Hoppa till innehåll

Utrustning för fiske efter bäcköring


Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Har bestämt mig för att skaffa utrustning specifkt för fiske efter mindre fisk i t.ex bäckar och andra små vattendrag med begränsad åtkomst.
Har ett #4 kit som lägst i nuläget men känner att även det är för högt på några av ställena där jag smyger på små-öring.
Tänker mig #2 eller liknande (kom gärna med erfarenheter om vad som passat er bäst) och söker nu tips och råd kring spö, rulle, lina... ja det mesta!

Som sagt skall utrustningen användas primärt för liten fisk i trånga små åar och jag vill ha ett spö som gör sig bra i trånga situationer där t.ex bak-kast är att glöma.
En lina som passar in på samma beskrivning är också att önska (troligtvis kort klump).

Ska man ha spö i glasfiber, spitcane, kolfiber, annat?

Vet ju att det finns i alla fall några här som uppskattar bäckfisket så ös på med tips på utrustning, vad ni själva använder, osv!
Mina öron (ögon) är era 😁

Är grymt pepp på en ultralätt utrustning till sommaren 🎣

IMG_20190522_071949.jpg

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen ett roligt och utmanande äventyr att flugfiska efter öring i små vattendrag. Mitt "hemmavatten" är bara några meter brett och några decimeter djupt! De "djuphålor" som finns är väl en halvmeter djupa ungefär!!!

Jag fiskar med ett Vision Cult 7'6" #3. Skön helauktion och väldigt lätt, med mina mått mätt. Men jag skulle absolut kunna tänka mig ett 7-fots #2-spö till detta fiske! Har funderat på ett HiLevel Dreams #1-2... men det får bli till nästa säsong...

En gammal Loop Grafit är min rullfavorit. Lätt, smal och med hygglig diameter på spolen. Köpte en Danielsson Midge, men foten är för hög för att passa på Cultspöt. (Enkla aluminiumringar som rullfäste).

Favoritlinan är Barrio Smallstream #3. Klumpen är 7,4 meter lång och väger 7,5 gram. En tunn spets följs av en ungefär fyra meter lång och jämn framtapering. Funkar i nästan alla lägen och med alla typer av kast. Jag kastar, i huvudsak, mellan 5-8 meter i mitt vattendrag!

När det bara är nymffiske som gäller använder jag en lina med kortare framtapering. En DT-lina är förmodligen det optimala. Hade inte Barrio haft slut på lagret hela vintern så hade jag köpt en...

För bättre kontroll, och kastbarhet på närdistans, fiskar jag med lite kortare tafsar. Med ett vattendjup på tre decimeter gäller det att träffa rätt! Spetsen på fluglinan kommer inte att störa fisken vare sig den är två eller tre meter nedströms fisken. Tafsspets 0,12-0,16mm. (Öringarna är inga jättar!)

En utmaning med grunda vattendrag och tunna tafsspetsar är att hitta nymfer som inte sjunker för fort...

 

Tenkara ska även provas denna säsong!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago, Martinrutger said:

Det är verkligen ett roligt och utmanande äventyr att flugfiska efter öring i små vattendrag. Mitt "hemmavatten" är bara några meter brett och några decimeter djupt! De "djuphålor" som finns är väl en halvmeter djupa ungefär!!!

Jag fiskar med ett Vision Cult 7'6" #3. Skön helauktion och väldigt lätt, med mina mått mätt. Men jag skulle absolut kunna tänka mig ett 7-fots #2-spö till detta fiske! Har funderat på ett HiLevel Dreams #1-2... men det får bli till nästa säsong...

En gammal Loop Grafit är min rullfavorit. Lätt, smal och med hygglig diameter på spolen. Köpte en Danielsson Midge, men foten är för hög för att passa på Cultspöt. (Enkla aluminiumringar som rullfäste).

Favoritlinan är Barrio Smallstream #3. Klumpen är 7,4 meter lång och väger 7,5 gram. En tunn spets följs av en ungefär fyra meter lång och jämn framtapering. Funkar i nästan alla lägen och med alla typer av kast. Jag kastar, i huvudsak, mellan 5-8 meter i mitt vattendrag!

När det bara är nymffiske som gäller använder jag en lina med kortare framtapering. En DT-lina är förmodligen det optimala. Hade inte Barrio haft slut på lagret hela vintern så hade jag köpt en...

För bättre kontroll, och kastbarhet på närdistans, fiskar jag med lite kortare tafsar. Med ett vattendjup på tre decimeter gäller det att träffa rätt! Spetsen på fluglinan kommer inte att störa fisken vare sig den är två eller tre meter nedströms fisken. Tafsspets 0,12-0,16mm. (Öringarna är inga jättar!)

