-g3 men det är lite overkill om man inte känner att man vill ha allt den erbjuder inkl touch screen som ja själv älskar. jag har ju två såna skärmar i min båt så den ena flyttar jag mellan kajaken och båten.

Ett riktigt bra lod i billigare prisklass som jag också kör med är det här: https://www.comstedt.se/produkt/helix-7-chirp-msi-g3

Humminbird har som jag ser det en överlägsen skärpa i sin side imaging givare med mega imaging+ https://www.comstedt.se/innovativ-teknik/humminbird/mega-imaging och den är riktigt bra redan med 7' skärm. vill du gå upp en nivå på Helix är 9' mest prisvärd tycker jag.

Jag tycker Humminbirds Autochart Live funktion är superbra https://www.comstedt.se/innovativ-teknik/humminbird/autochart-live och jag har ju loggat mina sjöar med det sen det kom för 10 år sen så för mig är Humminbird ett givet val.

Vill du ha ett billigare och väldigt prisvärt alternativ tycker jag att Raymarines Elementserie med HV givare är fin med. Jag har 7:an och den har ett mycket enkelt och bra gränssnitt https://www.raymarine.se/element-series/element-hv.html

Överlag är 7' en väldigt bra storlek för kajak.

Ska du ha ett sjökort till lodet så kan jag verkligen rekommendera Navionics Platinum+ (South Sweden borde bli bra för dig) som har Google Earth inbyggt så man kan välja det som overlay. https://www.comstedt.se/produkt/navionics-platinum-xl3-micro-sd Det går även att tona in autochart live i satellitvyn, för sjöar där det saknas sjökort är det kanon om man kan köra med sattelitvy och sen bygga egna sjökort med bottenkurvor. side imaging är super för att hitta grynnor och intressanta bottenstrykturer och sen kör man över några vändor och bygger ett sjökort när man hittat en het plats. 

Jag använder även sattelitfunktionen när jag fiskar havsöring med båten, se bilder på det i tråden nedan så ser du snabbt fördelen med att navigera på sattelitvy när man fiskar grunt.  

Återkommer med bilder på RAMfästen

• Like 1
  • Thanks 1
  • 2 months later...
Posted

Hej Jonas,

Suverän information och tips om kajakfiske och ekolod. Jag är numera med pedalkajak och planerar inför ekolodsköp.

Funderade på en Garmin striker 7 eller 9,  men läste det du skrev om Navionics Platinum som verkar suveränt för havsöringsfisket, varför jag nog skall ta en titt på Humminbird också.

Jag har en fråga. Använder du aldrig ekolod för havsöringsfisket från kajak? Finns det inga fördelar med det, som att se fisken direkt i rännor eller längs djupkanter?

Posted (edited)

Fin och informationsrik tråd👍
Ruskigt kajsksugen nu, vrålnöjd med min Prowler-ring men marschfarten är sådär😂

Hur upplever ni som har propellerkajak att manövreringen är - alltså att komma i- å behålla kastposition?

Edited by losmopedo
  • Like 1
Posted

Hej @Curry.

Havsöringsfisket är för mig ett uppsökande fiske som handlar om att täcka stora ytor, hitta fisken, och sen stanna upp och fiska. Jag använder sattelitkartan för att få en bra blick över områden jag fiskar. Jag använder mig egentligen inte av funktioner som 2D,DI, SI till havsöring. SI (Side Imaging) kan däremot vara grymt för att identifiera nya fiskeplatser. Betar man av en kustlinje så kan man exempelvis ligga och köra med SI på. Ibland hittar man nya grynnor/rev som blir nya fiskeplatser. Jag använder däremot inte lodet till att identifiera fisk vid havsöringsfiske.

Jag är osäker på hur Garmins Bluechartsystem fungerar? Vet däremot att Garmin köpte upp Navionics typ 2019 och anledningen till det var väl att man ville komma åt deras marina kartsystem? Kan däremot inte minnas att jag sett någon navigera på sattelitkarta med ett garmin utanför hamnområden än så länge så osäker på om den funktionen är heltäckande i deras eget system? 

• Like 1
Posted
På 2021-06-03 at 09:57 losmopedo sa:

Hur upplever ni som har propellerkajak att manövreringen är - alltså att komma i- å behålla kastposition?

Det är just det som är grejen med trampkajak med propellersystem. det är enkelt att hålla position om det blåser eller strömmar. 

• Like 1
  • Thanks 1