Jump to content

Fiskeliv: Ge mig håven

Karl T
 Share

Recommended Posts

- Ge mig håven Martin 😂 Den makrillen var faktiskt rätt potent... Kände det var läge att mäta den och den var hela 46 centimeter, så det var rätt bra drag i den. Väldigt kul att den högg på första kastet med😅

Jättekul serie att få va med i och vad kul och vilket väder vi hade. Tyvärr ryms det ju inte mer än begränsat antal minuter i den här typen av program men med lite tur kanske det bli ett flugfiskeäventyr en annan gång :) Jag är nog egentligen mest nöjd med att jag fick några sekunder att vädra mina tankar kring industritrålningen... hoppas det hjälper till att öppna ögonen på fler?

Det finns ju även extramaterial på SVT-play länkat till varje program. Tror mitt är typ 12 minuter? Typ havsöringssnack med Jonas?

• Like 4

Kollade på två avsnitt igår kväll och det är ett väldigt trevligt program. Rekommenderas varmt! 
@Jonas hade både turen och skickligheten med sig att visa Västkusten på sin allra bästa sida, vilken dag!

Lite tung fokus på att ta matfisk för min smak, men det kanske är för att intressera fler svenskar som inte fiskar i normala fall?

En miss av SVT med Rolf Nyliner i avsnitt 2 att under hans tid i rutan inte lägga fokus på torrflugefisket i bäcken med C&R, och istället på sjöfisket på put-and-take fisk med streamers. Det är ju så långt ifrån vad han förespråkar så att det är lite skrattretande nästan 😅 men vem vet, det kanske helt enkelt inte blev något bra material ifrån bäcken med Rolf den dagen!

Ska bli spännande att se de andra avsnitten 🙂

• Like 2

Roligt att det visas sportfiske på SVT igen. Det är alldeles för långt mellan tillfällen de gör det och det är märkligt med ett så stort intresse det finns i det här landet.😑 Martin är bra som vanligt men framförallt roligt med nya ansikten och yngre duktiga fiskare. Och en stor eloge till Jonas förutom kunskapen, fångandet och miljön att du passade på att kritisera trålfisket inomskärs idag👍 för det hör inte hemma i våra vatten och ska upphöra. Hoppas på fler program med nya spännande platser och människor. Och att fiskeintresset och fiskars livsbetingelser inte bara hotas utan en hel del är på frammarsch och utvecklas.😀

• Like 4

16 hours ago sloopy sa:

Roligt att det visas sportfiske på SVT igen. Det är alldeles för långt mellan tillfällen de gör det och det är märkligt med ett så stort intresse det finns i det här landet.😑 Martin är bra som vanligt men framförallt roligt med nya ansikten och yngre duktiga fiskare. Och en stor eloge till Jonas förutom kunskapen, fångandet och miljön att du passade på att kritisera trålfisket inomskärs idag👍 för det hör inte hemma i våra vatten och ska upphöra. Hoppas på fler program med nya spännande platser och människor. Och att fiskeintresset och fiskars livsbetingelser inte bara hotas utan en hel del är på frammarsch och utvecklas.😀

Tack för de fina orden. Det är ju fantastiskt att få komma ut med den här typen av kommentar i ett så här stort media.  

De här programmen ju brett riktade men i höst följer Martin upp med tre dokumentärer om Fiskarnas Rike. Där djuplodar man bland annat problematiken kring hur vi hanterat fiskbestånden sista århundradet på ett helt annat sett. Med lite flyt väcker Fiskeliv intresset hos allmänheten så det blir ett maximalt intresse även för de efterföljande dokumentärerna.

Jag tycker Martin tar ett helhetsgrepp kring de här frågorna när man kombinerar serien och dokumentären och förhoppningsvis hjälper de till att skapa opinion så politikerna inser att de är helt ute och cyklar med dagens fiskeripolitik, småskaliga vattenkraft mm.

6 hours ago Jonas sa:

Tack för de fina orden. Det är ju fantastiskt att få komma ut med den här typen av kommentar i ett så här stort media.  

De här programmen ju brett riktade men i höst följer Martin upp med tre dokumentärer om Fiskarnas Rike. Där djuplodar man bland annat problematiken kring hur vi hanterat fiskbestånden sista århundradet på ett helt annat sett. Med lite flyt väcker Fiskeliv intresset hos allmänheten så det blir ett maximalt intresse även för de efterföljande dokumentärerna.

Jag tycker Martin tar ett helhetsgrepp kring de här frågorna när man kombinerar serien och dokumentären och förhoppningsvis hjälper de till att skapa opinion så politikerna inser att de är helt ute och cyklar med dagens fiskeripolitik, småskaliga vattenkraft mm.

Denna helt fantastiska snutt av Rolf är något som borde visas för alla åldrar, kanske speciellt för politiker...

• Like 2

• 3 weeks later...