Hoppa till innehåll

Fiskekort Klingavälsån mellan Sjöbo och Veberöd?


Recommended Posts

Hej, jag letar efter en möjlighet att fiska i å efter brunöring ( fiskar främst torrfluga + alltid c&r) i Södra Skåne (svärfamiljen har sommarhus mellan Trelleborg och Ystad).

Har för många år sedan fiskat Björka ett par gånger, men det är ju näst intill omöjligt att få kort där.

Jag letar efter en å/strömmande vatten som håller möjlighet till fiske efter öring någon kväll, var man kann dra sig undan och mysa längs rinnande vatten.

Därför har jag tittat på lite andra åar och Klingavälsån ser ju ganska fin ut mellan Sjöbo och Veberöd, men jag hittar ingen information om fiskekort?

Går det inte at köpa fiskekort/få tillstånd att fiska där?

Kann/vill någon tipsa om en å det kunne vara intressant att prova och var det går att köpa fiskekort i södra Skåne? (Svårt at hitta tid för också att köra runt och leta upp markägara/fiskerättsinnehavar)

På förhand tack och skitt fiske!

Jesper från Danmark

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Jesper DK said:

Hej, jag letar efter en möjlighet att fiska i å efter brunöring ( fiskar främst torrfluga + alltid c&r) i Södra Skåne (svärfamiljen har sommarhus mellan Trelleborg och Ystad).

Har för många år sedan fiskat Björka ett par gånger, men det är ju näst intill omöjligt att få kort där.

Jag letar efter en å/strömmande vatten som håller möjlighet till fiske efter öring någon kväll, var man kann dra sig undan och mysa längs rinnande vatten.

Därför har jag tittat på lite andra åar och Klingavälsån ser ju ganska fin ut mellan Sjöbo och Veberöd, men jag hittar ingen information om fiskekort?

Går det inte at köpa fiskekort/få tillstånd att fiska där?

Kann/vill någon tipsa om en å det kunne vara intressant att prova och var det går att köpa fiskekort i södra Skåne? (Svårt at hitta tid för också att köra runt och leta upp markägara/fiskerättsinnehavar)

På förhand tack och skitt fiske!

Jesper från Danmark

Jag har lite samma läge som dig, svärföräldrarna bor i Skåne och vi lånar ett av deras hus/sommarstuga norr om Kivik några veckor varje sommar och ibland långhelger. Jag har inte hittat så mycket matnyttigt förutom små bäcköringar i småskogabäckar och att det verkar gå en del öring i Helge å (nära stugan) med biflöden men jag har inte tagit mig tid att åka och spana så mycket. Vramsån hade jag ev tänkt kolla lite kommande helg, den ser fin ut på vissa sträckor. 

Hittar jag på nåt i östra/södra Skåne hör jag av mig 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Jesper

Fiskekort gick iaf att ansöka till del av klingevälsån och regementets P7 vatten på övningsfältet Revingehed. Nu var det några år sedan jag fiskade där men då var det enbart årskort som gällde i södra skåningars vilt och fiskeförening. Har fått både havsöring o gädda där. På 70-talet gick det havsöring hela vägen upp till Blentarp fick se bilder av präktiga blanka pjäser som en lokal flugfiskare, Lauritz Mikelssen, tagit.

Vänligen/ Joli

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...