En utmaning med grunda vattendrag och tunna tafsspetsar är att hitta nymfer som inte sjunker för fort...

 

Tenkara ska även provas denna säsong!

Jo de är helt klart spännande fiske...   Tänkte även jag fiska mer bäcköring denne säsong om de blir för mkt turister i laxälvarna... 

Scott F-series 3a med Hardy Ultraclick.. 

 

 

IMG_20201010_143548.jpg

IMG_20201010_130828.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara nån månad bort till premiären efter bäcken, 100% öring, allt från smått till riktigt stort.

5-15 meter bred är bäcken, öringar från det minsta till ett par kilo🙂

Höstens tidiga julklapp ett Scott F724-4 ska få bekänna färg.

Inne bland träden ser ni en vattenspegel, där står jag så fort löven är som musöron👍

 

EB5324DE-19B7-46F6-A5BE-B1FA2247DF76.jpeg

D27E1EAE-046D-4096-AE69-DD68E8C6A174.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, en Barrio Smallstream verkar vara det alla pekar åt... synd att de verkar vara närmst omöjliga att få tag på.
Tänker inte sitta och vänta på att något kommer i lager om det innebär missade fiskedagar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Lodjur said:

Ja, en Barrio Smallstream verkar vara det alla pekar åt... synd att de verkar vara närmst omöjliga att få tag på.
Tänker inte sitta och vänta på att något kommer i lager om det innebär missade fiskedagar!

SA SBT, Vision Vibe65 eller en OPST Skagit med tillhörande tipp, ngn av dessa linor och det funkar.

Skagit helt klart lönt att prova👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago, Skrölkungen said:

Jag skulle verkligen rekommendera cane eller glasfiber till detta fiske. 

På vilket sätt har spömaterialet med användningsområdet att göra? Det har väl mer med aktion och längd att göra?

Jag förstår att man kan gilla cane eller glasfiber mer än kolfiber, men det borde väl i så fall gälla generellt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Bigsalmon said:

På vilket sätt har spömaterialet med användningsområdet att göra? Det har väl mer med aktion och längd att göra?

Jag förstår att man kan gilla cane eller glasfiber mer än kolfiber, men det borde väl i så fall gälla generellt?

Många säger att cane och glasfiber spön som har bättre presentationsförmåga, men utöver det vet jag inte.
Kanske laddar bättre när man inte kan ha så mycket lina utanför spötoppen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig så är det att spöna är kan ladda med bara tafsen ute. Att de böjer sig ända ner i handtaget gör det också väldigt roligt att drilla fisk, enklare ladda spöt för korta kast, rollkast etc

Däremot är nog inte något material bättre eller sämre. Man får nog lika mycket/lite fisk på oavsett.

Jag presenterar flugor bättre på 1-10m med mina cane än med kolfiber men det kan ju ha att göra med hur jag kastar/aktionen på mina kolfiber att göra. Använder kolfiber också mycket men gått över till cane i de lättare klasserna. 

däremot är det 10gånger roligare att drilla en liten bäckis på ett nätt cane eller glasfiber tycker jag. Men det är ju personlig åsikt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du hittar ett sage TXL eller TXL-F är det mitt tips. Lätt, "lite petit" spö med schysst spänst och känsla. Finns från klass 00 till klass 4 i längderna 7' och 7'10". Ett perfekt spö för mindre vatten med massor av känsla. Har för mig att det ursprungligen var tänkt till den japanska Yamame-öringen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Lodjur said:

Ja, en Barrio Smallstream verkar vara det alla pekar åt... synd att de verkar vara närmst omöjliga att få tag på.
Tänker inte sitta och vänta på att något kommer i lager om det innebär missade fiskedagar!

Linan spelar ingen roll vad du använder..  Du har ändå bara 2-4m frontapering ute..  

Sällan man kastar mer än 8-10m

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Line-speed said:

Linan spelar ingen roll vad du använder..  Du har ändå bara 2-4m frontapering ute..  

Sällan man kastar mer än 8-10m

Är väl för visso sant, men på en off-chanse att man måste kasta lite längre så skulle det inte skada!

Skapade en tråd i Köpes-forumet så om någon sitter på delar de kan tänka sig bli av med så lämna ett erbjudande där 😁👇

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra diskussion!

