Jump to content

Fleece byxor eller fleece overall under vadarbyxorna?

Recommended Posts

Hej,

Någon som har provat båda och kan ge lite tips?

Jag skulle vilja ha ett bättre lager 2 fleece men kan inte bestämma mig om jag ska ha byxor eller overall. Jag har använt byxor under flera år och det har fungerat bra men de är en aning tjocka vid vristen och bygger på lite..det blir lite tajt.  Skulle gärna vilja ha anpassade byxor för just vadare och fastnade lite på Visions.

Byxor kan man nog använda även under sommaren men frågan är om det blir för varmt med nalle? ?

Sen kikade jag lite på Guidelines bibs som också är intressanta...

Andra förslag på bra byxor ni använder?

Hjälp! ?

nalle_pants_new.jpeg

V5017-Nalle.jpeg

102468.jpeg

Jag har aldrig provat med fleece, så där har jag ingen kunskap att tillföra. Köpte ett par Patagonia Nano Puff Pants för ett par år sedan. Använder dem under vadarna när det är kallt. Både för vadning och fiske från flytring. De är både lätta och varma, rekommenderas!

• Like 1

Jag använder bl a ett par tunnare Guideline fleecebyxor på sommaren och förra modellen av Visions "sparkdräkt" i Polarfleece under övrig tid. Den är grymt varm och komfortabel ? Kan inte tänka mig att de skall ha försämrat den till nya modellen men kolla gärna om den fortfarande görs i Polarfleece. Om så är fallet så kan jag rekommendera den förbehållslöst vid kallare väderlag.

• Thanks 1

Bibs är ju skönt när det är riktigt kallt. Gärna så tjocka som möjligt Typ Polartec 300. Bibs blir däremot snabbt för varma när det blir varmare ute så ska man bara ha en grej så går de bort. Däremot höga pluspoäng för bra mysplagg i stugan med.

Jag använder i dagsläget stort sett enbart Aclima under. på sommaren kör jag med Woolnet https://www.aclima.se/webshop/dam/woolnet/underdel/woolnet-longs-w-jet-black-l-114121001-06-p0000000091

Är det kallt kör jag med Warmwool eller Double Wool (sjukt bra plagg, älskar Double wooljackan med) som är en kombination av warmwool och woolnet: https://www.aclima.se/webshop/herre/doublewool/underdel/doublewool-longs-man-103446-p0000003544

Vill man ha en grym friluftsbyxa som även är super under vadarna är det här utan konkurens det bästa plagget jag använt: https://www.aclima.se/webshop/herre/lars-monsen/byxor/lars-monsen-anárjohka-pants-man-103481-p0000003579 har kört dem i ett par år nu. supersnygga och grym funktion.

Varför så insnöad på Aclima med Merinoull?
Svaret är enkelt:

• Alla plaggen är supersköna och har en grym kvalitet. Mina äldsta grejer är över 20 år gamla nu. Jag tror jag fick mina första plagg i samband med att jag jobba med Ola Skinnarmos Sydpolsexpedition 1998? 
  •  Man kan använda dem flera dagar i rad med hög aktivitet, en vecka i fjällen är inga problem, utan att de luktar illa.

Jag har typ redan allt som är bra från Aclima så jag ska faktiskt göra en helt egen testtråd för dem. De förtjänar verkligen att lyftas fram. Det blir inte bättre än så här. Just det... vill man absolut ha ett flugfiskemärke så är Loops underställ och tröjor brandade aclimaprodukter. dvs aclimaprodukter fast med en Looplogga på.

• Thanks 1

Kör också dubbla underställ, woolnet underst, ett lager merino till och ett par fleecebibs när det är riktigt kallt. Det blir mycket att gräva i när naturen tar ut sin rätt. ? 

Annars skönt att slippa glipa i midjan, men bibsen är det första som ryker när det bli lite varmare.

