Jump to content

Recommended Posts

Hej! Jag vill köpa mig ett par nya vadare och går från vision hopper.

har kikat på vision kura ultra och guideline laxa 2.0

Ni som testat någon av dessa får gärna ge betyg 😀

tack på förhand 

Jag är inne på mitt tredje par Laxa, de verkar hålla en säsong ungefär, sen har mina börjat läcka i grensömmen och där neoprenskon är fastsatt. Inga problem att reklamera, men för mig blir det inga fler GL-vadare.

3 hours ago Tallbom sa:

Kura är riktigt bra. Rätt tunna men tåliga. Väl värda pengarna. Rätt tighta i modellen. Visst har mina en del lagningar men det är eget vållande.

Ok kura har fått väldigt bra betyg och de lutar väldigt mycket till ett par sånna!

tack för svar!

4 minutes ago prickfisk sa:

Jag är inne på mitt tredje par Laxa, de verkar hålla en säsong ungefär, sen har mina börjat läcka i grensömmen och där neoprenskon är fastsatt. Inga problem att reklamera, men för mig blir det inga fler GL-vadare.

Oj. De där är ju både bra och dåligt haha. Hur ofta fiskar du per säsong ungefär?😊

• 3 weeks later...
On 4/13/2021 at 6:37 PM, Muzze1901 said:

Oj. De där är ju både bra och dåligt haha. Hur ofta fiskar du per säsong ungefär?😊

Lite sent svar, men vadarna hänger med på ungefär 40 fiskepass/säsong. Fiske i mellanstor älv, inga långa sträckor att gå, inget krälande bland vassa snår eller krypande på stenar. Provade dem i förrgår, och ja, det läcker in vatten i grenen. Det blir nya vadare i år, dock inga Guideline...

2 hours ago, Barkarby said:

Ni som köper nya varje år, varför lägger ni inte en xtra lax på ett par Patagonia el Simms???? Värt varenda krona och man slipper obehagliga överraskningar. Det blir avsevärt mycket billigare i längden 🙂

Mvh

Leif

Jag kan bara hålla med. Köp Simms eller Patagonien direkt.

Orvis är inte fel på vadare heller. De har sjukt vässat sortiment numera och lika mycket storlekar som simms typ + herr och dam.

On 4/30/2021 at 12:09 PM, Line-speed said:

Patagonia är ju inte nå märkligt bra vadare...   De som utmärkelser sig lite utöver andra är Simms.. 

Mer eller mindre samma nivå på allt annat känns de som...o snäppet under de å.. 

Vad baserar du detta på?

3 hours ago, Ulf W said:

Vad baserar du detta på?

Av känt folk som ägt sånna o flera klipp på Youtube som klagat.. 

Tror inte dom e sämre eller bättre än genomsnittet o pratat me tre fiskare här i närheten som gått tillbaka till simms..    Själv använder jag guideline o rapala midjevadare.. 

Dom e inte bra heller men funkar hekt ok... 

40 minutes ago, Line-speed said:

Av känt folk som ägt sånna o flera klipp på Youtube som klagat.. 

Tror inte dom e sämre eller bättre än genomsnittet o pratat me tre fiskare här i närheten som gått tillbaka till simms..    Själv använder jag guideline o rapala midjevadare.. 

Dom e inte bra heller men funkar hekt ok... 

Efter att ha kört med Simms G4Pro i många år bytte jag faktiskt till ett par Patagonia Swiftcurrent Expedition förra året.

G4 har varit fantastiska vadare och hållt för mycket mer än vad jag väntade mig, men förra årets modeller kändes bra mycket bräckligare än patagonias swiftcurrent.

Lite tidigt för ett utlåtande efter knappt ett år men jag tycker Swiftcurrent känns riktigt bra.

14 hours ago, Karl T said:

Gjorde en liten koll bland ett antal olika handlare inför HÖ-säsongen. Kanske inget nytt men Simms inkl billigare modeller t ex Freestone verkar vara det enda fabrikatet med en begränsad andel reklamationer (även jfr med Patagonia). 

Gjorde samma sak. Kollade runt och det var Simms som hade  minst reklamationer. Patagonia har haft en hel del reklamationer. En butik avrådde från att köpa Patagonia och t.o.m tyckte Vision var bättre att köpa. 

Patagonia hade problem med sina tidigare flaggskepp - Rio gallegos. De hade problem med tillverkningen, då ena batchen var bra och den andra höll inte alls måttet. Dem har fått otroligt mycket reklamationer på Rio gallegos tack vare det. 

Patagonia tog bort Rio gallegos och gjorde om allt på sin nu nya flaggskeppvadare - swiftcurrent expedition. 

Av så många reklamationer kunde mycket data samlas in och idag har dom en vadare som påriktigt utmanar simms. 

Merinoull i socken, näst intill 100%återvunnet material, uttagbara knäskydd osv, listan kan göras lång. 

Jag har använt dessa vadare ett tag nu och jag är otroligt nöjd. Det andas kvalité. Det jag sökt hos en vadare är att hålla mig varm när jag vadar mest hela tiden, och denna höll mig varm i 4gradigt vatten repa på repa med endast 1 merinoulls underställ under. På sommaren räddade den mig från att kläcka. Så andningskvaliten är det inget fel på. 

Man känner när man går i dom att grensömmen är rejäl, den känns mellan låren. Vilken kanske kan upplevas obekvämt, men för mig så känns det tryggt och rejält. 

Nu vill de verkligen rätta till sitt sargade rykte som Rio gallegos orsakade dem, så vid eventuell reklamation befarar jag att det kommer gå kostnadsfritt bra många år framöver. 

En annan bra sak med patagonia är att de har en "reparations fond", så vid alla köp av patagonias plagg, så sätts en del av försäljningen av på en fond, som sedan används för att reparera eventuella reklamationer osv, väldigt smart. 

Kvalitetsvadare rakt igenom. Rekommenderas stark. 

Edited by Ogginho
  • Like 1
10 minutes ago, Ogginho said:

Patagonia hade problem med sina tidigare flaggskepp - Rio gallegos. De hade problem med tillverkningen, då ena batchen var bra och den andra höll inte alls måttet. Dem har fått otroligt mycket reklamationer på Rio gallegos tack vare det. 

Patagonia tog bort Rio gallegos och gjorde om allt på sin nu nya flaggskeppvadare - swiftcurrent expedition. 

Av så många reklamationer kunde mycket data samlas in och idag har dom en vadare som påriktigt utmanar simms. 

Merinoull i socken, näst intill 100%återvunnet material, uttagbara knäskydd osv, listan kan göras lång. 

Jag har använt dessa vadare ett tag nu och jag är otroligt nöjd. Det andas kvalité. Det jag sökt hos en vadare är att hålla mig varm när jag vadar mest hela tiden, och denna höll mig varm i 4gradigt vatten repa på repa med endast 1 merinoulls underställ under. På sommaren räddade den mig från att kläckas.

Man känner när man går i dom att grensömmen är rejäl, den känns mellan låren. Vilken kanske kan upplevas obekvämt, men för mig så känns det tryggt och rejält. 

Kvalitetsvadare rakt igenom. Rekommenderas stark. 

Bra info! De är dessutom riktigt snygga vilket inte stör nämnvärt.