Jump to content

Vad har vi på Centric?

Recommended Posts

Lurar på ett 5w eller 6w 9’ till put & take med lina i infinity eller standard taper. 

Vore intressant att höra vad ni tycker generellt samt vs t ex Radian, X, NRX, H3d, eller spön i lägre prisklasser för den delen. 

Kolla med C-M på Fishline, han hade ett Radian #5 under flera år men har bytt till Centric nu, en av anledningarna var tydligen att han upplevde att Centric som mer exakt och mer förlåtande. Hur mycket och hur mycket skillnaden är värd vet jag inte men han är en duktig kastare (och certifierad instruktör) och brukar ha bra koll på grejerna.

(Själv har jag inte testat Centric men har ett Radian #5 och hade tidigare ett Radian #6 (som jag egentligen gillade bättre). Förutom att de kanske inte är de mest förlåtande spöna (t.ex. vid dålig tracking) så har jag ändå landat i att de faktiskt är en skön kompromiss av kraft och känsla, precis som reklamen sa. Har efter mycket testande fastnat för SA MPX på spöt.)

• Thanks 1

Stort tack båda för svaren! 

Gjort en liten scan och det verkar inte helt otänkbart att Sage släpper en ny X eller Orvis en ny H i år eller nästa år vilket då skulle vara kul att jfr med ... men who knows.

Man snöar in sig, vilket är lite löjligt egentligen för väl vid vattnet så är det mest den grundläggande aktionen som spelar roll! ?

Vi får ta en liten av Peters så vi får rätt mjukhet i kasten imorgon???

image.jpg

• Haha 1

Jag tar upp min havsöringsdagbok imorgon... vi får se hur det går? Kör med Peter Alexandersson, Martin Lindström och grabben ✌?Didrik Nordigårds

• Like 1
På 2021-03-31 at 23:11 Karl T sa:

Vilket dream-team och Scott kan nog inte få en bättre referens ... om ni nu inte (bokstavligen) sågar spöet vill säga! Glad Påsk! ? 

Jag körde spöt hela dagen igår tillsamman med A Jensens Vector Lina WF6I och en Lamson Waterworks SL Force 2 rulle.

Inte mycket att säga om det egentligen... spöt var kanon. Kan inte komma på någonting jag inte gilla med det faktiskt. Det har en djup kraftfull aktion som jag tror i stort sett vem som helst kan hantera? Det är helt enkelt ett ruggigt bra spö med ett mycket brett register. Det är utan tvekan en av de bästa sexorna på marknaden just nu och aktionen passar allt från noviser som vill köpa ett spö att växa med till de som kan hantera vilka spön som helst. Har man 10 000+ över är det ett köp man med största sannolikhet kommer bli väldigt nöjd med oavsett vem man är?

• Thanks 2
  • 1 month later...
På 2021-04-02 at 11:19 Jonas sa:

Jag körde spöt hela dagen igår tillsamman med A Jensens Vector Lina WF6I och en Lamson Waterworks SL Force 2 rulle.

Inte mycket att säga om det egentligen... spöt var kanon. Kan inte komma på någonting jag inte gilla med det faktiskt. Det har en djup kraftfull aktion som jag tror i stort sett vem som helst kan hantera? Det är helt enkelt ett ruggigt bra spö med ett mycket brett register. Det är utan tvekan en av de bästa sexorna på marknaden just nu och aktionen passar allt från noviser som vill köpa ett spö att växa med till de som kan hantera vilka spön som helst. Har man 10 000+ över är det ett köp man med största sannolikhet kommer bli väldigt nöjd med oavsett vem man är?

Ouuuf Mysig läsning. Blev inte så extra girad nu på hemleverans iaf😵

🌪️🤺. Hur stor lax kan man köra med 6an tro i mindre vatten utan att göra bort sig ?😆 . Vet inte om det bara är nordnorrmännen som är galna men de sägs 9#5 centric och framförallt 6an är riktigt mysig till lax körning. Den verkar finnas lite extra kraft i grejerna. Har sett en del galningar i NZ m.m ösa bra storlekar på tuben. Ser lovande ut 

Jag har bara kört Put and take i Skåne så de ska bli en lärorik, mysig galen Maj och sommar med väldigt mycket kast långt in på midnattssolstimmarna. 

Loomis Asquith #5 det spö som jag skulle vilja testa för P&T fiske, annars så är jag mer en nöjd med mitt Hardy Wraith #5, Centric ger mig inga "vill ha" vibbar alls, men det beror nog på att jag ägt ett Radian som jag inte gillade alls.

3 hours ago, Ixoye said:

Loomis Asquith #5 det spö som jag skulle vilja testa för P&T fiske, annars så är jag mer en nöjd med mitt Hardy Wraith #5, Centric ger mig inga "vill ha" vibbar alls, men det beror nog på att jag ägt ett Radian som jag inte gillade alls.

Känns det inte lite under-gunned med 5 för P&T? Funderade just på om 6 vore bättre för det givet flugorna man normal fiskar med. 

