Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har köpt på mig många klumpar och många gånger har jag glömt att skriva vilken klump det är. Vikt och längd är förstås inga problem, men finns det något sätt att ta reda på sjunkgraden?

Posted

Tidtagning i akvarium borde funka...??‍♂️ sjunkgraden räknas i IPS... inch per second.

filma gärna dig när du gör det här. Jag får lite Stig-Helmer känsla...?

• Like 1
Posted
10 hours ago Bigsalmon sa:

Jag har köpt på mig många klumpar och många gånger har jag glömt att skriva vilken klump det är. Vikt och längd är förstås inga problem, men finns det något sätt att ta reda på sjunkgraden

Sjunkgraden är nästan omöjligt att mäta då det beror på så många faktorer. Titta bara hur många sk Intermediate linor som dom lyckas lura på oss. Allt från hoover till fast. Sedan beror det mycket på vattnet. Det jag själv gör är att titta är att kolla i badkaret eller i anat stilla vatten vilka av mina linor sjunker snabbast/långsammast. 

Posted
10 hours ago, Bigsalmon said:

Jag har köpt på mig många klumpar och många gånger har jag glömt att skriva vilken klump det är. Vikt och längd är förstås inga problem, men finns det något sätt att ta reda på sjunkgraden?

Om du t.ex. vet att du har flera klumpar av ditten datten märke och modell så kan du ju iaf via att mäta diametrar rangordna efter sjunkgrad. 

Lite svårt att mäta en 10-14 meter lång lina i badkaret om inte hela linan är i samma densitet. Men mäta i framkant och i bakkant borde fungera någorlunda. 

Posted

Exakt sjunkhastighet är väl helt ointressant då de skiljer mellan olika märken.. 

De räcker väl att man finner ut om de är flyt el intermediat,sjunk 1-6??

Posted
19 hours ago, Bigsalmon said:

Tror du att det är ett problem, så testa att ha 7 olika Vision Ace tips med tillhörande spetsar och blanda ihop dem ?

Tur att stegen mellan klasserna är så små att det inte gör något om det blev lite fel här å där ?