Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tjecknymf?

Featured Replies

Har under en veckas harrfiske i Norge sett hur effektivt det är med tjecknymf, även om jag är tveksam att kalla det "flugfiske" i traditionell mening, liknar väl mera som att meta (om ni ursäktar)? Men likafullt effektivt och om jag får för mig att testa detta så mottager jag gärna tips på lämplig utrustning, bör väl i alla falla vara ett lite längre spö(10 fot+) nån speciell typ av lina?  Tacksam för alla tips och synpunkter i detta.

Leif

Ska du dra det hela vägen så finns flertal renodlade tjecknymflinor nu. SA Mastery competition nymph bla, RIO har sin Euro nymph, heldragna, tunna och stumma linor. Både SA och RIO har även ”kortlinor” som du bara jackar på din vanliga lina. Båda dessa märken har nu också tjecknymftafsar med indikator. Dom är lite sådär, ska du göra det ordentligt, gör egna tafsar med tex Hends competition indicator som görs av kärnfärgat material som syns mycket bättre. För det här fisket, se inte ner på dom ”billigare, Tjeckiska spöna på marknaden, typ Hanak competition X, finns en del riktigt bra spön för detta fiske för en billig peng. 

Edited by BoobieNewbie

On 7/12/2021 at 12:28 PM, Canefreak said:

Har under en veckas harrfiske i Norge sett hur effektivt det är med tjecknymf, även om jag är tveksam att kalla det "flugfiske" i traditionell mening, liknar väl mera som att meta (om ni ursäktar)? Men likafullt effektivt och om jag får för mig att testa detta så mottager jag gärna tips på lämplig utrustning, bör väl i alla falla vara ett lite längre spö(10 fot+) nån speciell typ av lina?  Tacksam för alla tips och synpunkter i detta.

Leif

Går bra med ett vanligt flugspö är min erfarenhet. Gärna då i lättare klass. 

Jag hade ett sådant spö men som du själv skriver är det inte flugfiske i traditionell mening . Men visst är det effektivt. Som sagt , har du lättare prylar så kör med det och prova. Jag tröttnade ganska fort ch stod där med ett spö som jag inte använde.

Lycka till 👍😃

Edited by Ola Mörrum

Såg när Hywel M..fiskade Polsk!Tjeck i Kalixälven ..efter jag gått en kastnings kurs med honom..i Jukkasjärvi...tidigt 2000-tal.

Ett enda METANDE..med spöna.."Bugging" ( visade han mig)..metod ..m.m ..det som användes vid VM...tävlingarna i SVERIGE..b la...&&&..relativt korta!!!..kast handlar det om...:mellow:

Googlar man Euronymphing får man den hjälp man behöver, själv tycker jag sidan som ”Old Dominion Trout Bom” har är bäst.

Kort och gott, när du får kläm på kastandet och valet av storlek/vikt på nymf/streamer då är det riktigt effektivt fiske.

Man kommer åt att fiska på ställen som du vid normalt flugfiske inte kommer åt.

Du kan fiska med betydligt tyngre nymfer/streamers vilket gör att du får ner flugorna i korta små gropar/bakvatten i förövrigt hårda strömmar och man lär sig att fiske står betydligt närmare lan än vad man tror.

Alternativt kan man fiska med riktigt tunna tafsar och nymfer med ganska små tungstensskallar ändå få ner nymfen ganska djupt i strömmen.

Resultatet så här långt är en hel del riktigt stor Harr, största öringen 70 cm och några stycken stycken under 60 cm, även en lax på ca 5 kg men där knäckte jag spöet vid landningen av laxen, fick en ny del på garantin som tur var..

I morgon t.ex. ska jag och en polare ut, jag kommer ha ett klass 5, 9 fot spö riggat med en Ismopuppa eller liknande och ett nymfspö riggat med en riktigt tung jigstreamer typ zonker.

Det ena fisket utesluter inte det andra och Jakten på 2 kgs harren fortsätter 🙂

P.s. det är så jätte härligt att fiska t.ex. i Norge. När du kommer till platsen, där redan 5 flugfiskare med sina torrflugor. Du kan vara ganska säkert på, att du skall ha en fin fiskedag med dina mono nymf grejer ändå. Säg goddag till torrfiskare och låt dem bara fiska ingenting.

11 hours ago, KaitsuH said:

P.s. det är så jätte härligt att fiska t.ex. i Norge. När du kommer till platsen, där redan 5 flugfiskare med sina torrflugor. Du kan vara ganska säkert på, att du skall ha en fin fiskedag med dina mono nymf grejer ändå. Säg goddag till torrfiskare och låt dem bara fiska ingenting.

Jag har upplevt det också men i ärlighetens namn är det inte flugfiske. 

Men visst är det effektivt. 

6 hours ago Ola Mörrum sa:

Jag har upplevt det också men i ärlighetens namn är det inte flugfiske. 

Men visst är det effektivt. 

Enda skillnaden är att du inte har en fluglina i övrigt samma eller likvärdig utrustning.

Skillnaden är att man kan fiska på olika djup och du ser/känner fisken i ett betydligt tidigare skede än med traditionellt flugfiske och med det får du mer fisk.

Man kan förvisso göra som många och fiska nymf med indikator eller drydropper, ett väl fungerande koncept men absolut inte lika bra som euro nyphing.

Men som sagt, det ena utesluter inte det andra och för egen del riggar jag ett 9 fots spö med torrfluga och ett nymfspö med en jiggstreamer och en liten nymf som upphängare och sist men inte minst ett par öl i en kylbag och hela dagen är räddad

18 hours ago KaitsuH sa:

Screenshot_20250711_171137_Instagram.jpg

Bra bild, jag i ett nötskal👍

4 hours ago, puoltsa said:

Enda skillnaden är att du inte har en fluglina i övrigt samma eller likvärdig utrustning.

Skillnaden är att man kan fiska på olika djup och du ser/känner fisken i ett betydligt tidigare skede än med traditionellt flugfiske och med det får du mer fisk.

Man kan förvisso göra som många och fiska nymf med indikator eller drydropper, ett väl fungerande koncept men absolut inte lika bra som euro nyphing.

Men som sagt, det ena utesluter inte det andra och för egen del riggar jag ett 9 fots spö med torrfluga och ett nymfspö med en jiggstreamer och en liten nymf som upphängare och sist men inte minst ett par öl i en kylbag och hela dagen är räddad

Jag håller med dej och jag använder det ibland men korta stunder.

Ölen är väldigt viktig 😄👍