Jump to content

Vätterharr RIP

Recommended Posts

14 minutes ago, trigger hammer said:

Svaret verkar ju finnas i att kräftsanera harrens lekbottnar så vem äger problemet? som det brukar heta.

Problemet ligger i att få våra fiskerimyndigheter att erkänna att signalkräftorna gör skada i ekosystemet. Det gäller inte bara i Vättern, jämför insektlivet i våra öringbäckar. Hur mycket nattsländor finns det nu jämfört med för 20 år sedan?

6 hours ago, Lennart Grann said:

Problemet ligger i att få våra fiskerimyndigheter att erkänna att signalkräftorna gör skada i ekosystemet. Det gäller inte bara i Vättern, jämför insektlivet i våra öringbäckar. Hur mycket nattsländor finns det nu jämfört med för 20 år sedan?

Ja det är ingen lätt uppgift med tanke på hur mycket pengar det tjänas på signalkräftan och hur populär den är som maträtt , det är ju en aggressiv invasiv art som gör stor skada i många  vattendrag och den måste fiskas hårt för att hållas i schack 

• Like 2

I många av dessa trådar jag läser här liknande den här med lokala eldsjälar som vurmar för en art , vattendrag mm är det påfallande ofta det hamnar i en vi/dom situation med ansvariga myndigheter .Det kan handla om missriktade biotopvårds åtgärder som enligt många istället försämrar än förbättar eller kostsamma insatser /utredningar som ej heller leder till något resultat .Detta blir tyvärr osund skepsis som genomsyrar mycket av fiskevårdsarbetet  överlag och är mycket olyckligt i mina ögon och det borde funka bättre kan man tycka.

I detta fallet för mig blir det svårt att ta till sig att signalkräftan har blivit en skyddsvärd art och reglerat fiske för en art som det verkar finnas en enorm mängd av och nyttan med detta mer än att det är bra för yrkesfisket,hur många faktorer som spelar in på den dåliga statusen för harren i vättern skall jag låta var osagt.

Men som det verkar har ju de lekmogna harrar  som finns i sjön utmärkat biotoper för lek men att resultatet uteblir kanske då på grund av kräftorna?det kanske behövs just nu att man kompenserar med utsättningar för att få upp numerären ?men annars borde ju den naturliga leken prioriteras och istället se över problemet med dålig överlenad av yngel och utgå ifrån detta som prioritet ett.

• Like 1