Jump to content

Einarsson 5plus eller nautilus x

Recommended Posts

Har haft Einarsson 5plus. Använde den till havsöring i saltvatten många år. Ruggigt fin och funktionssäker rulle. Finns bara bra att säga om den. Blev lite sugen på en ny nu...😁

Har kollat en del på nautilus X med men har inte ägt nån än. Lite kul att man kan färgmatcha dem som man vill.

tror det är svårt att bli missnöjd med någon av de här rullarna🤷‍♂️

• Like 1

Nej båda rullarna verkar onekligen riktigt fina. Dock svårt att hitta en svart einarsson i Europa. Är lite dragen just till nautilus x då den är lättare och sett flera som kör den just på Scott spöt och balansen verkar perfekt.

Men gillar verkligen designen på einarsson med sjukt snygg rulle och verkar vara extremt driftsäker med. 

51 minutes ago, kent.flyfish said:

image.thumb.jpeg.e8e4be7735a48f3f615102354b7590dc.jpeg
En riktigt bra rulle!!

Vad är det för spö du har balanserat rullen på. Funderar på om 3-5 an skulle ev räcka eller om man ska satsa på 5-7 an. Ska endast ha den till harr och lite regnbåge och öringsfiske.

Dock osäker på om en klass 5 lina kommer få plats på den minsta modellen. 

Vad jag läst så är Centric lika topp tung som Radian och behöver lite rullvikt för att balansera bra i handen, (om du nu tycker sådant är viktigt) jag hade en Dryfly på mitt Radian 905 och den var i mitt tycke för lätt för att balansera spöt optimalt, så jag hade valt Einarsson 5Plus, den blir nog perfekt på det spöt.

Edited by Ixoye
  • Like 1

2 hours ago Norrlands flugfiskare sa:

Vad är det för spö du har balanserat rullen på. Funderar på om 3-5 an skulle ev räcka eller om man ska satsa på 5-7 an. Ska endast ha den till harr och lite regnbåge och öringsfiske.

Dock osäker på om en klass 5 lina kommer få plats på den minsta modellen. 

Till en #5 lina behöver du 5 plus. 
3 plus max #4.