Hoppa till innehåll

Fleece byxor eller fleece overall under vadarbyxorna?


Dorin_89

Recommended Posts

Hej,

Någon som har provat båda och kan ge lite tips?

Jag skulle vilja ha ett bättre lager 2 fleece men kan inte bestämma mig om jag ska ha byxor eller overall. Jag har använt byxor under flera år och det har fungerat bra men de är en aning tjocka vid vristen och bygger på lite..det blir lite tajt.  Skulle gärna vilja ha anpassade byxor för just vadare och fastnade lite på Visions.

Byxor kan man nog använda även under sommaren men frågan är om det blir för varmt med nalle? ?

Sen kikade jag lite på Guidelines bibs som också är intressanta...

 

Andra förslag på bra byxor ni använder?

Hjälp! ?

 

nalle_pants_new.jpeg

V5017-Nalle.jpeg

102468.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder bl a ett par tunnare Guideline fleecebyxor på sommaren och förra modellen av Visions "sparkdräkt" i Polarfleece under övrig tid. Den är grymt varm och komfortabel ? Kan inte tänka mig att de skall ha försämrat den till nya modellen men kolla gärna om den fortfarande görs i Polarfleece. Om så är fallet så kan jag rekommendera den förbehållslöst vid kallare väderlag.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bibs är ju skönt när det är riktigt kallt. Gärna så tjocka som möjligt Typ Polartec 300. Bibs blir däremot snabbt för varma när det blir varmare ute så ska man bara ha en grej så går de bort. Däremot höga pluspoäng för bra mysplagg i stugan med.

Jag använder i dagsläget stort sett enbart Aclima under. på sommaren kör jag med Woolnet https://www.aclima.se/webshop/dam/woolnet/underdel/woolnet-longs-w-jet-black-l-114121001-06-p0000000091

Är det kallt kör jag med Warmwool eller Double Wool (sjukt bra plagg, älskar Double wooljackan med) som är en kombination av warmwool och woolnet: https://www.aclima.se/webshop/herre/doublewool/underdel/doublewool-longs-man-103446-p0000003544

Vill man ha en grym friluftsbyxa som även är super under vadarna är det här utan konkurens det bästa plagget jag använt: https://www.aclima.se/webshop/herre/lars-monsen/byxor/lars-monsen-anárjohka-pants-man-103481-p0000003579 har kört dem i ett par år nu. supersnygga och grym funktion.

Varför så insnöad på Aclima med Merinoull?
Svaret är enkelt:

  • Alla plaggen är supersköna och har en grym kvalitet. Mina äldsta grejer är över 20 år gamla nu. Jag tror jag fick mina första plagg i samband med att jag jobba med Ola Skinnarmos Sydpolsexpedition 1998? 
  •  Man kan använda dem flera dagar i rad med hög aktivitet, en vecka i fjällen är inga problem, utan att de luktar illa.

Jag har typ redan allt som är bra från Aclima så jag ska faktiskt göra en helt egen testtråd för dem. De förtjänar verkligen att lyftas fram. Det blir inte bättre än så här. Just det... vill man absolut ha ett flugfiskemärke så är Loops underställ och tröjor brandade aclimaprodukter. dvs aclimaprodukter fast med en Looplogga på.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör också dubbla underställ, woolnet underst, ett lager merino till och ett par fleecebibs när det är riktigt kallt. Det blir mycket att gräva i när naturen tar ut sin rätt. ? 

Annars skönt att slippa glipa i midjan, men bibsen är det första som ryker när det bli lite varmare.

Men man får inte glömma bort fötterna! Kinkigast är att skorna är rymliga. Kör ett par tunna strumpor underst plus ett par ganska tunna ovanpå, och en extra neoprensocka utanpå vadarna.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill att allt ska kännas blött och lukta apa så finns ju bara ett material - ull. Särskilt merinoull.
Aclima gör jäkligt bra grejer, men glöm inte Der Schwenske originalen - Ullfrotté, made in Östersund! Nu för tiden heter det Woolpower och kostar djävulen, men det utvecklades för Svenska försvaret på 70 eller 80 talet. Woolpower 200 kan vara den bästa skiten som finns, och håller i minst en livstid. Aclimas tunna grej med nät, det är riktigt bra skit att ha under ett Ullfrotté-lager. Det kommer att fånga så förbannat mycket isolerande luft att det blir omöjligt att frysa. 

Om man vill vara riktigt varm i vadarna så är det viktigt att ha ett plagg under som skapar distans mellan dina ben och vattnet, alltså ett puffigt material. Vision har ju några, Patagonia har några, o.s.v. Jättebra att ha över ett lager med ull, men ha det inte direkt mot huden. Jag har själv ett billigt par med syntetisk stoppning från Urberg (Tomra padded pant) med dragkedja i hela sidan. Det går alltså lätt att ta av sig byxorna utan att ta av sig varken skor eller vadare när det blir för varmt. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack alla för engagemanget i frågan! ?

Det blev inte lättare att välja men så riktigt bra tips!

Jag har som sagt klarat mig bra med ett ett par merinoull HH som lager 1 och ett par fleece byxor som lager 2 i stort sett hela året. Det känns dock kallt vid låren när jag vadar ut i Bråviken och det är så pass kallt vatten som tex förra helgen 2 grader... Fötterna kändes dock varma med ett par Norska Eskimoull strumpor som jag använder jämt, simms G3 vadare och G3 vadarskor.

