Hoppa till innehåll

Hardy Ultralite 9’ #5


Jonas

Recommended Posts

Äntligen damp en av vårens mest spännande inköp in. Hardy Ultralite 9’ #5. Jag har matchat spöt med en Hardy UCL 5000 4/5/6 rulle och tänkte spola på en NAM M-type WF5F. Ska köra spöt lite side by side med ett Hardy Zephrus Ultralite 9’ #5 och en Nam 9’1” #5 Delgado så man har lite att jämföra mot. Återkommer med en kommentar när jag kastat in mig lite. Kan redan nu säga att det är en brutalt snygg kombo och att barnsjukdomarna i rullfästet på Zephrus Ultralite är ett minne blott. Det här spöt har en betydligt tightare och elegantare lösning på rullfästet.

 

9818625E-37EA-4F10-B0EA-40BBCCE89691.jpeg

CBC1D1ED-9CC9-41AA-A076-F61C39A1B9D2.jpeg

524DA190-AC05-4626-8E49-540D24761342.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/3/2021 at 1:48 PM, Jonas said:

Äntligen damp en av vårens mest spännande inköp in. Hardy Ultralite 9’ #5. Jag har matchat spöt med en Hardy UCL 5000 4/5/6 rulle och tänkte spola på en NAM M-type WF5F. Ska köra spöt lite side by side med ett Hardy Zephrus Ultralite 9’ #5 och en Nam 9’1” #5 Delgado så man har lite att jämföra mot. Återkommer med en kommentar när jag kastat in mig lite. Kan redan nu säga att det är en brutalt snygg kombo och att barnsjukdomarna i rullfästet på Zephrus Ultralite är ett minne blott. Det här spöt har en betydligt tightare och elegantare lösning på rullfästet.

 

9818625E-37EA-4F10-B0EA-40BBCCE89691.jpeg

CBC1D1ED-9CC9-41AA-A076-F61C39A1B9D2.jpeg

524DA190-AC05-4626-8E49-540D24761342.jpeg

Spännande ska bli intressant att läsa

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
1 hour ago, MartinN said:

Hej!

Hur har det gått för er att testa spöna?

Står själv i valet mellan att köpa ett 8,6' #4 ultralite eller ett Loop 7x 9' #4. Någon som har provat båda och kan reda ut de största skillnaderna?

Jag har precis ett sådant Hardy 8,6’ #4 men inte fått det ur spötuben än🙄 men när jag provat det så återkommer jag med min upplevelse om det..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago dryordie sa:

Hur har det gått med era spön? :) Lite fundersam på ett nytt spö i #5 och velar mellan olika alternativ

Har inte hunnit kasta med det än... har varit fullt fokus på havsöring och lite gädda. Ska spola på en lina och testa det direkt :) Återkommer om en stund. Är sjukt nyfiken på hur deras ny sintrixgrafit funkar. Hoppas den är lite åt 550 hållet... vi får se...?

Spöt ska få jobba stenhårt en vecka i Kiruna i början av Juni så efter det hoppas jag återkomma med några bilder på spöt in action med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har jag testat lite.

Körde Hardy Ultralite 9' #5 Sintrix NSX side by side med Hardy Zephrus Ultralite 9' #5 och Nam Delgado 9'1'' #5 tillsammans med två av mina favoritlinor just nu, Nam M-Type och Nam A-type. Läs mer om dem här: https://www.edgeflyfishing.com/ipb/index.php?/topic/207284-nam-n-type-a-type-och-m-type-wf5f/

Hardy Ultralite 9' #5 är ett riktigt snabbt och ganska styvt spö. Jämför man med Hardy Zephrus Ultralite är det stor skillnad. Jag skulle säga att Zephrusspöt upplevs mer som ett mediumsnabbt finlirarspö när man har spöna side by side.

Jämför man mot Nam-spöt så ligger de två närmre varandra aktionsmässigt. Men jag skulle nog säga att namspöt är något softare och djupare. Hardy Ultralite 9' #5 har mer pekpinnekänsla om man säger så. På ett positivt sett ska tilläggas. Är man en duktiga kastare och gillar snabb aktion så gillar man nästa garanterat det här spöt. Jag skulle däremot inte rekommendera Hardy Ultralite till vem som helst. Det här spöt passar er som kan kasta och som gillar snabba spön. Zephrus serien i samma klass är betydligt mer allround om man gör den jämförelsen. 

