Jump to content

Nám 13'9" #9 4-pcs Delgado

Recommended Posts

Är nyfiken på ett sådant spö men undrar om någon kan ge lite mer info om det.

Hur är återhämtningen, är det en progressiv klinga osv.

Annars lutar det åt att köpa ett gaelforce graphene 14.6ft. 

Behöver ej absolut vara ett 13.9ft är lite öppen för ett ev längre spö med tex 14.6ft 

Edited by Norrlands flugfiskare

Jag har ett nam 14'9" men har inte provat det med en skagit-klump.

Har två CTS skagitspön: 14 och 15 fot till skagitkastande och särskilt 15-fotaren har en djupare böjningskurva än namspöt.

Är nam ett snabbt spö? Ja,ganska men inte så snabbt att det blir svårkastat. Men man märker av om kastet var väl-taimat eller mindre så och det är väl bra för att utvecklas som kastare. Det kan förstås diskuteras om det finns förlåtande spön. 

Jag kanske ska prova en skagitklump på nam? Aktionen är ju hur djupt eller toppigt ett spö är. Snabbheten är hur snabbt spöt rätar sig efter att ha varit böjt och vanligen är ett spö med toppaktion även snabbt.

Jag har bara provat 14.9 och ett kortare tvåhands-nam, men skulle säga att de de har måttligt djup aktion och är ganska snabba. Det vore ju bra om fabrikanterna kunde. Tidskriften Chasing Silver hade ett test av tvåhandsspön år 2010 med publcerade böjkurvor. Inte mycket har hänt på senare tid då det gäller konsumentupplysning....

13 minutes ago, magnolia said:

Jag har ett nam 14'9" men har inte provat det med en skagit-klump.

Har två CTS skagitspön: 14 och 15 fot till skagitkastande och särskilt 15-fotaren har en djupare böjningskurva än namspöt.

Är nam ett snabbt spö? Ja,ganska men inte så snabbt att det blir svårkastat. Men man märker av om kastet var väl-taimat eller mindre så och det är väl bra för att utvecklas som kastare. Det kan förstås diskuteras om det finns förlåtande spön. 

Jag kanske ska prova en skagitklump på nam? Aktionen är ju hur djupt eller toppigt ett spö är. Snabbheten är hur snabbt spöt rätar sig efter att ha varit böjt och vanligen är ett spö med toppaktion även snabbt.

Jag har bara provat 14.9 och ett kortare tvåhands-nam, men skulle säga att de de har måttligt djup aktion och är ganska snabba. Det vore ju bra om fabrikanterna kunde. Tidskriften Chasing Silver hade ett test av tvåhandsspön år 2010 med publcerade böjkurvor. Inte mycket har hänt på senare tid då det gäller konsumentupplysning....

Tack för infon. 

Ja verkar vara mer en mid curve nám spöt. Mitt Gaelforce är ett progressivt spö som böjer sig bra ända ner i handtaget.

Gillar verkligen det spöt och kvalitén är kanon samt hyfsat enkelt att dänga skagit klumpar med det.

Sedan är det ju ett spey spö i grunden som går att slänga allt med vilket är trevligt.

Haft ett 15 cts skagit spö med som jag köpte som ett custom bygge här på forumet.

Nu återupptagit min resa in i tvåhands världen och nám spöna är väldigt intressanta.

Men kommer enbart kasta skagit och hybridlinor med spöna så är intresserad av hur som står sig just där.

Samt givetvis så det inte är toppiga spön med väldigt styva toppar.

Annars lutar det åt att köpa ett graphene 13ft eller ett 14.6 graphene Gaelforce.

Nu har jag provat mitt na'm-spö med en 640 grains skagitklump, två gånger dessutom. Ja, visst funkar det, känns att det är ett distinkt spö där så små skillnader i kastandet märks tydligt. Däremot föredrar jag CTS SK 15 fot # 9/10 till skagit, lite långsammare och med en djupare aktion. CTS SK 14 fot # 9/10 är nästan lika snabbt som nam men även det har lite djupare aktion.

Nu föredrar jag skandi-kastande framför skagit och övar man mycket på det senare så går det nog bra med ett snabbare spö!

• Like 1

Hej, 

till mitt nám använder jag Scandiklumpar på 41-43 gram så om jag skulle följa rådet att använda ca tre gram tyngre klumpar då det gäller Skagit  skulle de hamna på ca 700 grain (i stället för de 640 grain jag provade med). Visst skulle det kännas annorlunda! Men som sagt, jag kastar inte så mycket Skagit. 

Sedan finns det kombinationer som är ganska "hopplösa" ex.vis mitt Scierra Surge 15 fot # 10 som jag försökte kasta en ganska lång speylina med men det funkande inte alls; spöt är för toppigt! Däremot gick det klart bättre med CTS SK 15 fot. Jag har ett Hardy Zenith 13.5 fot också. Det skulle nog funka till Skagit-kastning, kanske provar detta någon gång.

MVH

Håkan

56 minutes ago, magnolia said:

Hej, 

till mitt nám använder jag Scandiklumpar på 41-43 gram så om jag skulle följa rådet att använda ca tre gram tyngre klumpar då det gäller Skagit  skulle de hamna på ca 700 grain (i stället för de 640 grain jag provade med). Visst skulle det kännas annorlunda! Men som sagt, jag kastar inte så mycket Skagit. 

Sedan finns det kombinationer som är ganska "hopplösa" ex.vis mitt Scierra Surge 15 fot # 10 som jag försökte kasta en ganska lång speylina med men det funkande inte alls; spöt är för toppigt! Däremot gick det klart bättre med CTS SK 15 fot. Jag har ett Hardy Zenith 13.5 fot också. Det skulle nog funka till Skagit-kastning, kanske provar detta någon gång.

MVH

Håkan

700 grains det lät väldigt tungt att köra på 14.9 nám spöt. Tror inte det heller är ett kanon spö till just skagit men tror med en hybridlina text Nextcast zone 550 grains på en 13.9 med 15 ft tippar så kommer den vara guld att kasta med. 

Kommer behålla mitt nám 13.9 och prova lite vad som funkar. Får väll annars helt enkelt lära mig mer scandi stil och ha ett ren odlat skagit spö för dom ggr man vill dänga stora flugor tex tidig vår. 

Så får se om det blir en keeper eller om det sätts ut säljs efter helgen 😂👍

Lånade ett nám för ett år sedan av en snäll medlem här, spöt tror jag var ett 13´3" #8 och aktionen var lite annorlunda mot mitt 14´9", mer progressiv om jag kommer ihåg rätt.

Så det går nog inte att jämföra spön i samma serie "rakt av"!😉

Edited by magnolia
Tillägg