Befinner mig i samma dilemma. När jag är uppe i Jämtland med lite större vatten är min 9-fots femma alldeles utmärkt men när jag försöker hitta nya spännande vatten på närmare håll i Gästrikland och Hälsingland så känns det obekvämt när man ska ta sig fram genom snåren och svårkastat väl framme vid vattnet. De flesta verkar överens om att Barrio smallstream är den bästa linan. Eftersom den inte går att få tag i så verkar Vision Vibe 65 vara ett alternativ enligt Puoltsa 19. Men vilket spö ska man då välja. Cult är en utgången artikel. Vision har ett spö som heter Onki som är 7´6´´ i linklass 3. Är månne det lämpligt i sammanhanget? Skagilinor har också nämnts. Ursäkta min okunnighet, men jag trodde det var en teknik med sjunklinor för större vatten. Tydligen har jag missförstått något.

Överhuvudtaget är det svårt att hitta information om bäckflugfiske bland leverantörerna och jag tror inte affärerna som säljer utrustning kan något. Vi är ju ett land med ganska stora vattendrag och mycket få flugfiskar i bäckar. Jag har i alla fall alltid varit ensam när jag gjort det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago, Jumping Jack Flash said:

Bra diskussion!

Befinner mig i samma dilemma. När jag är uppe i Jämtland med lite större vatten är min 9-fots femma alldeles utmärkt men när jag försöker hitta nya spännande vatten på närmare håll i Gästrikland och Hälsingland så känns det obekvämt när man ska ta sig fram genom snåren och svårkastat väl framme vid vattnet. De flesta verkar överens om att Barrio smallstream är den bästa linan. Eftersom den inte går att få tag i så verkar Vision Vibe 65 vara ett alternativ enligt Puoltsa 19. Men vilket spö ska man då välja. Cult är en utgången artikel. Vision har ett spö som heter Onki som är 7´6´´ i linklass 3. Är månne det lämpligt i sammanhanget? Skagilinor har också nämnts. Ursäkta min okunnighet, men jag trodde det var en teknik med sjunklinor för större vatten. Tydligen har jag missförstått något.

Överhuvudtaget är det svårt att hitta information om bäckflugfiske bland leverantörerna och jag tror inte affärerna som säljer utrustning kan något. Vi är ju ett land med ganska stora vattendrag och mycket få flugfiskar i bäckar. Jag har i alla fall alltid varit ensam när jag gjort det. 

Håller med, har nördat ner mig ganska konstant i just spön nu och tittar man på #2 i glasfiber och försöker hitta något hyfsat under 6000 kr verkar detta vara svårt.
Känns för mig inte befogat, ännu i alla fall.
Enda jag hittat i glasfiber runt 3k är något spö som kallas "butter stick" av Redington. Spöt verkar ha fått bra omdöme i de flesta fall. Givetvis inget handbyggt ifrån Japan som verkar vara the way to go med glasfiberspön om man vill ha högsta kvalitet nu för tiden.

Har dessutom läst en del om att up-size:a till en #3 lina på #2 spön, någon som har erfarenhet?

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visserligen inte glasfiber, men mycket prisvärda spön med inbyggd fiskeglädje.

https://www.hilevel.se/flugfiske/flugspon/hilevel-flugspo-dreams.html

För 25 år sedan byggde jag ett spö på klingan som var föregångare till dessa, Greenmaster 6' #2. En snygg, svartgrön, oslipad klinga i 50/50 glasfiber/grafit. Till det spöet designade jag ett litet cigarrformat handtag. HS-Import gillade det och det är ganska kul att det fortfarande är "mitt" handtag som används på HiLevelspöna. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar ett kort glasfiberspö mellan 6-7 fot i klass 2 eller 3 tillsammans med en Barrio Smallstream. Själv använder jag ett Scott F 5'8 #3 "The Wee One", roligare blir det nog inte, men det finns det ju många spöbyggare som säljer glasfiberspön för mer överkomliga priser.

Det finns liknande linor på marknaden, men dom är oftast överklassade, så tänk på det om du ska använda ett mjukt spö, Barrio linan har en klump på ca 7 meter, men den väger in enligt AFTM, en annan liknande lina är Guideline Tacticall, men den är drygt en klass tyngre än Barrio linan, jag har köpt en sådan i år för att prova då Barrios linor är omöjliga att få tag på, men jag köpte en klass 2 till mitt klass 3 spö då den väger in på 7 gram jämfört med Barrios klass 3 på 6.5 gram.

Vision VIBE 65 hade jag helt missat, den linan är nog mest lik Smallstream i både längd och vikt.

