Jump to content

Tafs och tafsmaterial

Karl T

Recommended Posts

Hej 

Ska ladda på med lite 3x och 5x tafsar och tafsmaterial till sötvatten.

Vad anser ni håller högst kvalitet mht knutstyrka mm? 

Tänkte testa SA Absolute Trout (nylon) men det kanske finns bättre och eller billigare alt?

Tack!

Vh Karl 

10 minutes ago, Ixoye said:

Stroft GTM på 100 meters spolar är troligen det bästa och mest prisvärda tafsmatrial du kan köpa.

Tack! Har du testar deras tafsar också?

11 minutes ago, Ixoye said:

Stroft GTM på 100 meters spolar är troligen det bästa och mest prisvärda tafsmatrial du kan köpa.

Håller delvis med. Tyvärr är nylon en färskvara och jag gör i alla fall inte av med 100 meter på en säsong, så då måste jag ändå köpa nytt när den nya säsongen kommer. Då kan 100-metersspolarna tom bli dyrare än 25-metersdito.

Sen kan man ju chansa och köra med "gammalt" material. Oftast funkar det säkert helt ok.

1 hour ago Bigsalmon sa:

Håller delvis med. Tyvärr är nylon en färskvara och jag gör i alla fall inte av med 100 meter på en säsong, så då måste jag ändå köpa nytt när den nya säsongen kommer. Då kan 100-metersspolarna tom bli dyrare än 25-metersdito.

Sen kan man ju chansa och köra med "gammalt" material. Oftast funkar det säkert helt ok.

Brukar blötlägga spolarna någon dag innan säsongen drar igång, å det fungerar bra för mig.

On 5/2/2021 at 12:34 PM, Karl T said:

Tack! Har du testar deras tafsar också?

Nej, jag använder uteslutande furled leaders för mitt fiske, men dom är säkert inte sämre än andra nylontafsar.

• Like 3

On 5/2/2021 at 12:37 PM, Bigsalmon said:

Tafsmaterial från året innan är det, enligt min erfarenhet, inga problem att fiska vidare med. Bara det förvaras rätt. 

• 11 months later...

Direkt från fabriken! 🤠

Stroft och Sameo känns som två säkra kort för den som är sugen på färskt nylon. 

6880DB51-F565-4D6F-B398-93E90398C01D.jpeg

Stroft kör jag till lax annars köper jag nylontafsar från https://www.scandinavianflylines.com/en/butik/ 

Aldrig haft problem med dem och priset är väldigt bra.

Trabucco tournament tough är väl en populär tafs där brottsstyrkan är bättre än normalt.

Har aldrig upplevt att ett tafsmatrial ger sig efter ett år? Vissa spolar jag kör är säkert 15 år? Provdra. Håller det så är bara å köra.

Kan nämna att jag aldrig förvärvar mina tafsar på utanförhängande tafsspolehållare. Det är garanterat ingen hit då det ger konstant UV mot materialet.

• Like 1

Känns som att jag har haft lite otur med ett par turer med ”nytt” tafsmaterial som varit gammalt och för skört för att knyta. 

Det har varit ”premiummaterial” som antagligen ligger på butikshyllan längre i genomsnitt. 

Jag har kört med Froghair tafsar och tafsmaterial  jag köpte för ca 20 år sedan utan problem, dom går att få raka och håller hur bra som helst.

Dom har varit förvarade i min rullväska hela tiden.

• Thanks 1

6 hours ago Karl T sa:

Känns som att jag har haft lite otur med ett par turer med ”nytt” tafsmaterial som varit gammalt och för skört för att knyta. 

Det har varit ”premiummaterial” som antagligen ligger på butikshyllan längre i genomsnitt. 

Lägg spolarna i vatten någon dag före du ska fiska för säsongen. Det har fungerat bra för mig i drygt 20 år.

• Thanks 1