 

Det blir kanske svårt att hitta en allround lösning men av någon anledning gillar jag byxor.

Patagonia Nano Puff Pants låter intressant då jag använder jackan och vet att det är bra grejer.

 

Vet någon om Visions nalle byxor är lika tjocka som overallen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Jonas said:

Bibs är ju skönt när det är riktigt kallt. Gärna så tjocka som möjligt Typ Polartec 300. Bibs blir däremot snabbt för varma när det blir varmare ute så ska man bara ha en grej så går de bort. Däremot höga pluspoäng för bra mysplagg i stugan med.

Jag använder i dagsläget stort sett enbart Aclima under. på sommaren kör jag med Woolnet https://www.aclima.se/webshop/dam/woolnet/underdel/woolnet-longs-w-jet-black-l-114121001-06-p0000000091

Är det kallt kör jag med Warmwool eller Double Wool (sjukt bra plagg, älskar Double wooljackan med) som är en kombination av warmwool och woolnet: https://www.aclima.se/webshop/herre/doublewool/underdel/doublewool-longs-man-103446-p0000003544

Vill man ha en grym friluftsbyxa som även är super under vadarna är det här utan konkurens det bästa plagget jag använt: https://www.aclima.se/webshop/herre/lars-monsen/byxor/lars-monsen-anárjohka-pants-man-103481-p0000003579 har kört dem i ett par år nu. supersnygga och grym funktion.

Varför så insnöad på Aclima med Merinoull?
Svaret är enkelt:

  • Alla plaggen är supersköna och har en grym kvalitet. Mina äldsta grejer är över 20 år gamla nu. Jag tror jag fick mina första plagg i samband med att jag jobba med Ola Skinnarmos Sydpolsexpedition 1998? 
  •  Man kan använda dem flera dagar i rad med hög aktivitet, en vecka i fjällen är inga problem, utan att de luktar illa.

Jag har typ redan allt som är bra från Aclima så jag ska faktiskt göra en helt egen testtråd för dem. De förtjänar verkligen att lyftas fram. Det blir inte bättre än så här. Just det... vill man absolut ha ett flugfiskemärke så är Loops underställ och tröjor brandade aclimaprodukter. dvs aclimaprodukter fast med en Looplogga på.

 

Riktigt bra skrivet! Tack!

Kör du med Warmwool eller Double Wool  som ett lager under vadarna när det är kallt eller har du även lager 1?

Någon stor skillnad mellan dessa två byxor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dorin_89 sa:

Riktigt bra skrivet! Tack!

Kör du med Warmwool eller Double Wool  som ett lager under vadarna när det är kallt eller har du även lager 1?

Någon stor skillnad mellan dessa två byxor?

Det bästa är egentligen att börja med skaffa sig woolnet och warmwool var för sig. Då kan du enkelt anpassa efter rådande situation genom att köra dem var för sig eller tillsammans. 


Double Wool är dessa två plagg kombinerade i ett plagg. Så med dem har du en bra lösning när det är kallare men som inte är anpassad för varmare situation. 
 

woolnet är basen och sen bygger man på med warmwool och/eller fleece eller primaloft eller nåt annat. 

Är det riktigt kallt i vattnet och jag vet att jag kommer vara i länge drar jag ibland på mina Float underwear byxor. De isolerar helt underbart bra. De är däremot inte lika kul om man ska röra sig mycket och när det är varmt. Andningsfunktionen är kass på float underwear så det begränsar dem till riktigt kallt väder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Merinoull är grejen.

Tror det är dessa jag har flera par av, olika tjocklekar beroende del, mer i rumpan bla. Just dessa tycker JAG är klockrena just under vadarna. Kör dessa 90% av fisket. Är det riktigt kallt åker ett fleecelager på ovan.

https://www.outnorth.se/aclima/lars-monsen-anarjohka-longs-man#JetBlackBlueSapphirePoin

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, jag är med vad det gäller lager 1 då jag kör redan med ett HH underställ (Helly Hansen 75083 Kastrup Elite Shirt) som fungerar bra fast det är 97% och 3 % elastan tror jag. Sen har jag ett par flecece byxor från Termosweed som såldes på xxl för ett tag sedan. Jag har klarat mig galant i stort sett året om både på jakt och fiske. 

På sommaren kör jag endast med lager 1 om det inte är kallt vatten som tex i Slovenien, där var jag tvungen att ha lager 2 med.

Jag ska prova nu med ett sånt ställ med merinoull som ni tipsar. ?

 

Vet någon hur står Ulvang i jämförelse med Aclima och Woolpower? Är det typ samma kvalité? 

Redigerad med Dorin_89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Säljer ett ovanligt, mycket eftertraktat flugbindningsstäd designat av den legendariska Lawrence Waldron som främst gjort sig känd för sitt LAW-vise. Det här städet designade han åt Snowbee och resultatet är mycket lyckat! Städet är i gott använt skick (se bilder), förvaringsväska och papper medföljer.  Se länk för en review av städet: https://discover.hubpages.com/sports/Product-Review-Snowbee-Waldron-Fly-Tying-Vise Kan tänka mig byte mot ett C&F Marco Polo CTF1000.   Pris: 3800:-
    • Har en obetydligt använd Danielsson Control 11-infinity med 600m backing och ny skjutlina på om det är intressant. 
    • Tänkte testa lite nytt så om du har klumpar i ovan nämnda vikt så skriv gärna vad du säljer och pris.  
    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...