Hoppa till innehåll

#5 eller #6?


MickeZata

Recommended Posts

Hej allihopa! Jag behöver alla tips jag kan få! Är ganska ny på flugfiske, men så pass att jag iaf får ut lina! Men får inte ut lina så långt tycker jag, men en bit och får oftast en fin presentation till min tur! Jag har ett greys gr50 9" #5 kostade en 1000lapp men jag tänkte lägga lite mer pengar på ett spö! Men vilket? Tycker spöet ändå är skönt! Ska jag gå upp en klass för att få ut mer lina, och klara vinden bättre? Kan jag kasta små nymfer med en högre klass på spöet, eller blir det svårare? Tycker det ser riktigt vackert ut med dem som kan få ut mycket lina! Kanske ska tilläggas att jag mest kommer fiska regnbåge! Mvh/Micke 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har ett helt ok spö och kommer inte per automatik kasta längre med ett #6-spö. Satsa i stället på att slipa din kastteknik. Kontakta en lokal fiskeklubb eller butik så kan du säkert få tips om någon som håller kurser eller kan hjälpa dig.

Klass 5 och 6 är ganska jämbördiga och har ungefär samma användningsområde. Jag använder nästa alltid #5, men där jag vet att det finns stor fisk och där jag vill använda större/tyngre flugor väljer jag #6 eller kanske t.o.m. #7.

Du kan fiska med små flugor även med en #6 eller #7-utrustning. Ibland kräver även de största öringarna små flugor. Nackdelen är att små flugor ofta kräver en tunn tafsspets och kombinationen tunn tafs och kraftigt spö är inte så bra. Risken för tafsbrott blir större.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger som @Bigsalmon att försök få hjälp med tekniken i första hand. :) 

Sen tycker jag inte det är nån dum idé med en lite kraftigare utrustning (typ #6) i regnbågssjön då man vill ha ut nån förtyngd Wolly Bugger eller dylikt. Där gör den tyngre linan det mindre plågsamt att kasta flugan. Vad gäller såna flugor är det även ett tips att korta ned tafsen tills det känns ok. 

Själv kör jag oftast #5 på kusten efter havsöring men sen fiskar jag sällan med de biffigaste flugorna eller i extrem motvind.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör på med din 5:a tycker jag om du tycker det är skönt att fiska med.

Vill du uppgradera spöet så småningom så stirra dej inte blind på klass 5 eller 6, tänk kanske mer på vilken aktion du vill ha?

Jag har 5:or som känns kraftigare än vissa av mina klass 6 spön och även tål mer vind..😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...