Hoppa till innehåll

Borde jag fiska eller förstör jag beståndet?


Toho

Recommended Posts

Ang tempen så är det skillnad om det är snabbt vatten, med mycket vitvatten med hög syresättning. Då funkar det ypperligt med återutsättning även vid högre temperaturer men man få hålla koll på var man fiskar som sagt. Det gäller som sagt vatten där fisken är van vid högre temperaturer och där syresättningen är bra. Man ser ju direkt om fisken är pigg eller inte. Lycka till🤗

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jonas said:

Ang tempen så är det skillnad om det är snabbt vatten, med mycket vitvatten med hög syresättning. Då funkar det ypperligt med återutsättning även vid högre temperaturer men man få hålla koll på var man fiskar som sagt. Det gäller som sagt vatten där fisken är van vid högre temperaturer och där syresättningen är bra. Man ser ju direkt om fisken är pigg eller inte. Lycka till🤗

Så om den inte är pigg så bonkar du den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Foam sa:

Så om den inte är pigg så bonkar du den?

Som sagt, i vissa vatten är temperaturer en bra bit över 18 grader inget problem. Använd sunt förnuft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Jonas said:

Som sagt, i vissa vatten är temperaturer en bra bit över 18 grader inget problem. Använd sunt förnuft.

Mmm visst är det så att i strömmande vatten blir vattnet mer syresatt än i stilla vatten. Det finns även arter som klarar höga temperaturer. Nu gäller frågan öring i ett mindre vattendrag. Jag har aldrig hört talas om stammar med extra värmetolerant öring som du nämner Jonas. Om det finns så har alla fall inte jag erfarenheten eller förmågan att bedöma om det är värmetolerant öring eller ej i olika vatten. De skrifter som finns gällande i ämnet brukar ange 20C (68F) som ett absolut tak. Nu är ju termometrar som de är så för att vara på säkra sidan och ta höjd för sannolik felvisning så är max 18C ett bra riktmärke tycker jag.

Så om ni ska använda det sunda förnuftet så fiska inte öring C&R vid högre temperaturer än +18C i vattnet!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...