Hoppa till innehåll

Tips på fälthandbok sländor


Dröblahusaren

Recommended Posts

Hej alla duktiga! 
jag är ny på det här med flugfiske och tycker fortfarande det är rätt förvirrande men spännande med alla olika arter av sländor och andra kryp vid vattendrag som vi kan identifiera och försöka imitera. Jag skulle vilja ha tips på någon bok, helst i mindre format, som går att ta med ut på turen till hjälp att artbestämma de kryp vi försöker imitera när vi fiskar. Bor och fiskar mest i södra Sverige. 
alla tips är välkomna, men helst tips på böcker som lätt går att få tag på och som jag inte måste leta efter på antikvariat i år och dar för att lägga vantarna på... 

vilken/vilka böcker har ni haft mest hjälp av för att lära er i artbestämma? 
 

mvh, Dröblahusaren 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, M.Thors said:

Boströms böcker om Dag- och Nattsländor borde täcka en stor del av vad du är ute efter :)

https://www.settern.se/index.html?writers_id=210&zenid=d40f7f1a65e3676c6fe8e2772a0257d3

Här kan jag bara instämma! Framförallt den om dagsländor är bra för artbestämning. Den om nattsländor är lite mer allmänt hållen. Min absolut favorit bland böcker om nattsländor är "Nattsländor, flugfiske och flugbindning" av Sören Lindroth, den finns också att köpa på Settern!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-03-20 at 23:27 M.Thors sa:

Boströms böcker om Dag- och Nattsländor borde täcka en stor del av vad du är ute efter :)

https://www.settern.se/index.html?writers_id=210&zenid=d40f7f1a65e3676c6fe8e2772a0257d3

tack för det! Är de i någorlunda smidigt format för att ha med ut också? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-03-20 at 23:38 Martinrutger sa:

Med risk för att någon annan här på forumet köper den före dig... så kan jag rekommendera "Flugfiskarens insekter" av Ulf Pierrou ...ligger en till salu på Tradera för 250 pix just nu!

Ja, där var såklart någon snabbare..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

The Catch and The Hatch

Inte en bok men tycker att iden är intressant med en digital fältguide med hjälpmedel för att hitta rätt insekt i databasen.

Det är en app till telefonen som ska hjälpa att identifiera insekter ute i fält med några steg av frågor om insekten och matchande bild på insekten.

Jag har inte provat den själv ännu och vet inte om det finns många svenska arter med men tipsar ändå då det kan vara något av intresse!

Den finns för Android och Iphone.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.thecatchandthehatch.app

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...