Fiberglass Flyrodders är en bra sida med mycket tips  https://fiberglassflyrodders.com/forum/index.php?sid=515dc15594c5cbdef727a5ba26fad385

dom har en köp och sälj avdelning också.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hilevel dreams är nog en rätt kul variant som inte kostar så mycket för att testa fisket. Gillar man det i te gör man nog inte så många hundralappar i förlust på att sen sälja det på tradera. 

echo river är ett billigare glasfiberspö än Scott F som ändå får fina reviews. Jag gillar Scott F mycket dock...men de är lite pricey 

https://mistpool.com/sv/produkt/3802/echo-river-glass.html

fishline kan nog ta in en klass 2 också om man inte gillar mistpool. 

Ska man lägga ut ordentligt med pengar tycker jag dessa spön är riktigt fina. De skickar utan problem till Sverige. Blir som ett Scott f i pris med frakt och tull men gjorda av en inom glasfibervärlden mest erkända spöbyggare. 
https://www.mcfarlandrods.com

Sen finns ju Christian här på Edge som jag tycker bygger väldigt fina spön 

http://finetackle.blogspot.com/?m=1

Sen finns några spön som heter moonlit som jag tror man får hem för under 2k med frakt tull som alt till hilevel dreams om man vill ha glasfiber. 

Djungel :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago, Skrölkungen said:

...

Sen finns några spön som heter moonlit som jag tror man får hem för under 2k med frakt tull som alt till hilevel dreams om man vill ha glasfiber. 

Djungel :)

Kollade minsann där men allt i de lägre klasserna är slutt! 😔

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ixoye said:

Jag rekommenderar ett kort glasfiberspö mellan 6-7 fot i klass 2 eller 3 tillsammans med en Barrio Smallstream. Själv använder jag ett Scott F 5'8 #3 "The Wee One", roligare blir det nog inte, men det finns det ju många spöbyggare som säljer glasfiberspön för mer överkomliga priser.

Det finns liknande linor på marknaden, men dom är oftast överklassade, så tänk på det om du ska använda ett mjukt spö, Barrio linan har en klump på ca 7 meter, men den väger in enligt AFTM, en annan liknande lina är Guideline Tacticall, men den är drygt en klass tyngre än Barrio linan, jag har köpt en sådan i år för att prova då Barrios linor är omöjliga att få tag på, men jag köpte en klass 2 till mitt klass 3 spö då den väger in på 7 gram jämfört med Barrios klass 3 på 6.5 gram.

Vision VIBE 65 hade jag helt missat, den linan är nog mest lik Smallstream i både längd och vikt.

Fiberglass Flyrodders är en bra sida med mycket tips  https://fiberglassflyrodders.com/forum/index.php?sid=515dc15594c5cbdef727a5ba26fad385

dom har en köp och sälj avdelning också.

Läste precis lite om den linan, verkar stämma mycket överens med Barrio's Smallstream linor. Mycket intressant! 👍

Köpte mig en Danielsson Midge idag, som du råkar ha varit en tidigare ägare till 😉

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Lodjur said:

Läste precis lite om den linan, verkar stämma mycket överens med Barrio's Smallstream linor. Mycket intressant! 👍

Köpte mig en Danielsson Midge idag, som du råkar ha varit en tidigare ägare till 😉

Du ser, det är en trevlig och lätt rulle, jag har för mig att jag använde 15-20 meter tunn backing på den med en WF4, backingen behövs ju bara för att fästa linan på en sådan utrustning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Bigsalmon said:

Visserligen inte glasfiber, men mycket prisvärda spön med inbyggd fiskeglädje.

https://www.hilevel.se/flugfiske/flugspon/hilevel-flugspo-dreams.html

För 25 år sedan byggde jag ett spö på klingan som var föregångare till dessa, Greenmaster 6' #2. En snygg, svartgrön, oslipad klinga i 50/50 glasfiber/grafit. Till det spöet designade jag ett litet cigarrformat handtag. HS-Import gillade det och det är ganska kul att det fortfarande är "mitt" handtag som används på HiLevelspöna. :)

Kul! Vet du något om spöna i dagsläget? långsam/medium/fast aktion?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Apropå linor....

Smallstream gillar jag då den har en tunn spets (0,93-0,95mm) den första metern, sen är det en jämn och fin tapering till 1,28mm vid fyra meter. Kort baktapering, klumplängd 7,4m och klumpvikt 7,5 gram. Precis som beskrivet på Barrio's sida!

Har en Vision Vibe 85+ #3-4 att jämföra med. "Spetsen" är fyra meter lång och jämntjock (1,10mm) sedan lite "hoppigt" taperad till 1,20mm vid nio meter. Minimal baktapering, klumplängd 9,7m (INTE 8,5m)och klumpvikt 9,6 gram! Har funderat på att kapa en meter i spetsen för att få lite kortare klump, men just nu ligger den bra i bokhyllan....

Vision Vibe 65 passar förmodligen bättre!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...