Jump to content

Moskitofree

Recommended Posts

Hoppas det fungerar för fiskare och sk naturälskare som använder insektsgift för att slippa myggen är absurt. Hur många använda thermacellkuddar hamnar på marken, tex vid fjällvattnet, och dödar insektslivet i vattnet? Vandraren som har thermacellen igång och skapar en inkektsbefriad (inkl bin som alla tycker om nuförtiden) stig genom skogen. Eller jägaren som sitter i skogen och skapar en 10m3 insektsdödarzon runt sig. Thermacell, stermin etc tar allt, inte bara mygg som de flesta i sin ignorans verkar tro.

Jag ska köpa en till frugan som är världens mygg-gnällspik och hårdtestar i sommar om någon indikerar att den har någon effekt.

5 minutes ago, rensvind said:

Hoppas det fungerar för fiskare och sk naturälskare som använder insektsgift för att slippa myggen är absurt. Hur många använda thermacellkuddar hamnar på marken, tex vid fjällvattnet, och dödar insektslivet i vattnet? Vandraren som har thermacellen igång och skapar en inkektsbefriad (inkl bin som alla tycker om nuförtiden) stig genom skogen. Eller jägaren som sitter i skogen och skapar en 10m3 insektsdödarzon runt sig. Thermacell, stermin etc tar allt, inte bara mygg som de flesta i sin ignorans verkar tro.

Jag ska köpa en till frugan som är världens mygg-gnällspik och hårdtestar i sommar om någon indikerar att den har någon effekt.

Att folk slänger Thermacellkuddar i naturen är såklart inte ok men vid normal användning av Thermacell så dödar den inte insekter utan funkar som myggspray, dvs avskräcker mygg/insekter, eller?

43 minutes ago, Sahlberg said:

Att folk slänger Thermacellkuddar i naturen är såklart inte ok men vid normal användning av Thermacell så dödar den inte insekter utan funkar som myggspray, dvs avskräcker mygg/insekter, eller?

Nej. reklamen säger "avskräcker" och det tror tydligen de flesta på. Man kan läsa innehållsförteckninegn och upptäcker att "avskräcker" kanske är lite missvisande.

Ungefär som att säga att Round-Up är ett "ogräsmedel". Det är ett växtgift.

Bekämpningsmedel klass 3, Reg.nr 4775

Innehåller: d-Alletrin 0,5g.

Skadlig vid inandning. Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtids- effekter. Förvaras oåtkomligt för barn. Läs etikett före användning. Undvik utsläpp i miljön. Innehållet lämnas till godkänd avfallshanterare i enlighet med lokala/- regionala/nationella bestämmelser.

Edited by rensvind
  • Sad 1

Jo, det där med Thermacell kan jag. Även de gamla klassiska myggspiralerna och all världens sprayer och oljor å allt!

Hyperallergisk fru så man gör allt man kan!

Nu dök "Moskitofree" upp i flödet. Verkar ju fantastiskt bra! Eller är det bara en kass mirakelmaskin??

Den här är bra på riktigt:

https://www.hooks.se/hast/flugskydd-1/flugmedel/flugmedel-trikem-1?gclid=CjwKCAjwwqaGBhBKEiwAMk-FtDihHphTKqLFRugGLDgL01m1-dNReGiNd9i09sBpR6OqxjiGyQcf1BoC7fEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Spray utsidan av handen och gnid lite i ansiktet/på halsen och på kepsen. Det är myggfritt en hel fisketur efter det. (verkningsgrad 11 timmar, funkar på häst och människor enl innehållsförteckningen)

Jag kör även med:

https://www.meds.se/boehringer-ingelheim-centaura-insektsmedel-till-hast-och-manniska-400-ml?gclid=CjwKCAjwwqaGBhBKEiwAMk-FtNzNsdwKLHuAaWKfLRCud1lX1o7POSZKHUcs3dTaRHpvfVZdoSPFTxoCOjUQAvD_BwE

Använder den på samma sett.

De här två myggmedlen är betydligt bättre än allt annat på marknaden.

thermacell/Sterminoitabletter (samma sak) använder jag enbart när jag vill döda myggen i stugan eller i tält. tänd på 10-15 minuter sen är alla döda och då kan man släcka den. Jag brukar bara ta tabletten och lägga ovanpå ett gravljus. Aparaten är för meckig, klumpig och kräver fungerande gaspatroner. Jag använder aldrig den typen av myggdödare vid praktiskt fiske. det krävs ju mer eller mindre vindstilla väder och jag är oavsett alldeles för rörlig i mitt fiske.

• Like 2

3 hours ago Jonas sa:

Den här är bra på riktigt:

https://www.hooks.se/hast/flugskydd-1/flugmedel/flugmedel-trikem-1?gclid=CjwKCAjwwqaGBhBKEiwAMk-FtDihHphTKqLFRugGLDgL01m1-dNReGiNd9i09sBpR6OqxjiGyQcf1BoC7fEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Spray utsidan av handen och gnid lite i ansiktet/på halsen och på kepsen. Det är myggfritt en hel fisketur efter det. (verkningsgrad 11 timmar, funkar på häst och människor enl innehållsförteckningen)

Jag kör även med:

https://www.meds.se/boehringer-ingelheim-centaura-insektsmedel-till-hast-och-manniska-400-ml?gclid=CjwKCAjwwqaGBhBKEiwAMk-FtNzNsdwKLHuAaWKfLRCud1lX1o7POSZKHUcs3dTaRHpvfVZdoSPFTxoCOjUQAvD_BwE

Använder den på samma sett.

