Hoppa till innehåll

Klass 5 spö


Recommended Posts

Hej har varit bort från fisket i 4-5 år och körde mestadels harrfiske med ett hardy demon klass 5 9ft.

Gillade spöt som var enkelt att kasta med med bra rygg och kör mest strömmande vatten med.

Sett att hardy släppt en uppdaterad version som jag undrar lite över. 

Samt skulle gärna ta emot tips på liknande klass 5 spön. Prisnivån är runt 5k begagnat är med intressant om det är i bra skick. 

Så släng gärna ner lite tankar på vad ni mer är ett bra allround spö.

Kommer köra mestadels vision vibe 85 lina float. Gillar den med kort klump. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/7/2021 at 7:23 PM, Norrlands flugfiskare said:

Jo jag vet att smaken är väldigt personlig. Dock så var jag mest ute efter lite nya spön som kommit på marknaden tex vision XO, hardy ultralight,orvis 3d men jag har redan bestämt mig för att köpa ett Scott centric. 

 

Alla spön idag är bra, mitt hjärta ligger dock hos Scott, tycker de gör de vackraste och skönaste flugspöna. Du får dock inte ett centric för under 5 000 men ett begagnat radian dock. Har själv 3 st radian just nu och älskar dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Lill-Niklas said:

Alla spön idag är bra, mitt hjärta ligger dock hos Scott, tycker de gör de vackraste och skönaste flugspöna. Du får dock inte ett centric för under 5 000 men ett begagnat radian dock. Har själv 3 st radian just nu och älskar dem.

Om du skulle råka sluta älska ett #6, 9 fot med fb så har jag ett nygammalt hem åt det 😅

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Norrlands flugfiskare said:

Radian står med på listan också men har ej hittat ett beggat någonstans i klass 5 dessvärre. Lägger hellre 5k på ett radian och en ny rulle om jag bara hittar ett i mycket bra skick. Men verkar vara svårt att hitta det spöt beggat.

Om du ska använda spöt för vanligt Harr och Öringfiske så tycker jag du ska kolla på Scotts GS serie istället om du nu är ett Scott spö du helst vill ha, den serien är roligare för den typen av fiske, sen tycker jag personligen att klass 4 är bättre för just det fisket också, men är det mer ett allround spö du är ute efter som klarar vind och större flugor bättre så är Centric och Radian i klass 5 ett bättre val.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo har kikat på det spöt med i klass 4 men jag har mestadels kört med klass 5 och det passar mig perfekt. Hittar man rätt spö och Lina så är det riktigt roligt att drilla på med. 

Skulle kunna tänka mig ett klass 4 för fjällen och köra typ harr och kanske lite röding på. Men just nu så är det mestadels ett allround spö som jag söker. Uppskattar tipsen dock och radiant står på listan med. Skall prova slänga ut en annons och se om någon vill släppa ett klass 5 radiant. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/10/2021 at 8:21 PM, Ixoye said:

Om du ska använda spöt för vanligt Harr och Öringfiske så tycker jag du ska kolla på Scotts GS serie istället om du nu är ett Scott spö du helst vill ha, den serien är roligare för den typen av fiske, sen tycker jag personligen att klass 4 är bättre för just det fisket också, men är det mer ett allround spö du är ute efter som klarar vind och större flugor bättre så är Centric och Radian i klass 5 ett bättre val.

Ställer mig frågande varför just scott G series är inte det ett betydligt mjukare presentations spö. Skulle inte gå tex Scott flex vara precis mittemellan? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/13/2021 at 1:06 AM, Norrlands flugfiskare said:

Ställer mig frågande varför just scott G series är inte det ett betydligt mjukare presentations spö. Skulle inte gå tex Scott flex vara precis mittemellan? 

Vanligt Harr och Öring fiske innebär väl ett presentations fiske med mindre flugor, men är det ett mer allround fiske med större flugor och sjunklinor så är väl spön med mer ryggrad att föredra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok jo det förstår jag kanske ställde frågan fel. Men jag förstår absolut vad du menar men då jag vill kunna slänga lite längre men samtidigt ha bra kontroll så försöker jag hitta det bästa av två världar. 

Faktiskt kikat på  Guideline Fario NT8 med nu verkar riktigt trevligt med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, MarcusWike said:

Hur är aktionen I spöt? Är det mest topp eller känner man hela spöt så att säga vid drillning.

Vill ju ha känsla i spöt med och ingen stel pinne. Prismässigt ligger dom riktigt bra till. 

 

Kan tipsa om detta.

https://tellis-flugfiske.se/product/tsd-aurum-95/

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
On 5/5/2021 at 10:59 AM, Norrlands flugfiskare said:

Hej har varit bort från fisket i 4-5 år och körde mestadels harrfiske med ett hardy demon klass 5 9ft.

Gillade spöt som var enkelt att kasta med med bra rygg och kör mest strömmande vatten med.

Sett att hardy släppt en uppdaterad version som jag undrar lite över. 

Samt skulle gärna ta emot tips på liknande klass 5 spön. Prisnivån är runt 5k begagnat är med intressant om det är i bra skick. 

Så släng gärna ner lite tankar på vad ni mer är ett bra allround spö.

Kommer köra mestadels vision vibe 85 lina float. Gillar den med kort klump. 

Spön idag är väldigt lika när det gäller aktion och tapering. 

Tycker det handlar mer om utseende och vad man har råd att betala.

Jag har lite olika spön och störst skillnad på ett toppspö och ett spö något snäpp ner är vikten och återhämtningen. 

Som Ixoye skriver, prova. Det är det enda rätta.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...