Jump to content

Utrustning för fiske efter bäcköring

Recommended Posts

Posted (edited)

På tal om inget (eller jo, på tal om presentation...) är det någon som har erfarenhet av flätade tafsar aka "furled/braided leaders" och kanske har tips på tillverkre och/eller något som passar till #2?

Edit: Såg denna lina från SA som säger sig fokusera på kort- och medellängds kast och "precision över distans" men har en ca 19 fot klump på #2. Låter ju absurt?
Fishline.se - SA Mastery Trout WF Flyt Fluglina - # 2

Edited by Lodjur

Jag har köpt ett Sage Dart 7,6f klass 4 till det har jag en D original nymph W och Rio Dart klass 4

Jag har varit ute 2 gånger nu i vår och lyckats få några fina Bäcköringar.

Kastar 2-6m eller bara firar ut linan.

Mycket nöjd med utrustningen. Jag köpte en klass 4 för att i ån finns havsöring och lax som ibland smackar på..... 

38 minutes ago, Line-speed said:

Om du ska ha ett hyfsat billigt o trevlig glasfiberpinne så titta på Redington butter stick.. 

Har själv en 8fot 5a..   

Japp, har den i fokus just nu... har inte hittat något med bättre omdömen i prisklassen.
Gillar dessutom 90-tal retro looken det har (den grvåvit-svarta, inte den äldre gula modellen) 😉

Jag använder Roman Moser High and Dry Ultrafloat, det är i mitt tycke dom bästa furled leaders jag provat, dom är 5,5 fot långa med en liten tippet ring i änden att knyta tafsspetsen i, jag köper mina från Sportfish.uk  https://www.sportfish.co.uk/roman-moser-woven-leaders.html

SA Trout är en klassiker, den har fått längre klump på senare år men fungerar riktigt bra på mjukare spön då den är rättklassad, men i klass 2 får man väl mer se den som en typ av DT lina då man knappast kommer kasta hela klumpen, men den finns i DT version också, och det är väl smartare att köpa en sådan för bäckfiske då man kan dela den på mitten och få två linor till priset av en.

Edited by Ixoye
  • Like 1

Jag har lagt mina Barrio Furled leader's på hyllan! Jag är en ganska medioker kastare som några gånger varje fisketur får dra ner flugor som sitter sisådär lagom tre meter upp i en björk! När man sträcker linan och drar loss flugan tvinnas tafsen nåt alldeles galet... det slutar med att flugan sitter kvar i trädet och att handen blir fylld med något som liknar en boll med trassligt okokta mininudlar! Tafsen alltså!

Händer det bara mig?

7 hours ago, Lodjur said:

På tal om inget (eller jo, på tal om presentation...) är det någon som har erfarenhet av flätade tafsar aka "furled/braided leaders" och kanske har tips på tillverkre och/eller något som passar till #2?

Edit: Såg denna lina från SA som säger sig fokusera på kort- och medellängds kast och "precision över distans" men har en ca 19 fot klump på #2. Låter ju absurt?

Den kör jag med på nästan samtliga spön i olika klasser.

Går man upp en klass känns den ändå lättare och presenterar finare än de flesta kortklumpslinor jag provat.

Edited by Mats.J
8 hours ago Lodjur sa:

Skicka ett pm till mig ang furldleader, så kanske jag kan hjälpa dig.

• Like 1
18 hours ago, Martinrutger said:

Jag har lagt mina Barrio Furled leader's på hyllan! Jag är en ganska medioker kastare som några gånger varje fisketur får dra ner flugor som sitter sisådär lagom tre meter upp i en björk! När man sträcker linan och drar loss flugan tvinnas tafsen nåt alldeles galet... det slutar med att flugan sitter kvar i trädet och att handen blir fylld med något som liknar en boll med trassligt okokta mininudlar! Tafsen alltså!

Händer det bara mig?

Barrios tafsar är ju tillverkade av nylon så dom måste sträckas före användning och kan nog bli skatbon om oturen är framme, dom passar bra för streamerfiske, men är i mitt tycke inte optimala för torrfluga, då är leaders i Dyneema fiber mycket bättre då dom är mjuka och raka och behöver aldrig sträckas.

• Thanks 1
Posted (edited)

Har plockat ihop ett kit jag känner kan bli bra som är på ingång nu.

Det blev som följande:
Danielsson Midge
Redington Butter Stick
Scientific Anglers Mastery SBT
Kanske Furlad tafs tillverkad av @Freak  om han får ihop något bra 👍

Uppdaterar med bild för saks skulle när allt är framme och ihopsatt 😁

Edited by Lodjur
  • Like 4