De här två myggmedlen är betydligt bättre än allt annat på marknaden.

thermacell/Sterminoitabletter (samma sak) använder jag enbart när jag vill döda myggen i stugan eller i tält. tänd på 10-15 minuter sen är alla döda och då kan man släcka den. Jag brukar bara ta tabletten och lägga ovanpå ett gravljus. Aparaten är för meckig, klumpig och kräver fungerande gaspatroner. Jag använder aldrig den typen av myggdödare vid praktiskt fiske. det krävs ju mer eller mindre vindstilla väder och jag är oavsett alldeles för rörlig i mitt fiske.

Ja, Centauran är kanoners vid fisket!

Inte alltid den görs sig så värst bra i sociala sammanhang. Typ strandhäng med polarna! Det var därför som Moskitofree väckte min nyfikenhet.
Inget spray, ingen rök, inget kladd - bara mirakel!

...men det kanske är för bra för att vara sant :)

• Like 1

Man blir lite nyfiken på teknologin moscitofree använder? Är det ozon kanske? Det är i så fall giftigt i hög dos i sluten yta? Hittar nån något på vad som är verksamt så hojta gärna till

När man läser deras beskrivning av tekniken

En elektrod utsätts för hög elektrisk spänning, som producerar kontrollerade dielektriska barriärurladdningar som genom att verka på komponenterna i den omgivande luften, skapar en kall plasma av joner. Anjoner (negativt laddade joner) och de fria radikalerna gör sålunda 

Lite väl målande beskrivning med exotiska ord för att beskriva en Jonisator. Humbugradarn blinkar rött

• Thanks 1

6 hours ago hamrin sa:

När man läser deras beskrivning av tekniken

Lite väl målande beskrivning med exotiska ord för att beskriva en Jonisator. Humbugradarn blinkar rött

Bör en vara en Fysiker?..lr. NÅTT?..fattar NADA. "dielektriska barriärurladdningar" :wacko:

• Like 2

Gillar verkligen att maskinen bildar en kall plasma av joner. Ghostbusters hade väl en sån där plasmamaskin om jag minns rätt?

Centaura provade jag, effektiv - ja, men väldigt obehaglig "doft" och konsistens. Jag slängde den och kör m nät och US 622. 

Edited by Barkarby

Jag är skeptisk, av flera anledningar. 

1. Vad är det för mumbojumbospråk de använder? 

2. Har ni sett reklamfilmen? Skämskudden åkte fram! 

3. Ytterligare en elektrisk produkt, som dessutom liknar en router 😜

4. Avslutningsvis, mygg, hur stort problem är det EGENTLIGEN? Det är väl knotten som kan förstöra en fisketur? 

Nä, jag har en sån här (helt opartiskt 😉) eftersom det inte finns något som hanterar alla situationer, speciellt inte i fält. 

https://fishline.se/loop-mygg-jacket-slate/?gclid=CjwKCAjwzruGBhBAEiwAUqMR8IHrY-0hcyS64mN3MYpwPINdhP07atu_lVzgnvNMxKywpt2nW2-opRoC8l8QAvD_BwE

• Haha 2

13 minutes ago Staffan Dahlbom sa:

Jag är skeptisk, av flera anledningar. 

1. Vad är det för mumbojumbospråk de använder? 

2. Har ni sett reklamfilmen? Skämskudden åkte fram! 

3. Ytterligare en elektrisk produkt, som dessutom liknar en router 😜

4. Avslutningsvis, mygg, hur stort problem är det EGENTLIGEN? Det är väl knotten som kan förstöra en fisketur? 

Nä, jag har en sån här (helt opartiskt 😉) eftersom det inte finns något som hanterar alla situationer, speciellt inte i fält. 

https://fishline.se/loop-mygg-jacket-slate/?gclid=CjwKCAjwzruGBhBAEiwAUqMR8IHrY-0hcyS64mN3MYpwPINdhP07atu_lVzgnvNMxKywpt2nW2-opRoC8l8QAvD_BwE

Håller verkligen ang. Knotten! Naturens sattyg..kan driva en till vansinne..det går inte att andas stundtals. Sitter i ögonen titt som tätt..hjälper inte ens med glasögon..bra "Myggnät" kan tänkas..men gillar inte att dra en säck över huvet.

• Like 2

1 hour ago, Ismo said:

Håller verkligen ang. Knotten! Naturens sattyg..kan driva en till vansinne..det går inte att andas stundtals. Sitter i ögonen titt som tätt..hjälper inte ens med glasögon..bra "Myggnät" kan tänkas..men gillar inte att dra en säck över huvet.

Jag gillar verkligen inte heller att dra något över huvudet. Man ser ut som en biodlare och snuset blir krångligt. Det är ett val av två onda ting, hellre huva än knott 

5 hours ago, Ismo said:

Det där nyazeeländska du bjöd på verkar nyttigt!

Karin fick en puss på kinden och mina läppar domnade resten av dagen.

Skyddar mot mygg, knott och gubbar 😎

• Haha 1

5 hours ago Henka sa:

Det där nyazeeländska du bjöd på verkar nyttigt!

Karin fick en puss på kinden och mina läppar domnade resten av dagen.

Skyddar mot mygg, knott och gubbar 😎

Men Karin var nöjd!...tog bara en kort stund efter hon applicerat medlet..så sa hon

-Men gud vilken skillnad..å drog iväg & fiskade..

3 hours ago, Ismo said:

Men Karin var nöjd!...tog bara en kort stund efter hon applicerat medlet..så sa hon

-Men gud vilken skillnad..å drog iväg & fiskade..

Jo, det skyddade mot mygg - också 😎