Hoppa till innehåll

Vision switch klass 8 10,11 fot


Recommended Posts

Jag har fiskat mycket med just ett sådant.
Det är bra rygg, har inte fått några bjässar, men några laxar runt 9 kg i turbinströmmen hemma, så det har fått bekänna färg.
Jag har mest fiskat mitt som ett enhands, och för det så kanske det är i tyngsta laget om man ska fiska hela dagar i sträck.

Jag tycker att ett switch är grejen för närdistansfiske/petfiske och med korta klumpar runt 29 gram som jag vill minnas att jag använde så tyckte jag att det lätt blev lite slängigt, men gick man upp på lite längre klumpar, kanske från 8-9 meter så blev det riktigt behagligt.
Jag valde dock att byta det mot ett likadant i #6 vilket passar mitt fiske bättre.
 

Jag kan varmt rekommendera en Vision hybrid på dessa spön, men gå kanske då på en lite lättare klump och kör med lite längre (och då tyngre) spetsar för att få till rätt kastvikt :)

Redigerad med Henka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har att välja mellan detta spö och ett greys 13 fot gr 60 klass 8/9. Det lutar nog ändå mot greys då jag fiskar mest i älvkarleby . Är nog mer att det skulle vara häftigt att klara det fisket med ett kraftigt switchspö än att det är vettigt. Förståndet talar för greys.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Asplundsfisk said:

Tack för svar. Jag har att välja mellan detta spö och ett greys 13 fot gr 60 klass 8/9. Det lutar nog ändå mot greys då jag fiskar mest i älvkarleby . Är nog mer att det skulle vara häftigt att klara det fisket med ett kraftigt switchspö än att det är vettigt. Förståndet talar för greys.

Jag har bara fiskat där en gång, och intrycket från det fisket är att switch inte skulle vara mitt första val.
Knappast 13 fot heller. Jag skulle nog gått på 14' - eller mer.

Kungsådran har jag inte fiskat, bara sett på bild - men där tror jag att ett switch vore kanon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, Asplundsfisk said:

Tack för svar. Jag har att välja mellan detta spö och ett greys 13 fot gr 60 klass 8/9. Det lutar nog ändå mot greys då jag fiskar mest i älvkarleby . Är nog mer att det skulle vara häftigt att klara det fisket med ett kraftigt switchspö än att det är vettigt. Förståndet talar för greys.

Skulle absolut välja 13f än 11f till Älvkarleby. Dels för att kunna styra linan bättre med längre spöt och längden hjälper till att lyfta upp tunga sjunklinorna. Med switches blir det korta och tunga klumpar som inte är så roliga att handskas med. 
Men en 8/9 blir i klenaste laget för Älvkarleby om du vill komma ner ordentligt med flugan. 
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...