Jag föredrar NAM M-type linan till spöt. Spöt kastar harmoniskt och fint på alla distanser med den linan. Med A-type får man en linan som laddar snabbare och som kommer vara bättre om man vill kasta exempelvis stora streamers, men den korta och lite aggressivare klumpen på A-Type gör som sagt att kastlängden blir något mer begränsad.  

Kastar man oavsett inte längre än 25 meter tycker jag man ska välja A-type. Spöt är extremt lättjobbat med den linan upp till den distansen. Är man en lite bättre kastare kommer man däremot uppskatta M-type då man behåller harmonin även i längre kast med den linan.

Jag gillar spöt skarpt. Det här spöt kommer leverera snabba pricksäkra kast även i tuffare väder. Klingan generar enkelt en hög linhastighet och man kastar snyggt och jämt med minimala efterslag. Nu ska det få jobba lite i Kiruna fjällen så återkommer jag med en kommentar till efter det.

 

_56V6647.jpg

_56V6639.jpg

_56V6638.jpg

_56V6634.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, blir spännande att höra vad du tycker efter det fått bekänna färg på riktigt! 

Har ett Vision Stifu i #5, som buttdelen gick sönder på i helgen. Har trivts med det, men det är ju verkligen pekpinne. Kan du jämföra mot det? 

Trivs med lite snabba spön men tankarna börjar gå att det kanske är lite roligare med mindre pekpinne för det fiske jag gör. 

Uppskattar era tankar och input, super att läsa era tester. 

Snygga spön och kombinationen var riktigt sexig! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ultralite är snabbt men med mycket känsla.

Man känner linan på ett sätt jag inte gjort innan i min 45 åriga resa.

Tycker det är en bra kombination.

Sen är spön personligt.

Håller med Jonas om att zephrus är softare, helt klart men ultralite är ingen pinne.

Det bästa är att prova så klart. Att sätta ord på hur ett spö är svårt.

Man kan ju belasta ultealitespöna med en halv klass tyngre lina , då blir det lite annorlunda.

Jag har fiskat hela våren med en 8'6 klass 4 och det kastar mycket bra på alla distanser. Från kast med endast tafs till 25 m och över det.

Tollerant vad gäller linor. Jag använder alltid rättklassade linor och en 4:a peach funkar galant tex.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med @Ola Mörrum. Det är absolut ingen pinne. Det är snarare en pekpinne som levererar pricksäkert på alla distanser. Grymt spö helt enkelt. Lite som 7X. Ett spö som en duktig kastare förmodligen älskar men som en ej så erfaren kastare kan få problem att nyttja fullt ut. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-06-10 at 14:47 Jonas sa:

@dryordieJag har Vision Stifu 9' #5, ska kolla på det om en stund. Stifu är snabbt men spontant tror jag Ultraliten är några nivåer snabbare?

Hann du jämföra något mot stifut? Är Ultraliten lika pinnigt/styvt? Tycker Stifut är lite väl kanske, blir inte så mycket spöböj ;) ..eller så är det jag som fångar för liten fisk..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago dryordie sa:

Hann du jämföra något mot stifut? Är Ultraliten lika pinnigt/styvt? Tycker Stifut är lite väl kanske, blir inte så mycket spöböj ;) ..eller så är det jag som fångar för liten fisk..

Det kommer. Har haft fullt ös några dagar. Ikväll eller imorgon får du en kommentar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har 486 varianten. Det är snabbt men som tidigare sagts med väldigt mycket känsla. Har aldrig fiskat med ett så allround spö. Tycker när man pratar om allround så har det oftast varit att man får kompromissa med något. Men detta spö är inte okej på allt utan det är toppen på allt. Presenterar flugor lika fint som mina canespön eller Winston pure/Scott g etc...men kan kasta långt med ackuratess och vind inga problem. 

Väldigt imponerad och bästa 4an jag testat. 

jag tycker Scott och Winston gör vackrare spön estetiskt men detta spö är det bästa fiskeredskap jag testat. de har lyckats skapa ett spö med känslig topp, fin aktion men med supersnabb återhämtning. 

10/10

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...