Det beror väl på vilka flugor man fiskar med och vilken storlek det är på fisken?
De P&T-vatten jag fiskar i håller "normal" fisk och jag fiskar med med normala torrflugor/nymfer (om jag fiskar med streamers tar jag nåt streamerspö i #6-7). Så nä, #5 behöver absolut inte vara för lätt klass.

Om du tänker dig att bara använda ett spö som ska täcka både torrlugefisket, visst streamerfiske, vind och dessutom klara grisar så är nog #6 ett bättre val.

• Like 1
3 hours ago, Karl T said:

Känns det inte lite under-gunned med 5 för P&T? Funderade just på om 6 vore bättre för det givet flugorna man normal fiskar med. 

Nä, en femma är otroligt allround. Svårt att hitta ngt bättre för P&T och funkar till mycket annat med. Ska du däremot fiska kustfiske efter havsöring också så är nog sexan ett bättre val. 

• Like 1

Hmm ett mycket intressant spö i 9ft/5. Är det någon som provat detta spö och kan ge lite feedback. En stor peng då jag hade tänkt att lägga max 5500 på ett bra klass 5 spö. Men det lilla jag läst så är det många som lyfter spöt och gillar det ordentligt. 

Bara provat ett klass 5 radiant förr och tyckte det var svårkastat personligen. Lite för styvt och snabbt. 

52 minutes ago, Norrlands flugfiskare said:

Hmm ett mycket intressant spö i 9ft/5. Är det någon som provat detta spö och kan ge lite feedback. En stor peng då jag hade tänkt att lägga max 5500 på ett bra klass 5 spö. Men det lilla jag läst så är det många som lyfter spöt och gillar det ordentligt. 

Bara provat ett klass 5 radiant förr och tyckte det var svårkastat personligen. Lite för styvt och snabbt. 

Har bara positivt att säga om 5an men jag är ingen expert (lärde mig dubbeldraget på Centric!). Det är bra fart i grejerna. Krävdes några sessioner för muskelminnet. Man känner hur spöet laddar i korken; det är verkligen ingen pekpinne. 

Tycker personligen att 10 loppor är för mycket. Är man beredd att handla i utlandet kommer man ner 10% rätt lätt. 

Kör även Radian i 7 som jag upplever som lite mjukare, men det kan delvis ha att göra med min Titan-lina. 

Ok ja jag är ingen kast kanon heller. 

Har länge velat äga ett Scott spö men alltid tyckt att det är för dyrt och var nöjd med mina hardy demon som jag kört mest med. Men är riktigt nyfiken på detta spö. 

Vart kan man hitta det billigare då är det inom eu annars tillkommer ju tull/moms med 

2 hours ago, Norrlands flugfiskare said:

Ok ja jag är ingen kast kanon heller. 

Har länge velat äga ett Scott spö men alltid tyckt att det är för dyrt och var nöjd med mina hardy demon som jag kört mest med. Men är riktigt nyfiken på detta spö. 

Vart kan man hitta det billigare då är det inom eu annars tillkommer ju tull/moms med 

Köpte mitt i en tysk butik för 899 eur och är mycket nöjd. Snabb och fri leverans. Telefonrådgivning med folk som flugfiskar var varannan dag. Internet-shop så låg risk att många har pillat på grejerna innan. Samma grossist  / service-givare vid fel (Flyfish Europe) som om du köper det i Sverige!

Så läge för grossisten att jämna ut priserna till vår lilla marknads fördel.

Edited by Karl T
6 minutes ago, Karl T said:

Köpte mitt i en tysk butik för 899 eur och är mycket nöjd. Snabb och fri leverans. Telefonrådgivning med folk som flugfiskar var varannan dag. Internet-shop så låg risk att många har pillat på grejerna innan. Samma grossist  / service-givare vid fel (Flyfish Europe) som om du köper det i Sverige!

Så läge för grossisten att jämna ut priserna till vår lilla marknads fördel eller vara lite petigare med sina handlare för att se till att servicen adderar värde och inte bara är ett marginalpålägg (’min’ lokala handlare i Malmö var inte bemannad att svara i telefon under en veckas tid för att ta ett par frågor innan ordern som jag annars hade lagt där, exempelvis). 

(På ett annat ställe i Sverige ska jag returnera en dyr SA-lina, samma grossist, men måste köpa ett vadderat kuvert hos ett ombud då de inte ombesörjer returer etc!) 

Ledsen för att raljera men jag tycker att, efter ha återinvigts i flugfiskets värld under pandemin, flugfiskare är en grupp som förtjänar lite mer kärlek per spenderad krona 🤠

Prisskillnaden beror nog delvis av att Tyskland sänkt momsen under pandemin.

Jo, man kan ju fundera vad man håller på med egentligen..

Ägt en drös med premium spön i klass 5 & 6, äger för närvarande ett Radian #5 och även testat centric i samma klass.

Men när jag tar mitt Z-axis 690 så känns det ändå så mycket bättre och följsammare, kastar samma linor som Radian och Centric och känns så mycket trevligare..🤔😁

Edited by Mats.J
  • Like 2