Men man får inte glömma bort fötterna! Kinkigast är att skorna är rymliga. Kör ett par tunna strumpor underst plus ett par ganska tunna ovanpå, och en extra neoprensocka utanpå vadarna.

• Like 2
  • Thanks 1

Om man inte vill att allt ska kännas blött och lukta apa så finns ju bara ett material - ull. Särskilt merinoull.
Aclima gör jäkligt bra grejer, men glöm inte Der Schwenske originalen - Ullfrotté, made in Östersund! Nu för tiden heter det Woolpower och kostar djävulen, men det utvecklades för Svenska försvaret på 70 eller 80 talet. Woolpower 200 kan vara den bästa skiten som finns, och håller i minst en livstid. Aclimas tunna grej med nät, det är riktigt bra skit att ha under ett Ullfrotté-lager. Det kommer att fånga så förbannat mycket isolerande luft att det blir omöjligt att frysa. 

Om man vill vara riktigt varm i vadarna så är det viktigt att ha ett plagg under som skapar distans mellan dina ben och vattnet, alltså ett puffigt material. Vision har ju några, Patagonia har några, o.s.v. Jättebra att ha över ett lager med ull, men ha det inte direkt mot huden. Jag har själv ett billigt par med syntetisk stoppning från Urberg (Tomra padded pant) med dragkedja i hela sidan. Det går alltså lätt att ta av sig byxorna utan att ta av sig varken skor eller vadare när det blir för varmt. 

• Thanks 1

Tack alla för engagemanget i frågan! ?

Det blev inte lättare att välja men så riktigt bra tips!

Jag har som sagt klarat mig bra med ett ett par merinoull HH som lager 1 och ett par fleece byxor som lager 2 i stort sett hela året. Det känns dock kallt vid låren när jag vadar ut i Bråviken och det är så pass kallt vatten som tex förra helgen 2 grader... Fötterna kändes dock varma med ett par Norska Eskimoull strumpor som jag använder jämt, simms G3 vadare och G3 vadarskor.

Det blir kanske svårt att hitta en allround lösning men av någon anledning gillar jag byxor.

Patagonia Nano Puff Pants låter intressant då jag använder jackan och vet att det är bra grejer.

Vet någon om Visions nalle byxor är lika tjocka som overallen?

8 hours ago, Jonas said:

Bibs är ju skönt när det är riktigt kallt. Gärna så tjocka som möjligt Typ Polartec 300. Bibs blir däremot snabbt för varma när det blir varmare ute så ska man bara ha en grej så går de bort. Däremot höga pluspoäng för bra mysplagg i stugan med.

Jag använder i dagsläget stort sett enbart Aclima under. på sommaren kör jag med Woolnet https://www.aclima.se/webshop/dam/woolnet/underdel/woolnet-longs-w-jet-black-l-114121001-06-p0000000091

Är det kallt kör jag med Warmwool eller Double Wool (sjukt bra plagg, älskar Double wooljackan med) som är en kombination av warmwool och woolnet: https://www.aclima.se/webshop/herre/doublewool/underdel/doublewool-longs-man-103446-p0000003544

Vill man ha en grym friluftsbyxa som även är super under vadarna är det här utan konkurens det bästa plagget jag använt: https://www.aclima.se/webshop/herre/lars-monsen/byxor/lars-monsen-anárjohka-pants-man-103481-p0000003579 har kört dem i ett par år nu. supersnygga och grym funktion.

Varför så insnöad på Aclima med Merinoull?
Svaret är enkelt:

• Alla plaggen är supersköna och har en grym kvalitet. Mina äldsta grejer är över 20 år gamla nu. Jag tror jag fick mina första plagg i samband med att jag jobba med Ola Skinnarmos Sydpolsexpedition 1998? 
  •  Man kan använda dem flera dagar i rad med hög aktivitet, en vecka i fjällen är inga problem, utan att de luktar illa.

