Hoppa till innehåll

Val av flugspö Vision ONKI #5 eller BVK TFO #5?


Hakan.Eld

Recommended Posts

Jag har aldrig testat BVK men det finns två olika trådar om TFO BVK här på forumet och utifrån vad som står där verkar som att rätt många ägare har haft spöbrott och rent generellt verkar spöna upplevas som pinniga/okänsliga och vara underklassade (dvs kräva tyngre linor) och ett #5 är kanske närmare ett #6 i praktiken. Det behöver ju inte vara fel om man t.ex vill använda det med tunga linor, streamers eller i blåsigare förhållanden. 

Vision Onki #5 har jag testat (farsan har ett) och jag blev positivt överraskad av det. Väldigt lätt och med mer spänst än jag förväntade mig (utan att det känns helt felklassat eller för snabbt). Känns helt klart prisvärt (har sett dem för typ 2300kr).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft TFO BVK #7 i både 9' och 9'6" och de var som två helt olika spön. Jag älskar mitt 9'6", medan det kortare var som ett känslolöst spett.

Kompisen köpte ett 9' #5 som reservspö och det är inte direkt hans favoritspö. Ganska styvt och pinnigt. Å andra sidan är han van med sitt Scott Radian...

Jag tror det fyller sin funktion om man fiskar under blåsiga förhållanden och vill ha ett snabbt spö. Vill du lugna ner aktionen hänger du på en #6-lina, men då är det ingen #5-utrustning längre.

Jag har också läst om BVK och det verkar som om TFO lyckats med vissa modeller, medan andra är direkta bottennapp. Jag tror t.ex. att #8-spöna har väldigt bra renommé, medan #6 inte är så populärt.

Och jag har också hört att de går av, vilket även mitt gjort. Dessutom under en fisketur på Island. Trist, men jag fick en ny del på posten. Skickad från USA till en totalkostnad på ca 200 sek. Värt.

Gemensamt för serien är att spöna är snabba och väldigt lätta. Mitt 9'6" #7 väger endast 98 gram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...