Jag har typ redan allt som är bra från Aclima så jag ska faktiskt göra en helt egen testtråd för dem. De förtjänar verkligen att lyftas fram. Det blir inte bättre än så här. Just det... vill man absolut ha ett flugfiskemärke så är Loops underställ och tröjor brandade aclimaprodukter. dvs aclimaprodukter fast med en Looplogga på.

Riktigt bra skrivet! Tack!

Kör du med Warmwool eller Double Wool  som ett lager under vadarna när det är kallt eller har du även lager 1?

Någon stor skillnad mellan dessa två byxor?

11 hours ago Dorin_89 sa:

Riktigt bra skrivet! Tack!

Kör du med Warmwool eller Double Wool  som ett lager under vadarna när det är kallt eller har du även lager 1?

Någon stor skillnad mellan dessa två byxor?

Det bästa är egentligen att börja med skaffa sig woolnet och warmwool var för sig. Då kan du enkelt anpassa efter rådande situation genom att köra dem var för sig eller tillsammans. 

Double Wool är dessa två plagg kombinerade i ett plagg. Så med dem har du en bra lösning när det är kallare men som inte är anpassad för varmare situation. 

woolnet är basen och sen bygger man på med warmwool och/eller fleece eller primaloft eller nåt annat. 

Är det riktigt kallt i vattnet och jag vet att jag kommer vara i länge drar jag ibland på mina Float underwear byxor. De isolerar helt underbart bra. De är däremot inte lika kul om man ska röra sig mycket och när det är varmt. Andningsfunktionen är kass på float underwear så det begränsar dem till riktigt kallt väder.

• Like 1
20 hours ago, Dorin_89 said:

Tack alla för engagemanget i frågan! ?

Det blev inte lättare att välja men så riktigt bra tips!

Jag har som sagt klarat mig bra med ett ett par merinoull HH som lager 1 och ett par fleece byxor som lager 2 i stort sett hela året. Det känns dock kallt vid låren när jag vadar ut i Bråviken och det är så pass kallt vatten som tex förra helgen 2 grader... Fötterna kändes dock varma med ett par Norska Eskimoull strumpor som jag använder jämt, simms G3 vadare och G3 vadarskor.

Det blir kanske svårt att hitta en allround lösning men av någon anledning gillar jag byxor.

Patagonia Nano Puff Pants låter intressant då jag använder jackan och vet att det är bra grejer.

Vet någon om Visions nalle byxor är lika tjocka som overallen?

Vet inget om overallen men byxorna är riktigt bra. Mudden nere vid foten är tight och längre så funkar bra med vadarna. Upplever dem som tjockare än vad som kanske är normalt. Vi är två här på jobbet som använt dem ordentligt. Thermobyxan från vision är också bra men blir lite klumpig i benslutet.

Merinoull är grejen.

Tror det är dessa jag har flera par av, olika tjocklekar beroende del, mer i rumpan bla. Just dessa tycker JAG är klockrena just under vadarna. Kör dessa 90% av fisket. Är det riktigt kallt åker ett fleecelager på ovan.

https://www.outnorth.se/aclima/lars-monsen-anarjohka-longs-man#JetBlackBlueSapphirePoin

• Like 2
Posted (edited)

Tack, jag är med vad det gäller lager 1 då jag kör redan med ett HH underställ (Helly Hansen 75083 Kastrup Elite Shirt) som fungerar bra fast det är 97% och 3 % elastan tror jag. Sen har jag ett par flecece byxor från Termosweed som såldes på xxl för ett tag sedan. Jag har klarat mig galant i stort sett året om både på jakt och fiske. 

På sommaren kör jag endast med lager 1 om det inte är kallt vatten som tex i Slovenien, där var jag tvungen att ha lager 2 med.

Jag ska prova nu med ett sånt ställ med merinoull som ni tipsar. ?

Vet någon hur står Ulvang i jämförelse med Aclima och Woolpower? Är det typ samma kvalité? 

Edited by Dorin_89